Vi har tidligere set på hvad der er vigtigt at tænke på, når man skal begynde at sælge online til Norge og Sverige. Her forsætter vi det nordiske perspektiv, ved at fokusere på vores favorit område - nemlig online betaling. De betalingsmetoder svenskerne og nordmændene foretrækker og bruger mest, er nemlig en del anderledes end i Danmark. Her får du indsigt i de betalingsmetoder, der foretrækkes i de respektive lande, så du kan vælge rigtigt, hvis/når du skal udvide din forretning til resten af Norden.
Når det kommer til betaling, er det kortbetaling som er mest populært, men løsninger som PayPal og fakturabetaling foretrækkes også af en del forbrugere. Det er derfor vigtigt at tilbyde kunderne flere forskellige måder at betale på.
Nordmændene elsker deres smartphones, og handler også gerne via apps. Med deres vane med mobil shopping kommer også et øget krav til din webshop – hele 47% har afbrudt et køb fordi webshoppen ikke var tilpasset til mobilen. Hvis du endnu ikke har en app eller en mobiloptimeret webshop, kan det være en god idé at ligge dine kræfter her.
Halvdelen af de norske forbrugere handler i udenlandske webshops, så det behøver ikke være et problem i sig selv, at din webshop ikke er norsk. Men selvom 50% handler i udenlandske butikker, er det usikkerheden omkring told og moms, som afholder flere fra at gøre det. Den største drivkraft for udenlandshandel er lavere priser, hvilket de fleste som har købt en pizza i Norge, måske kan sætte sig ind i. Det er derfor meget vigtigt at være ekstremt tydelig omkring told- og momsregler, ellers risikerer du at dine besøgende ikke konverterer til kunder.
De svenske forbrugere foretrækker, ligesom danskerne, at betale med kort (82%). Svenskerne skiller sig dog ud, ved også at være glade for fakturabetaling (54%) og netbankbetaling (50%). Hvis man sælger til det svenske marked, er det derfor en vigtig huskeregel, at det ikke er nok at tilbyde én betalingsmetode. Når det gælder køb via mobilen er den mobile betalingsmetode som for alvor er slået igennem i Sverige Swish, som hele 59 % af svenskerne har benyttet.
Maria Pedersen arbejdede med online marketing i Nets (tidligere DIBS Payment Services).
Disse indlæg om Sælg til udlandet
Nets er en europæisk betalingsudbyder med hovedsæde i Danmark. Virksomheden går tilbage til 1968, men har været kendt som Nets siden 2010.
© 2019 Nets A/S, Alle rettigheder forbeholdes.
Kommentarer
Der er ingen kommentarer endnu
Vær den første til at kommentere indlægget.