Black Friday er efterhånden en fast tradition både offline og online. Men hvor stammer dagen fra, og hvordan kan du udnytte den store shoppedag i din webshop? Hvad skal der til for, at du får en bid af den øgede omsætning i år? Det fortæller vi dig meget mere om her.
Black Friday falder i år d. 24. november, og dagen er for alvor blevet danskernes shoppefest nr. 1 og markerer samtidig startskuddet for årets julehandel.
Black Friday er oprindeligt en amerikansk tradition og udgør USAs største shoppedag, som altid falder dagen efter Thanksgiving. Traditionen startede helt tilbage i 1952, og flere amerikanske stater har gjort dagen til en helligdag – blandt andet Californien. I Danmark er Black Friday ikke en helligdag, men danskerne er efterhånden vant til at fejre dagen med rigtig gode tilbud.
De seneste år har traditionen med Black Friday udsalg for alvor bidt sig fast hos de danske forbrugere, og år for år bliver dagen større og større for både de fysiske butikker og for webshops. Allerede omkring midnat bliver den store shoppedag sparket i gang, og flere webshops bliver hvert år lagt ned af de mange besøgende allerede i løbet af de første par timer. Hos Nets så vi i løbet af natten sidste år en stigning på mere end 60 % i forhold til 2015, og fra midnat og resten af dagen, så vi en tredobling i antallet af transaktioner i vores systemer.
Black Friday er en stor mulighed for at imponere dine kunder og øge dit salg på meget kort tid. Du skal dog overveje om din webshop og din forretning kan tåle at sætte prisen så langt ned, eller om du kommer til at tabe penge på dagen. Husk at tænke langsigtet - måske kan du få nye kunder i din webshop som kommer igen, måske har du et varelager fra sidste år du kan skyde af eller noget helt tredje.
Held og lykke med salget!
Vil du vide mere om, hvad de danske forbrugere køber online? Det kan du læse meget mere om i Dansk E-handel 2017. Downloade vores rapport for 0 kr. i dag.
Maria Pedersen arbejdede med online marketing i Nets (tidligere DIBS Payment Services).
Disse indlæg om Webshop-optimering
Nets er en europæisk betalingsudbyder med hovedsæde i Danmark. Virksomheden går tilbage til 1968, men har været kendt som Nets siden 2010.
© 2019 Nets A/S, Alle rettigheder forbeholdes.
Kommentarer
Kommentarer (1)