Få flere leads i dit checkoutflow – sådan gør du

Som e-commerce-virksomhed gør du klogt i at overveje, hvordan du kan få mere ud af dine annoncekroner. Og en af måderne at gøre dette på er ved at øge værdien af hvert websitebesøg, konvertering eller køb. Du kan øge basket size, men du kan også arbejde med at få flere kunder til at tilmelde sig dit nyhedsbrev. På den måde kan du række ud til dine tidligere kunder på e-mail – og få dem til at handle igen og igen.

Men hvordan arbejder du bedst med at få kunder til at tilmelde sig dit nyhedsbrev? Det giver jeg nogle tanker om tips om i dette indlæg. Og så kommer vi også kort forbi lidt jura, men jeg skal nok holde det interessant (jeg gør mit bedste).

Indlægget er baseret på mine erfaringer hos e-commerces, jeg har samarbejdet med, samt hvad jeg har oplevet og set andre e-commerces gøre.

Først og fremmest… undgå ligegyldig tekst i din checkbox

Et godt sted at starte er naturligvis en checkbox, som en bruger kan krydse af ved checkout. En ”Ja tak, tilmeld mig nyhedsbrevet”-boks, hvorefter brugeren tilmeldes din liste.

Denne har mange e-commerces allerede sat op. Udfordringen er blot, at konverteringsraten ofte er meget lav. Det skyldes flere ting. Men først og fremmest skyldes det en gabende kedelig tekst. ”Ja tak, tilmeld mig nyhedsbrevet” er super kedeligt og lokker ikke synderlig mange brugere til at tilmelde sig.

Du bør i højere grad bestræbe dig på at skrive en frisk tekst; både sproglig frisk, men også lokke med mere konkrete ting. Eksempler på dette kan være:

  • Vil du have VIP-adgang til nye produkter? Få lækre nyheder i indbakken.
  • Spar op til 70% på populære produkter – tilmeld vores nyhedsbrev.
  • Vil du læse mere om [indsæt webshop-emne]? Tilmeld dig, og få vores bedste indhold tilsendt.

Vigtigt er, at du giver brugeren noget konkret og brugbart.

Ovenstående er markant sjovere og mere tiltrækkende end kedelige tekster. Så har du en kedelig tekst på nuværende tidspunkt, kan du med fordel krydre denne en smule op – så garanterer jeg dig, at du mærker det på din konverteringsrate.

Tydelig placering af din checkbox

Men at have en god, fangende tekst i din checkbox er selvfølgelig ligegyldigt, hvis dine brugere ikke opdager denne. Desværre gemmer mange e-commerces en checkbox nede under knappen og derved langt fra dér, hvor en bruger indtaster sin e-mail.

Sørg for, at din checkbox er tydeligt placeret – og gerne under eller lige ved det felt, hvor brugeren indtaster sin e-mail.

Og nu til det spændende – alle reglerne!

Inden du falder fra her, så lad mig blot slå følgende fast: Det er ikke altid smart at bryde reglerne. Men det er heller ikke altid smart at lege helligfrans og overholde regler, der slet ikke eksisterer.

Desværre hersker der meget misinformation om, hvad man må, og hvad man ikke må. Men fordi jeg (indrømmet) anerkender, at jura ikke er det mest sexede, holder jeg det i punktform. Nogle vigtige key take-aways, som jeg desværre ser (lidt for) ofte:

  • Det er ikke tilladt at fjerne din checkbox og blot gemme i dine handelsbetingelser (som jo skal accepteres ved køb), at en bruger tilmeldes nyhedsbrevet. Et sådant samtykke er ikke tilstrækkeligt (markedsføringsloven § 10, stk. 1, hvis du keder dig).

  • Du må som udgangspunkt ikke lade checkboxen være udfyldt på forhånd, altså så der allerede er sat kryds i, også selvom brugeren ikke klikker checkboxen af.

Men som det er med (næsten) alt jura, så er der undtagelser til hovedreglerne. Desværre vil det blive alt for langhåret at gennemgå dette i nærværende indlæg, og det afhænger i øvrigt også i høj grad af den konkrete case. Min anbefaling: Forelæg juridiske spørgsmål for jurister (og ikke i et vilkårligt Facebook-forum).

Hvad er en god konverteringsrate?

Når du er kommet i gang med – eller allerede har implementeret – ovenstående idéer, kan det være nærliggende at spørge sig selv: ”Er min konverteringsrate egentlig god?” Altså hvor dygtig er jeg til at få mine kunder til også at tilmelde sig nyhedsbrevet.

Og det kan afhænge af flere faktorer. Jeg har i 2020 samarbejdet med ikke under 50 forskellige e-commerces, og her er nogle tal:

  • De laveste 10% havde en konverteringsrate på 1,7%.
  • De øverste 10% havde en konverteringsrate på 22,7%.
  • Den gennemsnitlige konverteringsrate var 5,2%.
  • Den højeste konverteringsrate var 47% (!!!).
  • Den laveste konverteringsrate var 0,5%.

Udnyt din kvitteringsside

Alle brugere, der køber, lander som udgangspunkt på en kvitteringsside – eller en ”tak for dit køb”-side. Her kan du med fordel give brugeren mulighed for at tilmelde sig dit nyhedsbrev, såfremt denne ikke gjorde dette i din checkbox.

Hertil har jeg god erfaring med følgende tools:

  • Sleeknote – en pop-up, der tilbyder en bruger at blive tilmeldt nyhedsbrevet.
  • Gamification (Leadfamly, Scratcher.io) – et sjovt spil, en burger kan gennemføre, mod at afgive sin e-mail.

Og afslutningsvist kan du selvfølgelig også blot placere en form på din kvitteringsside, hvorved en bruger kan tilmelde sig.

New call-to-action
Gæsteblogger: Kasper Friis

Gæsteblogger: Kasper Friis

Kasper Friis er marketing automation-ekspert og ejer af bureauet WeAutomate ApS, der arbejder 100% med marketing automation. Kasper hjælper navnlig mellemstore virksomheder med at levere mere relevant indhold og skabe bundlinje gennem indsamlede permissions, herunder e-mails og SMS.

Følg Gæsteblogger: Kasper Friis på

Kommentarer

Der er ingen kommentarer endnu

Vær den første til at kommentere indlægget.