Optimer betalingen i din app - og øg konverteringen

Mobilshopping bliver stadig mere populært, og salg af varer og ydelser via apps er nu big business. Men hvad skal der til for at lykkes? Hvordan øger du din konverteringsrate? Svaret finder du ofte ved kassen.
 
 
Hvis din forretning har tilknyttet en mobilapp, har du sikkert oplevet følgende scenarie (lidt for) mange gange: Kunden fylder sin indkøbskurv, klikker sig glad og tilfreds videre til kassen – og forlader derefter indkøbskurven uden at færdiggøre købet. Hvad gik der galt?

Selv om oplevelsen kan være forvirrende, er forklaringen for det meste meget enkel: Sandsynligvis er din betalingsløsning ikke helt optimal, og så bliver kunderne utålmodige. Så hvad skal du stille op? Her er vores bedste tips.
 

Kend dine kunder

For at hæve konverteringsraten i din app skal du først og fremmest lære dine kunder bedre at kende. Find ud af, hvordan de foretrækker at betale, og hvilke metoder de føler sig trygge ved – og udform så betalingsprocessen herefter. Selv her i Norden er der store forskelle, når det handler om betalingspræferencer: Mens nordmænd, svenskere og danskere foretrækker at betale med kort, vil finnerne hellere betale via netbank. Samtidig ser vi tydeligt, at mobile betalingsløsninger, som f.eks. MobilePay, Vipps og Swish, bliver mere og mere populære i alle de nordiske lande, både når kunderne handler fra en computer og i apps.
Så hvis du gerne vil øge dit salg, bør du starte med at kortlægge dine kunders præferencer og vaner og sørge for, at betalingsprocessen lever op til deres forventninger.

 

Hurtig registrering af kortoplysninger

Hurtig og nem registrering af kortoplysninger har vist sig at være afgørende for, om en kunde gennemfører købet eller ej. Når en kunde afbryder sit køb, skyldes det ofte, at processen ikke var effektiv eller brugervenlig nok. Ved hjælp af f.eks. en kortscanner behøver dine kunder ikke selv at indtaste deres kortoplysninger og sparer således en masse tid.
Men vær også opmærksom på følgende faldgruber: Hvis kundens kreditkort har et særligt design (f.eks. hvis kortnummeret er opdelt), kan scanneren ikke læse det. Det er derfor vigtigt, at du også tilbyder manuel registrering.
 

Gem kundernes betalingsoplysninger

easy_checkout_gif_lp
Én ting, som kunder elsker endnu mere end hurtig registrering, er ingen registrering overhovedet. Løsninger, der husker bruger- og betalingsoplysninger fra gang til gang, som f.eks. Apple Pay og Nets Easy checkout er super populære. Kunderne sparer masser af tid og slipper for indtastninger, da de skal bare godkende betalingen.
 
Sådanne løsninger, hvor kunderne ofte kan betale med et enkelt tryk på en knap, er den hurtige betalingsform uden at gå på kompromis med kundernes sikkerhed. Selv om vi ved, at mange stadig ikke har vænnet sig til disse betalingsmetoder, så kan vi tydeligt se, at populariteten er steget – og at den fortsætter med at stige.
 

Sørg for en optimal betalingsproces

En optimal betalingsproces handler om flere ting – herunder automatisk navigation mellem forskellige applikationer eller såkaldt 'automatisk appskift'. Hvis dine kunder skal bestille i én app, betale i en anden og bekræfte i en tredje, stiger risikoen for, at de forsvinder.
 
Design er også vigtigt, når du vil give kunderne følelsen af en optimal købsoplevelse. Sørg for at bevare din virksomheds visuelle profil gennem hele processen, så kunderne hele tiden kan genkende sig selv og dermed føler sig trygge ved, hvem de handler hos.
 
Betalingsprocessen skal også være nem at bruge, for at kunderne opfatter den som optimal. Når du ved, at dine kunder handler via mobilen og derfor kun har én hånd fri, bør du også tilbyde betalingsmetoder, der kan gennemføres med én hånd – som f.eks. Nets Easy checkout og MobilePay.
 

Undgå at forvirre kunderne

Det lyder måske indlysende, men der er stadig overraskende mange, der ender med at miste kunder, simpelthen på grund af forvirring ved kassen. Et typisk eksempel er, at kunderne får vist det forkerte tastatur: Hvis du som kunde skal indtaste dit kortnummer, men får vist et tastatur kun med bogstaver, er det ikke så underligt, hvis du dropper det og skynder dig videre til en anden webshop.

Sørg også for, at du ikke forvirrer dine kunder ved at tilbyde for mange betalingsmuligheder – glem kvantitet og fokuser i stedet på kvalitet. Med andre ord skal du sørge for at vide, hvilke betalingsmetoder dine kunder foretrækker (hvilket igen fører os tilbage til det første punkt om vigtigheden af at kende sine kunder).
 
Har du brug for hjælp til at skræddersy betalingsvinduet i din webshop? Læs mere om vores enkle og fleksible betalingsløsning til webshops her. Hvis du har yderligere spørgsmål, er du selvfølgelig velkommen til at kontakte os!
 
New call-to-action
Tanja Oda Sørensen

Tanja Oda Sørensen

Tanja er Marketing Manager i Nets og blogger om tips og nye tendenser inden for online betaling og e-handel.

Følg Tanja Oda Sørensen på

Kommentarer

Der er ingen kommentarer endnu

Vær den første til at kommentere indlægget.