Danskerne elsker at shoppe på nettet! Faktisk så meget, at dansk e-handel omsatte for det uhyre 83,8 milliarder danske kroner i 2017. Det er en stigning på 19% sammenlignet med året før og hvis vi sammenligner med tallene fra 2013, er det en stigning på hele 78%! (Kilde: Den danske e-handelsrapport 2017).
I takt med at flere forbrugere shopper på nettet, kommer der også flere falske webshops og større konkurrence blandt de rigtige webshops. Det er derfor alfa omega, at din webshop er troværdig og er nem at bruge, så kunden ikke klikker væk med det samme.
Vi har samlet de 5 vigtigste punkter, når din webshop skal fremstå troværdig for kunderne. Hvis du gør brug af de 5 punkter, kan dine kunder lynhurtigt afkode din webshop og føle sig trygge nok til at købe. Brug derfor listen herunder til at optimere din webshop, så du kan få flere køb igennem.
Førstehåndsindtrykket er vigtigt. Når man besøger din webshop for første gang og ser den første side, skal man lynhurtigt fornemme, at man kan stole på webshoppen. Put derfor dine kundefordele og tillidsvækkende symboler øverst på webshoppen. ”Above the fold” refererer til alt, der er over browserens bund – dvs. det man kan se uden at scrolle længere ned på siden.
Brug toppen af din webshop til at fortælle dine kunder om deres fordele, fx gratis fragt, nem returnering, din gode score på Trustpilot og brug gerne logoer på kendte samarbejdspartnere, fx Postnord, Nets, GLS, Trustpilot, VISA, MobilePay m.fl., som forbrugerne kan forholde sig til.
Her er et eksempel på en webshop, der skaber troværdighed i toppen af webshoppen:
Vi tror mere på mennesker end vi tror på systemer. Indsæt derfor billeder af folkene bag webshoppen, supporten m.m. på websitet eller måske på en blog eller sociale medier, så kunderne kan se, hvem de handler med. Det signalerer åbenhed og skaber en god kontakt med kunderne.
I samme tråd kan du også underbygge din webshops troværdighed ved at ”låne” dine samarbejdspartneres troværdighed. Det gør du ved at vise logoerne på de kendte samarbejdspartnere du har, fx Postnord, Nets, GLS, Trustpilot, e-handelsmærket m.fl.
Har du en webshop, skal du også have en FAQ – en liste over de spørgsmål, du altid får fra dine kunder eller kunne forestille dig at få. Og så besvarer du dem alle sammen et samlet sted. Så giver du kunderne mulighed for selv at finde svar på deres spørgsmål, så de ikke behøver at kontakte jeres kundeservice.
Det gør din webshop nem og tryg at bruge, når man selv kan finde oplysninger om bl.a. returbetingelser, fragtpriser og levering. Det er med til at gøre købet nemt og transparent og så slipper man som kunde at skulle tage kontakt.
Når kunden er klar til at betale, skal betalingsprocessen være så nem som mulig. Du skal ikke tvinge kunden til at oprette en profil og indtaste en masse unødvendige oplysninger.
69% af online forbrugerne handler på nettet fordi det er nemt og tidsbesparende (Kilde: Den danske e-handelsrapport 2017), så de gider ikke besværlige logins og lange betalingsprocesser. De vil bare lave et hurtigt køb.
Hav derfor gæstelogin som default og brug en betalingsløsning, der husker kundens adresse og kortoplysninger, så felterne er udfyldt på forhånd. Så skal kunden kun klikke ”betal”.
Det er også en god ide at have indlejret betalingsvinduet i din webshop, så kunden ikke skal skifte mellem flere vinduer. Alt dette kan du med betalingsløsningen Easy.
Jo færre kliks og indtastninger, jo nemmere er det for kunden – og jo større sandsynlighed er der for, at kunden fuldfører købet.
Mange vil gerne danne sig et hurtigt overblik, når de besøger en webshop for første gang og det er derfor vigtigt at give dem overblikket på en nem og overskuelig måde – i footeren. Det er her, at de fleste forventer at finde firmaets navn, adresse, CVR-nummer, telefonnummer og e-mail, FAQ, links til virksomhedens sociale medier, logoer på samarbejdspartnere osv. – find selv på flere. Det forsikrer kunden om, at I spiller med åbne kort og man kan kontakte jer, hvis der skulle opstå problemer.
Her er et eksempel på en footer fra vores eget website:
Brug tjeklisten til at optimere din webshops troværdighed og minimer risikoen for, at kunderne forlader din webshop uden at købe noget. Hvis du har styr på de 5 ovenstående punkter er du godt på vej til at give kunden en super oplevelse og få en højere konvertering.
Har du andre tips til en god webshop? Så kom endelig med dem!
Tanja er Marketing Manager i Nets og blogger om tips og nye tendenser inden for online betaling og e-handel.
Disse indlæg om Webshop-optimering
Nets er en europæisk betalingsudbyder med hovedsæde i Danmark. Virksomheden går tilbage til 1968, men har været kendt som Nets siden 2010.
© 2019 Nets A/S, Alle rettigheder forbeholdes.
Kommentarer
Der er ingen kommentarer endnu
Vær den første til at kommentere indlægget.