Konverteringsoptimering - fra start til slut

Der er tale om et vidt begreb, når man nævner ordet “konverteringsoptimering”. Termen dækker nemlig hele købsprocessen fra start til slut, og selvom der findes store krav til marketingstrategien og annoncerne, er selve webshoppen lige så stor en del af det samlede resultat.

Lad os gøre det kort og præcist ved at opdele det i trin. I nedenstående eksempel defineres en konvertering som et salg i en webshop.

Trin 1: Produkt & Pris

Produktet i sig selv er altafgørende for din konverteringsrate. Er der efterspørgsel på produktet? Hvor stort er markedet? Og er du konkurrencedygtig på prisen?

Lad os tage udgangspunkt i et Hugo Boss herreur som sælges via Google Ads. Er din pris konkurrencedygtig? Eller skal du sælge produktet med andre metoder såsom “Gratis fragt”, “Hurtig forsendelse” eller noget helt tredje?

Vigtigt er også at have in mente, at overvejelsestiden fra research til køb ofte hænger sammen med prisen på produktet. Jo dyrere produkt, jo længere overvejelse.

Trin 2: Målgruppen

Googles mantra har altid været at; “Præsentere det rigtige produkt, for den rigtige person, på det rigtige tidspunkt”. Intet kunne være mere sandt, når vi taler annoncering, da det gælder om at udnytte budgettet så optimalt som muligt.

Tager vi igen udgangspunkt i Hugo Boss herreuret, kan vi f.eks. målrette vores annoncer mod mænd i 20’erne, som er interesseret i ure og mode.

Har du allerede kørt kampagnen et stykke tid, kan du dykke ned i dataen og lære mere om, præcis hvilke mennesker der foretager et køb. F.eks. hvilke enheder der giver flest konverteringer, og hvilke byer der har højst konverteringsrate.

Det kan ofte anbefales at byde en smule højere klikpriser på tidligere kunder. Hvis kunden har positive associationer med din webshop, er der høj chance for, at han/hun vil handle der igen.

Trin 3: Kanaler

Når man taler målgrupper, kan man ikke undgå at tale kanaler. Internettet er stort - så hvor finder vi kunden? Kig grundigt på dit produkt og din målgruppe. Vurder derefter, hvilke steder der er mest optimale at annoncere på. Det er vidt forskelligt om et produkt vil performe på f.eks. Facebook, Google Ads, Instagram, Snapchat eller Linkedin. En del af konverteringsoptimering er netop at forudsige og teste, hvor der opnås de bedste resultater og den højeste ROAS (return on ad spend).

Trin 4: Budget

Læg et realistisk budget ud fra følgende kriterier:

  • Hvilken prisklasse ligger dine produkter i?
  • Hvad er din avance?
  • Hvad må en konvertering koste?
  • Hvor mange konverteringer ønsker du?
  • Hvad skal din ROAS være for at give et tilfredsstillende overskud?

Husk at optimering sker på den lange bane. Vær ikke bange for at starte bredt og stop endelig ikke for tidligt. Data koster penge, men det er i sidste ende netop den investering, der resulterer i optimale optimeringsmuligheder.

Trin 5: Annoncer

En vigtig faktor i annonceoptimering er, at produkt og call to action matcher den landing page, kunden ender på. Vær derfor tydelig i dit budskab og din opfordring til handling. Hvorfor skal kunden klikke på netop din annonce?

Det er vitalt for både dit budget og dine konverteringsrater, at kundens forventninger bliver indfriet, efter der bliver klikket på annoncen. Sker dette ikke, forlader kunden hurtigt webshoppen igen, og du har betalt dyre penge for et værdiløst klik.

Arbejd med dine titler, billeder og beskrivelser. Lav minimum tre forskellige annoncer (splittest) og følg løbende op for at evaluere, hvilke annoncer der performer bedst. Her vil antal konverteringer og ROAS oftest være pejlemærker, men klikraten, konverteringsraten og pris pr. konvertering bruges også ofte til at måle resultater.

Sæt de dårlige annoncer på pause og skriv nye med udgangspunkt i de annoncer, som har givet det bedste afkast. Med tiden vil du have optimeret dig frem til de bedst mulige annoncetekster.

Trin 6: Landing page

At designe et godt website er i sig selv en videnskab, som ikke kan begrænses til et kort blogindlæg, dog kan følgende betingelser oplistes for at øge konverteringsraten:

  1. Loader dit website hurtigt nok? Et langsomt website giver lavere konverteringsrater, dårligere brugeroplevelser og lavere kvalitetsscore i f.eks. Google Ads.
  2. Ser websitet troværdigt ud? Er designet overskueligt, intuitivt og nemt at navigere i?
  3. Er dit website optimeret til mobil? Forvent at minimum 50% af alle dine kunder besøger dit website via mobiltelefonen.
  4. Er dine USP’er tydeligt præsenteret på alle sider? F.eks. i toppen af websitet. Hvorfor skal kunden handle hos netop din webshop? Har du 24 timers kundeservice? Gratis fragt? Eller måske dag til dag levering?
  5. Er produktet i fokus med gode tekster og billeder?
  6. Er det tydeligt, hvordan produktet lægges i indkøbskurven?
  7. Viser du anmeldelser fra tidligere kunder for at øge troværdigheden og tilliden til din webshop

Trin 7: Betalingsflow

Kort opridset ser et betalingsflow normalt således ud:

Indkøbskurv > Indtast leveringsadresse > Indtast betalingsoplysninger > Kvitteringsside

Gør det nemt og hurtigt for kunden at fuldføre sit køb. Lav så få trin som muligt og lad eventuelt brugeroprettelse være valgfrit.

Gør formularer korte og overskuelige med øjeblikkelige fejlmeddelelser, hvis en kunde udfylder et felt forkert.

Installér Google Analytics på dit website for at holde øje med blandt andet bounce rate, som giver et godt billede af, hvor kunderne falder fra. Afbryder kunden købet efter at have set indkøbskurven, kan det indikere at fragtprisen er for høj. Afbryder kunden købet, når han skal indtaste leveringsadresse, kan det betyde, at siden er for uoverskuelig, eller at der mangler vigtige oplysninger, som dermed gør kunden usikker på handlen.

Trin 8: Eftersalg

Købet er afsluttet, men optimeringen stopper ikke her. Husk at en glad kunde både er en ambassadør for din webshop og samtidig en tilbagevendende kunde.

Bombarder ikke kunden med utallige mails med forskellige ordrestatus, men hold det “short and simple” med en faktura og senere et track and trace nummer. Arbejd gerne med formuleringerne i de automatiske mails, så de fremstår personlige og taknemmelige.

Husk at ting som hurtig forsendelse, kundeservice og reklamation alt sammen spiller ind i det overordnede billede og med tiden optimerer hele din forretning yderligere.

 

Hent den nye e-handelsrapport 2020
Gæsteblogger: Lars Lynge

Gæsteblogger: Lars Lynge

Lars er Head of Sales i marketingbureauet Green.Click, der rådgiver virksomheder i online markedsføring som Google Ads, SEO og sociale medier.

Følg Gæsteblogger: Lars Lynge på

Kommentarer

Kommentarer (1)