I vores seneste e-handelsrapport har vi taget temperaturen på danskernes forhold til ny teknologi, der kan tage e-handlen til nye højder. Nye teknologier som argumented reality, droner og voice assistants åbner op for mange muligheder inden for købsoplevelser, men er forbrugerne overhovedet klar til det?
Lad os starte nedefra – altså de teknologier som danskerne er mindst interesserede i at bruge:
En af de nye teknologier som får danskerne til at vende tommelfingeren ned, er online bestilling ved hjælp af stemmeassistenter så som Amazons Alexa, Google Assistant og Apples Siri. Kun 6 procent af os ønsker at anvende stemmeassistenter inden for de næste fem år.
I samme boldgade findes der muligheden for at indstille enheder til automatisk at bestille varer på nettet, når man er ved at løbe tør. Det kan fx være vaskemaskiner, der ved hvornår det er tid at bestille vaskepulver. Noget som mange amerikanske forbrugere allerede i dag anvender.
Men heller ikke her er danskerne specielt ivrige for at anvende denne form for teknologi. Kun 7 procent angiver i vores undersøgelse, at det er noget de gerne vil bruge opkoblede enheder inden for de næste år.
…det har stadig ikke vundet indpas på det danske e-handelsmarked. Vi har længe hørt om virksomheder, der leger med argumented reality, hvor forbrugerne fx kan se et møbel i deres stue gennem kameraet på deres mobiltelefon. Eller se hvordan et par briller ser ud, når de får dem på – uden at have dem på. VR og AR åbner op for mange nye muligheder og kan løfte kundernes købsoplevelser, men det er stadig et sjældent fænomen i Danmark.
I vores undersøgelse fremgår det, at 13 procent af de danske forbrugere er interesseret i at benytte VR eller AR i forbindelse med e-handel inden for de næste fem år. Der er med andre ord en interesse fra forbrugerne, så mon ikke snart flere virksomheder får øjnene op for potentialet.
Et populært emne inden for e-handel er levering med droner, der i øjeblikket bliver testet flere steder, bl.a. af Google, Alibaba, UPS og Amazon. Det er en teknologi som flere af os kan se fordelene ved, fx klimahensyn og hurtig levering til døren. Faktisk er hele 18 procent af os klar til at benytte droner til levering, når vi handler på nettet.
Der er dog ingen droner på trapperne – eller på vingerne om man vil. For selvom mange af forbrugerne er åbne for teknologien, kræver det en stor indsats fra danske virksomheder at få droner i luften – både teknisk, juridisk og økonomisk.
Den teknologi som flest af os gerne vil anvende, når vi handler på nettet, er biometriske løsninger. Det er noget som mange af os allerede anvender, fx når vi skal tofaktor-godkende vores betalinger og benytter fingeraftrykslæsning eller ansigtsgenkendelse på telefonen.
Ifølge vores undersøgelse er 27 procent af de danske forbrugere helt med på at anvende biometriske løsninger, når de handler online.
Vil du videre mere om danskernes købsvaner på nettet og nye tendenser, kan du downloade Nets-rapporten herunder:
Tanja er Marketing Manager i Nets og blogger om tips og nye tendenser inden for online betaling og e-handel.
Disse indlæg om Dansk e-handel
Nets er en europæisk betalingsudbyder med hovedsæde i Danmark. Virksomheden går tilbage til 1968, men har været kendt som Nets siden 2010.
© 2019 Nets A/S, Alle rettigheder forbeholdes.
Kommentarer
Der er ingen kommentarer endnu
Vær den første til at kommentere indlægget.