Når forbrugere i dag skal betale for deres nye sofa eller tøj, behøver de ikke længere at række ud efter deres pung – og det er ikke kun takket være mobilbetaling. Der er nemlig sket en markant stigning i betalingsmetoden ”Køb nu, betal senere”, der ligesom mange andre tendenser er drevet af den ’digitalt indfødte’ Generation Z. Grundet konceptets stigende popularitet er både forretninger og betalingsudbydere derfor ivrige efter at kunne tilbyde betalingsformen til den unge målgruppe.
Det her blogindlæg er baseret på en artikel fra Discover® Global Network.
Den originale, engelske artikel fra 13. januar 2022 kan læses her.
Og der er næppe nogen tvivl om hvorfor. Undersøgelser viser, at kundetilfredsheden med betalingsmetoden er høj – hele 61 % af brugerne fortæller, at de enten er tilfredse eller meget tilfredse med løsningen.
Generation Z, som generelt har et mindre rådighedsbeløb end de ændre generationer, finder afbetalingsløsningen særligt attraktiv, da prisen for et produkt dermed opdeles i en række mindre og mere overskuelige delbetalinger over et fast antal måneder. På den måde fungerer det som et nemt budgetteringsværktøj, og de værdsætter at kunne tage varerne med sig med det samme uden at betale den fulde pris up front eller skulle betale høje renter for at låne pengene. Faktisk er mange forretninger villige til selv at betale låneomkostningerne blot for at kunne promovere ”Køb nu, betal senere” som en gratis finansieringsløsning til deres kunder. Løsningen kan dermed være en fordel for forretningerne, der aktivt kan bruge det i deres markedsføring.
Undersøgelser viser, at ”Køb nu, betal senere” er populær blandt den yngre del af befolkningen pga. den meget forudsigelige, finansielle fleksibilitet og de simple lånevilkår. Faktisk kommer løsningen ofte med lavere renter end ved brug af traditionelle kreditkort.
52 % af de adspurgte i alderen 18-24 år har benyttet sig af ”Køb nu, betal senere” eller andre kortfristede lån i de seneste 12 måneder. Til sammenligning gælder kun for 12 % af dem, der er ældre end 65 år.
Som med enhver anden type lån bør forbrugeren sørge for kun at optage lån på forsvarlig vis og aldrig låne mere, end de har råd til. Det er vigtigt, at de forstår omkostningerne i forbindelse med lånet og den potentielle indvirkning, det har på deres kreditværdighed. Når ”Køb nu, betal senere” er en del af en velovervejet finansieringsplan, vurderer forbrugerne, at løsningen kan spille en værdifuld rolle i at fremme økonomisk ansvarlig låntagning.
Cecilie er Digital Content & Marketing Assistant i Nets og producerer blogindlæg om tips og tendenser inden for betalingsverdenen.
Disse indlæg om E-commerce trends
Nets er en europæisk betalingsudbyder med hovedsæde i Danmark. Virksomheden går tilbage til 1968, men har været kendt som Nets siden 2010.
© 2019 Nets A/S, Alle rettigheder forbeholdes.
Kommentarer
Der er ingen kommentarer endnu
Vær den første til at kommentere indlægget.