Som selvstændig ved du, at det er afgørende med den personlige relation til kunden. I en fysisk butik er det rimelig ligetil at opbygge den personlige kontakt. Du kan hjælpe kunderne med at finde den rigtige vare og tage en lille snak, imens du gør det.
Det virker måske ikke helt så simpelt online, men der faktisk enkle metoder til at gøre købsoplevelsen i din webshop til noget helt særligt for kunden.
Dem skal vi se nærmere på i det her blogindlæg.
I en fysiske butik vil du næsten altid gøre noget helt særligt ud af, hvordan varer og produkter præsenteres for dine kunder. Det samme gør sig gældende i en webshop.
Selvom der er en skærm mellem dig og dine kunder, har du flere muligheder for at skabe den personlige relation med dem, som gør, at de vender tilbage til lige netop din webshop.
Ligesom du har sammensat varesortimentet i din fysiske butik (hvis du har sådan en) ud fra nogle overvejelser og kan fortælle dette til kunderne i butikken, skal du også forklare det samme i din webshop.
Den kontakt, som spontant ville opstå i din fysiske butik, når I taler sammen ved kassen, kan sagtens overføres til webshoppen også.
Relationen til kunder i det online univers sker nemlig både på hjemmesiden, men også når din kunde åbner pakken hjemme i stuen.
Det kan være noget så simpelt som en personlig hilsen sammen med varerne i pakken, hvor du skriver, at du håber, hun får glæde af sit nye produkt. Det kan også være en karamel eller en anden lille ting, som er med til at skabe den personlige forbindelse til dig og din webshop.
Det visuelle sælger. Billederne på din webshop skal derfor være af god kvalitet, så kunderne oplever, at de får et klart og tydeligt indtryk af, hvordan en vare ser ud i virkeligheden. Ellers lægger de måske ikke varen i indkøbskurven, eller de ender med at returnere varen igen.
Kunderne skal således opleve, at de får en tilstrækkelig mængde reel information til at kunne forstå, hvad produktet kan, når nu de ikke selv kan prøve eller røre ved det. Derfor handler præsentationen af dine online produkter også om tekstbeskrivelserne.
I produktbeskrivelserne kan du fortælle om fordelene ved hvert produkt og bruge din ekspertviden til at få en fordel frem for andre webshops, som sælger samme produkter som dig.
For at få dine besøgende til at konvertere til kunder, skal det være nemt for dem at finde det, de søger efter. Derfor er strukturen af din webshop vigtig, og en opdeling af dine varer i produktkategorier er en rigtig god idé.
Når du vælger den endelige kategorisering, skal du sætte dig i kundens sted.
Sælger du noget, hvor dine kunder går meget op i designermærker, kan det for eksempel være en god idé at lave en kategori, som lister alle de designere, du sælger varer fra.
Du kan også gøre det muligt for dine kunder at sortere efter størrelser, farver eller typer. Det vigtigste er dog, at du sætter kunden i fokus og forsøger at gøre det så enkelt som muligt.
Hvis du er i tvivl eller bare gerne vil lære dine kunder bedre at kende, er det en god idé, at lave et søgefelt, hvor dine kunder selv kan skrive, hvad de leder efter. På den måde kan du både følge med i, hvilke typer af produkter dine kunder efterspørger, og hvordan de søger efter det.
For at dine kunder får en god oplevelse både fra mobil og computer, skal din webshops design være responsivt.
En responsiv webshop tilpasser sig de forskellige enheder, dine kunder handler fra – altså computer, mobil og tablet.
Stadig flere af dine potentielle kunder vil nemlig besøge din webshop via deres smartphone. I Nets’ rapport om Dansk E-handel i 2016 svarede 45 % af danskerne, at de shopper online med mobilen – det gør du sikkert også selv. Hele 36 % svarede også, at de har afbrudt et køb, fordi webshoppen ikke var mobiloptimeret. Det er derfor vigtigt at have et design, der også er velfungerende på mobiltelefon og tablet.
Maria Pedersen arbejdede med online marketing i Nets (tidligere DIBS Payment Services).
Disse indlæg om Webshop-optimering
Nets er en europæisk betalingsudbyder med hovedsæde i Danmark. Virksomheden går tilbage til 1968, men har været kendt som Nets siden 2010.
© 2019 Nets A/S, Alle rettigheder forbeholdes.
Kommentarer
Kommentarer (2)