Innovation kan få rejse- og oplevelsesbranchen på ret kurs igen

Pandemien satte en stopper for de fleste aktiviteter udenfor hjemmet, og planlagte rejser til fjerne destinationer blev slettet fra kalenderen. Imens vi alle vænnede os til at arbejde hjemmefra og generelt opholde os mest hjemme, blev vi også vant til, at alting foregik mere og mere digitalt.

Det her blogindlæg er baseret på en artikel fra Discover® Global Network.
 

Trods fremkomsten af først Delta- og dernæst Omikron-varianten og de evigt skiftende rejserestriktioner, synes den indestængte rejselyst hos forbrugerne at holde ved.

Takket være vacciner og ophævelser af rejserestriktioner hen over sommeren 2021 begyndte virksomhederne igen at lægge budgetter for forretningsrejser og planlægge deres tilbagevenden til kontoret, mens antallet af feriebookinger ligeledes steg i mange dele af verden. I Københavns Lufthavn nåede antallet af rejsende i 2021 en vækst på over 20 % sammenlignet med 2020 (ifølge Københavns Lufthavn 12.01.22), så det lover godt for rejseaktiviteten i år,  selvom tallene endnu er nået langt fra niveauet i 2019.

Forbrugerne forsøgte dog at kompensere for de aflyste rejseoplevelser. I Europa begyndte vi over sommeren, takket være billige billetter og vaccineprogrammet, at rejse mere igen. I Storbritannien har en undersøgelse vist, at der har været rekordmange reservationer af indenlandske rejser til især de mere landlige områder samt mange bookinger af korttidsleje af alt fra glamping til camping, til huse i trætoppe og husbåde.

Den digitale kunderejse er altafgørende

I sidste ende er kvaliteten af kunderejsen altafgørende. Det gælder alt lige fra afsøgning af muligheder til betaling, sikkerhed på rejsen og ikke mindst selve rejseoplevelsen. For nutidens forbrugere er den bedste kundeoplevelse personaliseret, gnidningsfri og digital med muligheden for at bruge smartphones, QR-koder, kontaktløse betalinger og mobile wallets.

Det er ikke bare bekvemmeligt, at man kan søge, købe og følge reservationer og køb online alle steder fra og fra alle enheder. Det er også mere sikkert i disse corona-tider, hvor vi skal begrænse de mange overflader, vi rører ved. Derfor er det ikke overraskende, at 56 % af forbrugerne giver udtryk for, at de oftere end før vil benytte sig af kontaktløse betalinger, når de rejser.

Behovet for sikre og kontaktløse købsoplevelser kan blive en udfordring for bookingsider, rejsearrangører, hoteller og forretninger af alle størrelser. Større virksomheder vil have økonomien til at opdatere deres tekniske løsninger, apps og betalingsmuligheder. F.eks. kan man vha. sin lokalitet finde hoteller og ledige værelser i nærheden på diverse online kort. Flere flyselskaber planlægger at implementere - og i højere grad opfordre til - kontaktløse mobilbetalinger i nærmeste fremtid.

Men mindre virksomheder vil højst sandsynligt få brug for hjælp til at udvikle deres løsninger, så de kan imødekomme kundernes krav til en gnidningsfri, digital kundeoplevelse. Med den hårde konkurrence om de rejsendes opmærksomhed, bliver nøglen til succes mere avancerede muligheder for betaling og onlinesøgninger.I dag efterlader 60 % af alle onlinekunder deres indkøbskurve fyldte uden at gennemføre købet pga. besvær med betaling. Det kan eksempelvis skyldes, at betalingsflowet er forvirrende, for langsomt eller for svært at gennemføre på telefonen. Tilføjer man de stigende bekymringer om betalingssikkerheden, er det ikke svært at forstå, hvorfor kunderne i stedet søger derhen, hvor de nemt kan betale med deres foretrukne betalingsmetode.

Imødekom kundernes bekymringer og få større efterspørgsel

Så hvad kan forbrugere og virksomheder kan forvente, når rejse- og underholdningsbranchen igen rammer niveauet fra før corona-pandemien? Forskellige undersøgelser har peget på vellykkede vaccineprogrammer, effektive tests og strenge sikkerhedskrav som afgørende for genrejsningen af rejsebranchen. Men de vedvarende bekymringer drejer sig ikke kun om sikkerheden.

Valg af betalingsmiddel samt muligheden for gratis afbestilling er blevet så vigtigt for forbrugerne, at de i dag træffer beslutninger om deres rejser på baggrund heraf. Derfor er implementeringen af nye betalingsløsninger som kontaktløse betalinger, betaling med smartwatches, ”køb nu, betal senere” samt fleksible afbestillingspolitikker vigtigere end nogensinde for at kunne bevare fodfæstet på et omskifteligt marked. Og løsningerne kan også have indflydelse på vores mod på at rejse igen.

Mulighed for en øget bundlinje

I rejse- og underholdningsbranchen har pandemien, som i de fleste andre brancher, fremskyndet tendensen i retning af mere personalisering og digitalisering samt reducering af diverse udgifter for virksomheder. Og det har medført øget hastighed, bekvemmelighed og sikkerhed for forbrugerne.

Nu hvor de har erfaret, hvor nemt det eksempelvis er at shoppe hjemme fra sofaen, forventer de samme gnidningsfri og digitale købsoplevelse alle steder.

Forretningsdrivende, der vil udnytte de nye tendenser, bør tilbyde en helhedsoplevelse, der overgår deres kunders forventninger. Det inkluderer fleksible betalingspolitikker samt accept af kontaktløse betalinger og alle korttyper på alle tilgængelige kanaler.

New call-to-action
Louise Fibiger Ravnkilde

Louise Fibiger Ravnkilde

Louise er Content & Communications Manager i Nets og producerer indhold omkring betalinger til Nets’ digitale platforme.

Følg Louise Fibiger Ravnkilde på

Kommentarer

Der er ingen kommentarer endnu

Vær den første til at kommentere indlægget.