Nordic Payment Report: Bliv klogere på vores betalingsvaner anno 2022

Hvordan har vi brugt vores penge det seneste år? Hvilken betydning har det for vores forbrug, at corona-pandemien ikke helt havde sluppet sit tag i os? Og er det overhovedet nogen, der stadigvæk betaler med kontanter?

Få svar på det og meget mere i den nyeste udgave af Nordic Payment Report, som netop er blevet publiceret. Vi vil her give dig et sneak peek på indholdet af rapporten, men hvis du vil have det fulde overblik, kan du downloade den her – helt gratis

En forandret verden efter corona

Vaner kan være svært at ændre, det gælder i høj grad også for betalingsvaner. Men corona-pandemien blev en kickstarter for en ændring i vores betalingsvaner af frygt for smittespredning og nogle af de nye vaner har hængt ved.
Vi betaler f.eks. i endnu højere grad end før kontaktløst og betaler mindre med kontanter end tidligere. Hele 95 % af alle danskere betaler i dag kontaktløst og i den anden ende af skalaen er det blot 5 % af danskerne, der foretrækker at betale med kontanter.

Vi har savnet de fysiske butikker

Pandemien ramte de fysiske butikker hårdt og 2020 var det værste år nogensinde. Men i takt med at restriktionerne lettede, vendte forbrugerne tilbage til butikkerne. For selvom det er nemt og bekvemt at shoppe online hjemmefra, har mange savnet at se og mærke på varerne før et køb. Det savn har givet en vækst i kortomsætningen i de fysiske butikker i Danmark på 14,3 % i første halvår af 2022 sammenlignet med første halvdel af 2021.
Selvom det ”at Wolt’e” og få maden leveret derhjemme er blevet en ting, så har vi savnet at spise ude. I Danmark har vi brugt for hele 85,9 % mere hos caféer og restauranter i første halvår af 2022 sammenlignet med samme periode i 2021.

Download rapporten gratis

Læs mere om vores forbrug, ændrede betalingsvaner og find ud af, hvad det er, der for første gang i historien har taget andenpladsen som danskernes foretrukne betalingsmiddel i Nordic Payment Report 2022.

Download hele rapporten gratis her 

New call-to-action
Louise Fibiger Ravnkilde

Louise Fibiger Ravnkilde

Louise er Content & Communications Manager i Nets og producerer indhold omkring betalinger til Nets’ digitale platforme.

Følg Louise Fibiger Ravnkilde på

Kommentarer

Der er ingen kommentarer endnu

Vær den første til at kommentere indlægget.