Det her blogindlæg er oversat fra svensk og eksemplerne i det er derfor svenske. Pointerne er dog fortsat gode, så læs det endelig alligevel.
Du har sikkert hørt om content marketing, der er blevet et rigtigt buzzword i marketingverdenen de seneste år. Og det er ikke svært at forstå, hvorfor content marketing er blevet så populært: Ved at tilbyde dine kunder og besøgende relevant og engagerende indhold, giver du dem en god grund til at komme tilbage oftere og blive længere og blive mere loyal over for dig og dine produkter.
Hvis du har en webshop med sparsomt indhold – måske endda præcis samme indhold som dine konkurrenter – så giver du kun dine kunder én grund til at shoppe på netop din webshop: Den laveste pris. Og det er en position i markedet få virksomheder ønsker.
Hvis du til gengæld sørger for at have gode produktbilleder, gode produkttekster og godt, supplerende indhold, der kan beskrive, hvordan et produkt fungerer, hvordan det skal bruges, hvordan det skal plejes og også hvordan det bidrager med noget i bredere forstand, så giver du dine kunder og besøgende en klar grund til at besøge din webshop – og prisen bliver dermed mindre vigtig.
Der findes mange definitioner på, hvad content marketing er, men for dig, der sælger dine produkter online, vil jeg definere content marketing sådan her: Det supplerende indhold, som en hjemmeside eller en webshop laver for at skabe loyalitet og engagement og tiltrække mere trafik og nye kunder.
Det kan være indhold med tips, inspiration og gode råd. Det kan være instruktionsvideoer og vejledninger. Det kan også være længere tekster i form af pdf'er, e-bøger og såkaldte ”white papers” (emnefokuserede rapporter eller vejledninger).
Så i virkeligheden er content marketing alt det indhold, du lægger på din hjemmeside eller webshop, ud over det indhold, der beskriver de produkter eller tjenester, du sælger – ganske enkelt alt det indhold, du tilføjer med markedsføring for øje.
Der er mange fordele ved at investere i content marketing for dig, der har en webshop, men vi kan sammenfatte det i tre klare fordele:
At arbejde med content marketing samtidig er en omkostningseffektiv måde at skabe trafik på, så du ikke skal bruge så mange kræfter på annoncering, gør ikke sagen værre.
Der er hovedsageligt to typer af indhold, der kan understøtte dit online salg: vejledende/uddannende indhold og inspirerende/engagerende indhold.
Her kommer tre konkrete eksempler:
Nu kommer vi til det, der måske er det sjoveste af det hele: at skabe nyt, relevant, engagerende og efterspurgt indhold til både dine eksisterende og potentielle kunder.
Hvordan sikrer du helt lavpraktisk, at det indhold, du skaber, rent faktisk er efterspurgt? Man laver altså ikke en masse indhold, som så ingen er interesseret i. Det enkle svar er: spørg søgemaskinerne. Eller rettere: spørg Google, som står for klart hovedparten af alle onlinesøgninger i dag.
Der er en række onlineværktøjer, nogle er endda gratis, hvor du kan indtaste et søgeord, der er relevant for din virksomhed, som f.eks. et produkt eller en anvendelsesmetode for dit produkt, for så at kvittere med tonsvis af variationer af faktiske søgninger, som folk har indtastet i søgningen - simpelthen det, folk søger efter på Google.
To af disse gratis værktøjer er Keyword Tool og Ubersuggest.
Forfatteren til blogindlægget er svenske Christer Pettersson, der har arbejdet med e-handel, digitalt salg og digital kommunikation i mere end 15 år hos virksomheder som Arvato, IDG og Apollo Travel Group og arbejder nu som E-commerce Manager hos Hultafors Group.
Disse indlæg om E-commerce trends
Nets er en europæisk betalingsudbyder med hovedsæde i Danmark. Virksomheden går tilbage til 1968, men har været kendt som Nets siden 2010.
© 2019 Nets A/S, Alle rettigheder forbeholdes.
Kommentarer
Der er ingen kommentarer endnu
Vær den første til at kommentere indlægget.