Content marketing: invester i godt indhold og sælg mere

Det her blogindlæg er oversat fra svensk og eksemplerne i det er derfor svenske. Pointerne er dog fortsat gode, så læs det endelig alligevel.

Du har sikkert hørt om content marketing, der er blevet et rigtigt buzzword i marketingverdenen de seneste år. Og det er ikke svært at forstå, hvorfor content marketing er blevet så populært: Ved at tilbyde dine kunder og besøgende relevant og engagerende indhold, giver du dem en god grund til at komme tilbage oftere og blive længere og blive mere loyal over for dig og dine produkter.

Hvis du har en webshop med sparsomt indhold – måske endda præcis samme indhold som dine konkurrenter – så giver du kun dine kunder én grund til at shoppe på netop din webshop: Den laveste pris. Og det er en position i markedet få virksomheder ønsker.

Hvis du til gengæld sørger for at have gode produktbilleder, gode produkttekster og godt, supplerende indhold, der kan beskrive, hvordan et produkt fungerer, hvordan det skal bruges, hvordan det skal plejes og også hvordan det bidrager med noget i bredere forstand, så giver du dine kunder og besøgende en klar grund til at besøge din webshop – og prisen bliver dermed mindre vigtig.

Hvad er content marketing?

Der findes mange definitioner på, hvad content marketing er, men for dig, der sælger dine produkter online, vil jeg definere content marketing sådan her: Det supplerende indhold, som en hjemmeside eller en webshop laver for at skabe loyalitet og engagement og tiltrække mere trafik og nye kunder.

Det kan være indhold med tips, inspiration og gode råd. Det kan være instruktionsvideoer og vejledninger. Det kan også være længere tekster i form af pdf'er, e-bøger og såkaldte ”white papers” (emnefokuserede rapporter eller vejledninger).

Så i virkeligheden er content marketing alt det indhold, du lægger på din hjemmeside eller webshop, ud over det indhold, der beskriver de produkter eller tjenester, du sælger – ganske enkelt alt det indhold, du tilføjer med markedsføring for øje.

Fordelene ved content marketing

Der er mange fordele ved at investere i content marketing for dig, der har en webshop, men vi kan sammenfatte det i tre klare fordele:

  • Øget trafik og øget salg fra nye besøgende
  • Længere og flere besøg fra eksisterende kunder
  • Du, eller måske nærmere din virksomhed, kan blive en autoritet på jeres område

At arbejde med content marketing samtidig er en omkostningseffektiv måde at skabe trafik på, så du ikke skal bruge så mange kræfter på annoncering, gør ikke sagen værre.

Hvilken type indhold skal du producere?

Der er hovedsageligt to typer af indhold, der kan understøtte dit online salg: vejledende/uddannende indhold og inspirerende/engagerende indhold.

Her kommer tre konkrete eksempler:

  1. Kjell & Company er rigtig glade for content marketing, især uddannende indhold, og har det som en del af deres virksomheds-DNA. Titlen på forsiden af ​​Kjell & Companys webshop siger det hele: ”Viden og tilbehør til hjemmeelektronik”. Den viden, de deler, bliver endda prioriteret højre end de produkter, de sælger. Siden indeholder også masser af relevant indhold såsom vejledninger og tips, alt sammen pænt samlet under fanen ”Viden”.

  2. Byggmax er rigtig gode til at lave uddannende indhold, såsom vejledninger og instruktionsvideoer. Det er indhold, der viser kunderne, hvordan de går til deres projekter på en praktisk måde - for eksempel ved at lægge tag eller montere en indvendig dør - men som også kan øge konverteringsraten, fordi denne type indhold gør, at potentielle kunder tør at kaste sig ud i projekter og dermed bliver til betalende kunder.

  3. Dammtussen.se sælger produkter som støvsugerposer og rengøringsmidler, der ikke i sig selv er så spændende, men fokuserer i deres content markeking mere på generelle tips og råd om at holde hjemmet rent, såsom gode husmortips og hvordan man rengør en ovn på en effektiv og miljøvenlig måde. Det kan inspirere andre til at gå lidt uden for deres egne produkter for at producere engagerende indhold.

    Andre dygtige e-handlere, som investerer i content marketing og som integrerer indholdet godt på deres webshop, er for eksempel Naturkompaniet og Polarn O. Pyret.

    Nets egne rapporter om e-handel i Danmark og Norden og guides og e-bøger til både nyopstartede og erfarne e-handlere er også gode eksempler på brancherelevant indhold for målgruppen – dvs. content marketing, når det er bedst.

Sådan skaber du engagerende og efterspurgt indhold

Nu kommer vi til det, der måske er det sjoveste af det hele: at skabe nyt, relevant, engagerende og efterspurgt indhold til både dine eksisterende og potentielle kunder.

Hvordan sikrer du helt lavpraktisk, at det indhold, du skaber, rent faktisk er efterspurgt? Man laver altså ikke en masse indhold, som så ingen er interesseret i. Det enkle svar er: spørg søgemaskinerne. Eller rettere: spørg Google, som står for klart hovedparten af alle onlinesøgninger i dag.

Der er en række onlineværktøjer, nogle er endda gratis, hvor du kan indtaste et søgeord, der er relevant for din virksomhed, som f.eks. et produkt eller en anvendelsesmetode for dit produkt, for så at kvittere med tonsvis af variationer af faktiske søgninger, som folk har indtastet i søgningen - simpelthen det, folk søger efter på Google.

To af disse gratis værktøjer er Keyword Tool og Ubersuggest.

Hent den nye e-handelsrapport 2020
Gæsteblogger: Christer Pettersson

Gæsteblogger: Christer Pettersson

Forfatteren til blogindlægget er svenske Christer Pettersson, der har arbejdet med e-handel, digitalt salg og digital kommunikation i mere end 15 år hos virksomheder som Arvato, IDG og Apollo Travel Group og arbejder nu som E-commerce Manager hos Hultafors Group.

Følg Gæsteblogger: Christer Pettersson på

Kommentarer

Der er ingen kommentarer endnu

Vær den første til at kommentere indlægget.