Danske virksomheder er generelt gode til e-handel. Hvis webshoppen er nem at bruge, fleksibel og tilgængelig, er truslen fra udenlandske markedspladser ikke nødvendigvis det store problem, viser E-handelsrapport 2021. Den peger også på nogle fokuspunkter, hvis den gode position skal forsvares.
Lad os bare tage den med det samme: Det har været to ekstraordinære år for os alle. Da landet lukkede ned i marts 2020, blev alting vendt på hovedet, og gamle forbrugsvaner kastet over bord. Nærmest fra dag til dag rykkede undervisning, arbejde og indkøb over på online platforme frem det tidlige forår 2021, hvor restriktionerne blev lempet.
Det gør 2021 interessant.
For selv om corona blussede op igen i vinteren 2021-22, kunne vi hen over 2021 se, om forbrugsmønstret ville rette sig i kølvandet på en pandemi. Vi kunne få efterprøvet, om de nye vaner havde bidt sig fast, eller om alt ville være 'tilbage ved det gamle'. Vi kunne også blive kloge på, om nogle af de tidligere forhindringer for e-handel var væk.
Hvem blev vinderne og taberne?
E-handelsrapporten er på gaden og dokumenterer, at 2021 var et godt år for dansk e-handel, der steg med 11 procent. Forbruget fra 2020 fortsatte med at vokse i 2021, og mønstret i forbrugernes adfærd afspejlede, at der var behov for at komme ud igen oven på at være lukket inde i næsten et år. Kategorierne rejser, tjenesteydelser og fysiske varer viste, hvem der blev vindere, og hvem der blev tabere.
Rejser steg med 25 procent. Udlejningsbiler, flybilletter og charterture var vinderne, mens taxakørsel, hoteller og – ikke overraskende – krydstogter stagnerede.
Tjenesteydelser steg fem procent, og billetsalg, velgørenhed og streaming gik frem, mens medlemskaber, forsikringer og kurser gik tilbage.
Fysiske varer blev der solgt syv procent mere af. Hovedsageligt tøj, sko og interiør, mens blandt andet alkohol og skønhedsprodukter tog de store tab.
Det var i øvrigt ikke sådan – endnu – at danskerne købte mere og mere i udlandet. Danske forbrugere handlede ganske vist i udenlandske webshops – mest fra Tyskland, Sverige, UK og USA – men andelen var ikke høj, og der var stadig mange forbrugere, der ikke kunne drømme om at klikke 'bestil' fra andre end danske webshops.
Værd at vide om præferencer
Mens e-handel i sagens tur fik et boost, da de fysiske butikker lukkede ned, så var der i 2021 ikke meget nyt med hensyn til forbrugernes præferencer, og hvorfor de valgte at handle online i det hele taget. Konklusionerne var de samme, og vi var tilbage ved det billede, vi også så før pandemien. Forbrugernes begrundelser var blandt andet:
- Det er praktisk/enkelt
- Man har et større udvalg til rådighed
- Det er muligt at finde lavere priser
- Man kan handle, når man vil
- Det sparer tid og trængsel
- Det er nemt at sammenligne
Det er værd at notere sig, at næsten en tredjedel (32 procent) nævnte 'praktisk/enkelt' som den vigtigste grund til at handle online. Hvis bekvemmelighed var – og stadig er – det vigtigste, så giver det virksomhederne et godt fingerpeg om, hvordan e-butikken skal indrettes.
Det kan være tiltag som nem, fleksibel betaling, formularer, der er udfyldt på forhånd, oplevelsesdesign, mobiloptimering og lignende, der skal til for at gøre forbrugeren til kunde, og kunden til en fast kunde. Under alle omstændigheder vejede bekvemmelighed tungere end fx lavere priser (11 procent) i tallene fra 2021.
Hvorfor blev købet afbrudt?
'Den efterladte indkøbskurv' giver frustrationer hos ejere af e-handelsbutikker. Når en kunde er i gang med at handle, men opgiver, er det fordi kundens præferencer ikke er blevet imødekommet, eller fordi kunden støder på forhindringer eller irritationer undervejs. Så tæt på og alligevel ikke noget salg …
Hos Nets har vi selvsagt fokus på betalingsmuligheder, og her var tallene fra 2021 klare: Danskerne ønskede nem og fleksibel betaling, og hvis e-butikken tilbød MobilePay og gængse betalingskort som mulighed, dækkede den 85 procent af danskernes ønsker. Kortbetaling var i 2021 stadig den suverænt mest foretrukne betalingsform, og sådan er det også i dag.
E-handelsrapport 2021 viser, at der også var en anden – måske mere overset? – grund til, at kunderne stillede indkøbskurven fra sig før kassen: levering. Høje omkostninger, begrænsede leveringsmuligheder og uigennemskuelige returprocesser var faktorer, der stak ud og kunne få forbrugeren til at afbryde købet i 11. time. Her ligger der en klar udfordring til e-butikkerne.
En sektor med potentiale
Som tidligere nævnt har dansk e-handel klaret sig godt, og der er stadig et potentiale for vækst og udvikling. Navnlig for dem, der indretter sig efter de danske forbrugeres præferencer og arbejder målrettet på at indrette deres webshop, så det er nemt, fleksibelt og tilgængeligt at vælge, betale og få leveret.
Det er vejen til at holde sig relevant for kunderne og nøglen til succes. Hos Nets hjælper vi dig gerne med dine spørgsmål i den forbindelse og står til rådighed for rådgivning og værdifulde indsigter i forbrugeradfærd.
Du kan downloade rapporten 2021 herunder og blive klogere på de danske forbrugere og få tips til, hvordan du kan optimere din webshop til deres forventninger.
Kommentarer
Der er ingen kommentarer endnu
Vær den første til at kommentere indlægget.