Black Friday er en af årets største handelsdage og her i Nets følger vi hvert år udviklingen på dagen og ser på, hvor meget danskerne shopper i forhold til sidste år.
I år har vi valgt at live-blogge, så vi i løbet af i dag kan give en status på, hvordan det står til med danskernes købelyst. Har du lyst til at følge med, skal du bare klikke ind på dette blogindlæg i løbet af dagen og trykke F5 for at få seneste status!
Godt to ud af tre danskere udnytter Black Friday til at komme i gang med julegaveindkøbene. Ifølge forbrugerundersøgelsen vil hele 68 procent af de handlende kunder på Black Friday benytte de gode tilbud til at handle julegaver. Det er et lidt højere antal end sidste år, hvor 64 procent tilkendegav, at de var på julegavejagt til Black Friday.
Dog tyder noget på, at en del danskere skulle have været tidligere i gang med at udfylde ønskesedlerne, hvis de vil være helt sikre på at undgå fejlskud under juletræet. I undersøgelsen svarer flere nemlig, at de ”endnu ikke har modtaget ønskesedler” eller at ”det kommer an på tilbuddene”. Så næste år kan det være taktisk klogt at dele juleønskerne allerede i starten af november.
I Nets’ forbrugerundersøgelse svarede 40 procent af danskerne, at de forventede at købe mere ind på nettet end i fysiske butikker på Black Friday. Mange danskere forventes altså at trække i vintertøjet for at støtte de fysiske butikker i år. Alligevel er onlinehandlen på Black Friday stigende.
Desuden viser en rundspørge blandt 148 af Nets’ kunder, at kun seks procent af virksomhederne forventer at tage ekstraordinære sikkerhedsforanstaltninger i brug på grund af corona mod 27 procent sidste år.
Når danskerne i dag bevæger sig ud i Black Friday-landet, så er det især tøj, sko og accessories samt elektronik, der er de største trækplastre.
Det viser en YouGov-undersøgelse fra Nets blandt 1008 danskere foretaget tidligere på ugen. Her svarede 47 procent, at de ville købe tøj, sko eller accessories, og 46 procent at de ville gå på jagt efter gode tilbud på elektronik.
Interessen for elektronik er på samme niveau som sidste år, hvor tøj, sko og accessories er mere på retur. Sidste år planlagde 56 procent at købe varer i denne kategori.
Skønhedsprodukter indtager tredjepladsen med 26 procent efterfulgt af legetøj med 25 procent.
Efter en markant stigning i de tidlige morgentimer er aktiviteten i den danske nethandel stilnet noget af fra kl. 9:00 og frem mod middag sammenlignet med samme periode sidste år. Noget kunne tyde på at flere danskere modstår fristelsen til at surfe efter nye sko eller en opgradering til hobby-projektet, mens de er på arbejde. Her er det oplagt at antage, at det hænger sammen med at flere har forladt hjemmekontoret og vendt tilbage til arbejdspladsen.
En dugfrisk formiddagsopdatering fra Nets viser, at danskerne har prioriteret deres søvn i nat fremfor at sidde klar til Black Friday. På trods af det er Black Friday kommet godt fra start sammenlignet med sidste års tal.
Årets Black Friday er i fuld gang – og danskerne er som de seneste år på jagt efter gode tilbud online. På trods af at danskerne har fået deres nattesøvn, er der her til formiddag en samlet stigning i handelsaktiviteten på 3,9 procent i forhold til 2020.
– Selvom aktiviteten ikke er tårnhøj lige nu, så kan vi se, at der stadig er flere danskere, der sidder og finder gode Black Friday-tilbud på nettet sammenlignet med sidste år. Det tegner til at være en god start for Black Friday for danske webshops, siger Henriette Dunkjær Andersen, Salgschef Nets Danmark.
Efter at Black Week fik en stærk start i sidste weekend var der lidt lavere aktivitet midt på ugen, men torsdag steg handelsaktiviteten igen, og den trend fortsætter fredag formiddag. Dog viser torsdagens udvikling et fald lige efter midnat i forhold til tidligere år, men Henriette Dunkjær Andersen forklarer, at det kan skyldes, at flere webshops har givet kunder adgang til de gode tilbud allerede før Black Friday:
– Mange butikker har givet udvalgte kunder tidlig adgang til tilbuddene, og derfor ser vi formodentlig færre onlinetransaktioner i nattetimerne end sidste år. Men efter kl. 6 vågnede danskerne op til dåd, og lige nu er tallene højere end sidste år, siger Henriette Dunkjær Andersen, Salgschef Nets Danmark.
Statistikken er baseret på nethandlen hos 100 af Nets' største detailkunder, hvilket omfatter mange af de største netbutikker i Danmark.
Head of Sales, Denmark
Disse indlæg om Forbrugerindsigt
Nets er en europæisk betalingsudbyder med hovedsæde i Danmark. Virksomheden går tilbage til 1968, men har været kendt som Nets siden 2010.
© 2019 Nets A/S, Alle rettigheder forbeholdes.
Kommentarer
Der er ingen kommentarer endnu
Vær den første til at kommentere indlægget.