Det skal du vide om betaling i Sverige og Norge

Vi har tidligere set på hvad der er vigtigt at tænke på, når man skal begynde at sælge online til Norge og Sverige.  Her forsætter vi det nordiske perspektiv, ved at fokusere på vores favorit område - nemlig online betaling. De betalingsmetoder svenskerne og nordmændene foretrækker og bruger mest, er nemlig en del anderledes end i Danmark. Her får du indsigt i de betalingsmetoder, der foretrækkes i de respektive lande, så du kan vælge rigtigt, hvis/når du skal udvide din forretning til resten af Norden.


De norske forbrugere

  • Kort, PayPal og faktura er de betalingsmetoder, som foretrækkes af flest forbrugere i Norge
  • Mobiloptimerede websites og/eller apps er nødvendige, når man sælger til det norske marked.

Når det kommer til betaling, er det kortbetaling som er mest populært, men løsninger som PayPal og fakturabetaling foretrækkes også af en del forbrugere. Det er derfor vigtigt at tilbyde kunderne flere forskellige måder at betale på.

Nordmændene elsker deres smartphones, og handler også gerne via apps. Med deres vane med mobil shopping kommer også et øget krav til din webshop – hele 47% har afbrudt et køb fordi webshoppen ikke var tilpasset til mobilen. Hvis du endnu ikke har en app eller en mobiloptimeret webshop, kan det være en god idé at ligge dine kræfter her.

Halvdelen af de norske forbrugere handler i udenlandske webshops, så det behøver ikke være et problem i sig selv, at din webshop ikke er norsk. Men selvom 50% handler i udenlandske butikker, er det usikkerheden omkring told og moms, som afholder flere fra at gøre det. Den største drivkraft for udenlandshandel er lavere priser, hvilket de fleste som har købt en pizza i Norge, måske kan sætte sig ind i. Det er derfor meget vigtigt at være ekstremt tydelig omkring told- og momsregler, ellers risikerer du at dine besøgende ikke konverterer til kunder. 

De svenske forbrugere

  • I Sverige er det både kortbetaling, netbankbetaling og faktura der dominerer
  • 39% handler i udenlandske webshops, men besværlig returnering afskrækker svenske forbrugere fra udenlandshandel

De svenske forbrugere foretrækker, ligesom danskerne, at betale med kort (82%). Svenskerne skiller sig dog ud, ved også at være glade for fakturabetaling (54%) og netbankbetaling (50%). Hvis man sælger til det svenske marked, er det derfor en vigtig huskeregel, at det ikke er nok at tilbyde én betalingsmetode.  Når det gælder køb via mobilen er den mobile betalingsmetode som for alvor er slået igennem i Sverige Swish, som hele 59 % af svenskerne har benyttet.

Hent den nye e-handelsrapport 2020
Maria Pedersen

Maria Pedersen

Maria Pedersen arbejdede med online marketing i Nets (tidligere DIBS Payment Services).

Følg Maria Pedersen på

Kommentarer

Der er ingen kommentarer endnu

Vær den første til at kommentere indlægget.