På trods af blandede signaler fra forbrugerne, og en noget turbulent tid for forretningerne, så ser det ud til, at den store efterspørgsel og en stabil verdensøkonomi vil komme juleshoppingen og dig som forretningsdrivende til gode. Ovenpå de seneste år med isolation og nedlukninger har folk nemlig flere penge på lommen og er ivrige efter at nyde juleferien og bruge mest mulig tid sammen deres nærmeste. Det forventes derfor, at salget i detailhandelen vil stige resten af 2021.
Kontaktløs betaling og ”click & collect” fortsætter med at vinde indpas hos forbrugerne. Det er nemlig nemt og bekvemt – og netop dét er det allervigtigste for forbrugerne, når de foretager deres køb.
Corona-pandemiens indflydelse på økonomien har også haft betydning for forbrugernes betalingsmønstre. Her er ”køb-nu-betal-senere” også en trend, der er vokset frem blandt forbrugerne. Det er særligt den yngre generation, hvis indkomst er markant lavere end de ældre generationers, der finder denne betalingsform attraktiv.
Præcis ligesom sidste år startede forbrugerne deres julegaveindkøb endnu tidligere i år – et godt træk set i lyset af onlinesalgets fremgang og de potentielle leveringsforsinkelser pga. COVID-19. Det ser ud til, at forbrugerne nu allerede tager hul på juleshoppingen i starten af oktober. Det har givet de forretninger, der startede deres udsalg tidligt på året, et forspring. Et resultat af denne trend er yderligere, at flere og flere forretninger hopper tidligere med på tilbudsvognen. Det får forbrugerne til at købe julegaverne endnu tidligere i håbet om at få de bedste tilbud og sikre sig, at gaverne når frem i tide.
Selvom dine kunder beslutter sig for at hive den store pengepung frem, så har du - som så mange andre - muligvis udsigt til usædvanlige produktforsinkelser og tomme hylder. Med manglen på bl.a. computerchips, der forsinker leveringen og medfører en stigning i priserne, er det derfor vigtigt at balancere kundernes forventninger i forhold til disse begrænsninger. Derfor bør du være særlig opmærksom på at sikre god kommunikation med dine kunder, være tydelig omkring hvornår de kan forvente at modtage deres varer, og sørge for hurtigt at give dem besked i tilfælde af forsinkelser. Det kan måske være en idé at promovere fordelene ved at købe gavekort, så købene kan foretages senere, hvor varerne igen er på lager.
Rigtig mange forretninger fortæller, at deres største problem er at skaffe personale nok til de travle perioder. Måske er det også et problem, du kender til? I så fald kan det være vigtigt at fokusere endnu mere på medarbejderpleje. Det er vigtigt at finde ud af, hvad de ansatte virkelig behøver og værdsætter – som f.eks. sikkerhed og fleksibilitet i tillæg tallet på lønsedlen.
Cecilie er Digital Content & Marketing Assistant i Nets og producerer blogindlæg om tips og tendenser inden for betalingsverdenen.
Disse indlæg om Fysisk handel
Nets er en europæisk betalingsudbyder med hovedsæde i Danmark. Virksomheden går tilbage til 1968, men har været kendt som Nets siden 2010.
© 2019 Nets A/S, Alle rettigheder forbeholdes.
Kommentarer
Der er ingen kommentarer endnu
Vær den første til at kommentere indlægget.