Sådan sælger du til Norge og Sverige

På mange måder minder de danske forbrugere om de nordiske naboer i Sverige og Norge: Vi er alle i høj grad digitale, er glade for at handle online og betaler ofte med wallets som fx MobilePay i Danmark.

Sælger du online til de danske forbrugere, kan det derfor give god mening at udvide din målgruppe til at inkludere nordmændene og svenskerne. Men hvis du virkelig skal få succes med at sælge til Norge og Sverige, skal din webshop tilpasses til markederne. Her kommer nogle tips til, hvordan du kan optimere dit onlinesalg til Norge og Sverige:

1. Din webshop skal være lokal

Forbrugerne skal føle sig trygge, når de lander i din webshop og det gør de ved at få præsenteret websitet på deres lokale sprog og med en lokal URL (webshop.se eller webshop.no – eller på anden måde en indikation af, at det er en side målrettet deres land, fx webshop.dk/no eller webshop.dk./se).

Husk at sproget skal være det samme på alle sider – også ved betalingen. Hvis sproget i checkout er anderledes end resten af webshoppen, kan forbrugeren bliver usikker og droppe købet.

2. Tilbyd de lokale betalingsmetoder og valuta

Det er ikke kun sproget, der skal være lokalt, det skal betalingsmetoderne også og den valuta kunderne betaler i. I de nordiske lande foretrækker vi at betale online på forskellige måder.

  • I Danmark foretrækker 62% at betale online med kort, 25% fortrækker at betale med MobilePay og 6% foretrækker PayPal.
  • I Sverige ser det noget anderledes ud. I Sverige foretrækker 33% at betale med faktura, 22% foretrækker betalingskort og 20% foretrækker Swish (svensk mobilbetaling).
  • I Norge er der ligesom i Danmark flest der foretrækker kortbetaling – nemlig 52%, 21% foretrækker VIPPS (norsk mobilbetaling) og 12% foretrækker at betale med faktura.

denordiskeforetruknebetalingemetoder2020

Det er med andre ord en god idé at tilbyde dine kunder muligheden for at betale med faktura, selvom det ikke er noget, der er så populært blandt de danske forbrugere. De lokale mobilbetalinger som MobilePay, Swish og VIPPS bliver stadigt mere populære blandt forbrugerne, så dem kan du med fordel tilføje din checkout.

3. Vær transparent omkring fragtpris og returnering

I vores årlige e-handelsrapport undersøger vi altid, hvad der kan få forbrugerne til at afbryde et køb i en webshop og den største årsag er helt klart, når forbrugerne bliver overraskede over hvad den samlede pris inklusiv fragtomkostninger er.

Det er derfor en god idé at være åben og transparent omkring priser – også fragt – før kunden når til checkout. Det skal også være nemt for kunden at forstå, hvordan de kan returnere en vare, især hvis det er til et andet land. Skal de betale for det eller får de en returlabel medsendt? Information der kan gøre købet mere trygt for kunden og dermed øge sandsynligheden for, at kunden rent faktisk køber noget i din webshop.

Mangler du en online betalingsløsning?

Du kan hurtigt komme i gang med at sælge online i Danmark, Norge og Sverige (og resten af Europa) med en Nets Easy checkout. Du vælger selv de lokale betalingsmetoder, du vil have i din checkout (kort, mobilbetalinger, faktura, PayPal) og ansøger online om at få en live-konto. 

Nets Easy checkout kan tilpasses dine lokale markeder med lokal valuta, sprog og betalingsmetoder - alt i én aftale.

Læs mere om Nets Easy checkout og opret en gratis testkonto.

Jeg håber, at du kan bruge disse tips til at optimere din onlineforretning til de nordiske markeder. Du kan lære mere om forbrugerne i vores e-handelsrapport:

Hent den nye e-handelsrapport 2020
Tanja Oda Sørensen

Tanja Oda Sørensen

Tanja er Marketing Manager i Nets og blogger om tips og nye tendenser inden for online betaling og e-handel.

Følg Tanja Oda Sørensen på

Kommentarer

Kommentarer (1)