Skip to main content
Support
Partnere

Tips & tricks

Ny, gratis service reducerer risikoen for svindel i din webshop

Dankort Advarselsservice
Publiceret: 01.02.2022
N/A min. læsetid

E-handlen er eksploderet under corona, og alt tyder på, at stigningen i onlinesalget fortsat vil stige - og det, formoder vi, er sød musik i ørerne for dig som webshopejer. Travlheden kan dog kræve et øget fokus på sikkerheden i din webshop, da der desværre er mange it-kriminelle, der sidder klar til at udnytte onlinehandlens gyldne tider. Sikre betalinger er en del af vores DNA i Nets, og derfor har vi udviklet en service, der giver dig mulighed for at stoppe forsendelsen af varer, som du sandsynligvis aldrig vil modtage betaling for.

Sådan fungerer servicen

Hvordan fungerer den nye service så? Forestil dig, at du modtager en ny ordre i din webshop. Som regel er det jo fantastiske nyheder, men denne gang går der ikke længe, før du modtager en mail fra Nets. I mailen står der, at det Dankort, der er blevet brugt til at gennemføre købet, er blevet bekræftet misbrugt, og at Nets anbefaler, at du tjekker ordren og kunden en ekstra gang, og eventuelt forsøger at stoppe forsendelsen af varen.

Dette scenarie kan meget vel blive virkelighed. Vi kalder den nye service for Dankort Advarselsservice, og den skal hjælpe dig med at undgå misbrug i din webshop. Med advarslen kan du forhåbentlig nå at stoppe en bestilling, så du undgår tab af omsætning. Hvis du tager imod Dankort i din webshop i dag, har du siden 1. januar 2022 automatisk været tilmeldt servicen – og det er ganske gratis.

Mange misbrugsforsøg allerede forhindret

Flere forretninger har allerede haft glæde af servicen, som har sparet dem for tusindvis af kroner i tab. En af de forretninger er Bilka, der allerede har flere eksempler på køb, hvor det nye advarselssystem har bidraget til at forhindre misbrug:

- Vi hilser alle initiativer og tiltag velkomne, som kan bidrage til at bekæmpe misbrug af betalingskort. Derfor er vi også positive over det nye advarselssystem, som giver os endnu bedre forudsætninger for at spotte og stoppe betalingskortsmisbrug hurtigere end vi har tidligere har kunnet, siger Jakob Dupont, som er ansvarlig for Salling Groups indsats mod svindel med betalingskort ved onlinehandel.

Tegn på at du bør forsøge at stoppe en ordre

Når du tjekker en ordre igennem, er der flere tegn, du kan kigge efter, som kan afsløre mistænkelig adfærd:

  1. Den samme kunde har foretaget mange køb inden for relativt kort tid.

  2. Ordren er markant større end gennemsnittet, og der været flere afviste transaktionsforsøg forud for gennemførelsen af købet.

  3. Kundeoplysningerne er fejlbehæftede, og du kan ikke finde kundens telefonnummer, når du slår det op på nettet.

Genkender du et eller flere punkter, kan det altså være tegn på misbrug. Vi anbefaler derfor, at du dobbelttjekker og eventuelt tilbageholder ordren, så du ikke sender varer afsted, du risikerer aldrig at få betaling for. Vil du have flere tips til, hvordan du spotter en mistænkelig ordre, kan du se hele tjeklisten her.

Cecilie Halberg
Cecilie Halberg
Digital Project Manager, Nets A/S