Når vi spørger vores kunder om, hvad de ville ønske, at de havde vidst, før de gik ind i e-handelsbranchen, er svarene overraskende ens. Herunder har vi sammensat en liste over de ting vi kom frem til er meget rart at vide, hvis du netop har startet en webshop eller drømmer om at åbne din egen onlineforretning.
Pengene ruller vel bare ind som de skal… eller hvad?
Uanset hvordan du åbner en webshop, tager det tid, før din forretning begynder at generere et overskud, så det er vigtigt at have en finansieringsplan. Lav et budget, hvor du estimerer omkostningerne for at komme i gang og tænker over, hvordan de daglige udgifter skal dækkes, før din webshop bliver rentabel.
Derudover skal du selvfølgelig leve af noget selv. Det kan derfor være en god idé at tænke over, om du skal have et job ved siden af, så du er sikker på at have en indkomst, før din onlineforretning rigtig tager fart.
Læs evt. mere om, hvordan du laver en forretningsplan til en webshop.
En af vores kunder fortalte os, at deres plan om at sælge hotelværelser online, ikke helt gik som forventet. Der var potentielle kunder, men mange af købene blev aldrig til noget, fordi deres e-handelsplatform ikke understøttede den betalingsmetode som kunderne ønskede – nemlig betaling med firmakort. Så disse betalinger gik aldrig igennem.
Dette er et eksempel på, hvor vigtigt det er at forstå dine kunders præferencer og købsvaner, herunder hvordan dine kunder ønsker at betale for varer og services, så du ikke mister kunder pga. teknikaliteter og små, men vigtige, detaljer.
Yes! Dine webshop er live! Men… hvor er dine kunder egentlig?
Det er sjældent at vi hører fra e-handlere, at de havde for mange kunder i webshoppen, da de startede. Tænk derfor på, hvordan du kan markedsføre din onlineforretning: Er der fx budget til at lave annoncering eller samarbejder?
Vi har samlet nogle idéer til, hvordan du kan lave marketing for 0 kr.
Der var en tid, hvor man kunne klare sig med to systemer; en printer og nogle ringbind. Men i dag arbejder de fleste med en række systemer; lager, regnskab, leverandører, e-handelsplatform, betalingsløsning, CRM mv. og jo flere systemer du kan forbinde, jo bedre. Det sparer dig for en masse manuelt arbejde og indtastninger – og så har du mere tid til at udvikle din webshop.
Det er spændende at starte en webshop! Men det koster også. Derfor vælger mange at starte forsigtigt med en simpel platform, der ikke kræver stor teknisk viden, så man hurtigt kan komme i gang. Men er det klogt? For mange er det den rigtige beslutning, men hvis du planlægger at leve af din webshop, skal du overveje hvilke behov du vil have i fremtiden, når du vælger platform. Når du begynder at få flere ordrer ind, får du måske behov for at integrere din platform med lagerpluk- og forretningssystemer, eller måske skal du sælge til andre lande, hvor du har brug for at kunne tage imod lokale betalingsmetoder.
Læs mere om hvordan du lancerer din webshop i et nyt land og hvad der er vigtigt, når du skal sælge til Norge og Sverige.
Det kan være svært ikke bare at følge mavefornemmelser, men faktum er, at vi nogle gange tager fejl. Hvis du fx dykker ned i, hvordan besøgende bruger dit website, kan der dukke overraskelser op. Vi hører fra mange e-handlere, at de kunne have sparet penge – eller tjent mere, hvis de havde haft bedre overblik over, hvor deres besøgende kom fra og hvordan de besøgende opfører sig i webshoppen, før de kastede sig ud i sjove kampagner og ”smarte” funktioner og forbedringer på shoppen.
Sørg derfor for, at du har adgang til data fra starten. Hvis du vil optimere din konverteringsrate, er det en god idé at tage én ændring af gangen, så du ved, hvad der evt. forbedrer dine resultater. På den måde kan du forbedre din webshop trin for trin.
Hvis du har brug for lidt inspiration til, hvor du kan optimere, så hop forbi blogindlægget: Konverteringsoptimering – fra start til slut.
Ofte har vi nogle dygtige venner eller nogen i vores netværk, der kan hjælpe med alt fra kodning til at skrive nyhedsbreve og levere varer, men nogle gange er det godt at spare lidt på venne-kontoen. Det er selvfølgelig vigtigt, at du drager fordel af dine kontakter, men sørg for at indgå samarbejde med en partner, der kan hjælpe dig med det, du ikke kan klare alene – og tag dig tid til at finde den rigtige.
Flere e-handlere inden for detailbranchen fortæller, at de har spildt penge, fordi de ikke vidste, hvilke krav, de skulle stille til deres partnere. For at finde den rigtige partner er det derfor vigtigt, at du ved, hvad du vil have ud af samarbejdet og hvilke resultater du forventer.
…og så husk at være nysgerrig! 😊 Når du starter en webshop kommer du til prøve mange nye ting som du måske ikke anser som dit ekspertiseområde. Så det er vigtigt, at du tør og ønsker at lære!
(GIF'erne i dette blogindlæg er fra https://tenor.com/)
Tanja er Marketing Manager i Nets og blogger om tips og nye tendenser inden for online betaling og e-handel.
Disse indlæg om Opstart af webshop
Nets er en europæisk betalingsudbyder med hovedsæde i Danmark. Virksomheden går tilbage til 1968, men har været kendt som Nets siden 2010.
© 2019 Nets A/S, Alle rettigheder forbeholdes.
Kommentarer
Der er ingen kommentarer endnu
Vær den første til at kommentere indlægget.