3 råd til at undgå afbrudte køb pga. SCA i din webshop

De nye EU-krav til onlinebetalinger, der skal øge sikkerheden for forbrugerne, er nu trådt i kraft. Det betyder i praksis, at forbrugerne fremover skal igennem en to-faktor-godkendelse, når de skal betale for varer og services på nettet med betalingskort (med visse undtagelser).  

Vil du gerne læse mere om de nye lovkrav, der går under navnet Strong Customer Authentication, kan du læse vores blogindlæg: SCA – sådan fungerer de nye EU-krav til onlinebetalinger. 

Hvordan påvirker SCA min webshop og mine kunder? 

Vi kan se, at de danske webshops har været gode til at få aktiveret 3D Secure og har sørget for, at alt det tekniske spiller. Desværre oplever nogle webshops, at det nye betalingsflow giver problemer for deres kunder. Det er en udfordring som vi er meget opmærksomme på og vi arbejder konstant på at hjælpe webshops med det nye setup, lige som vi samarbejder med resten af økosystemet inden for betalinger, da der kan opstå fejl mange forskellige steder i systemet.

Den nye og mere sikre måde at betale på nettet på, har været kommunikeret til forbrugerne bl.a. via bankerne, Finanstilsynet og Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen. Men for mange forbrugere kommer det som en overraskelse, når de første gang skal købe noget på nettet og bliver mødt af et pop-up-vindue, de ikke har set før. I pop-up-vinduet bliver de bedt om at bekræfte betalingen med enten NemID-appen eller en personlig kode sammen med en SMS-engangskode. 

Kunderne skal med andre ord vænne sig til denne pop-up, når de skal godkende deres betaling: 

Bekræft+med+NemID

Al begyndelse er svær, især når man ændrer på noget så følsomt som rutinerne forbundet til onlinebetalinger, men forhåbentligt vænner forbrugerne sig hurtigt til det nye betalingsflow. På sigt vil det blive helt naturligt, da 2-faktorgodkendese er et lovkrav til alle webshops i EU og det vil gøre webshops mere sikre at handle i for forbrugerne, og webshops vil opleve mindre svindel. 

3 gode råd til at hjælpe dine kunder med at betale i din webshop - og undgå afbrudte køb pga. SCA-krav

1. Fortæl dine kunder om den nye betalingsproces 

Oplever du, at dine kunder afbryder deres køb i din webshop eller kontakter de jer om, at de ikke kan betale som de plejer, så er det en god idé at oplyse dine kunder om den nye betalingsproces, indtil de har fået den ind under huden. Information om den nye betalingsproces kan være med til at forsikre dine kunder om, at de trygt kan betale i din webshop.  

Du kan fx oplyse om den nye betalingsproces allerede på forsiden af din webshop eller på betalingssiden, eller via andre kanaler, du kommunikerer med dine kunder.  

Her kommer et bud på, hvad du kan skrive til dine kunder:
Vær opmærksom på, at du fremover skal bekræfte dit køb, når du bruger dit betalingskort på nettet. Du kan bekræfte betalingen på to måder: 

NemID: Indtast dit NemID-brugernavn samt adgangskode og klik ”Næste”. Herefter skal du godkende betalingen i NemID-appen på din telefon (du kan ikke bruge det fysiske nøglekort - du skal downloade NemID-appen på din telefon).  

SMS + Kode: Du kan også bekræfte betalingen med en personlig kode + SMS-engangskode. Du kan oprette den personlige kode hos Nets her. 

Er du i tvivl eller har brug for hjælp, så kontakt vores kundeservice på tlf. xx xx xx xx eller mail xx@xxx. 

2. Tilbyd dine kunder at betale med MobilePay 

Har dine kunder problemer med at få godkendt deres kortbetalinger, kan du foreslå dem at betale med MobilePay. Da MobilePay-betalinger godkendes af kunden via mobilen og allerede er forbundet med kundens betalingskort, gælder dette som en to-faktor-godkendelse. 

Har du ikke tilføjet MobilePay som betalingsmetode i din webshop, kan du kontakte os på mail: ecommerce-salg-dk@nets.eu, så hjælper vi dig hurtigt med at få det tilføjet til dit betalingsvindue. 

3. Oplær dine medarbejdere, så de bedre kan hjælpe kunderne 

Vær sikker på, at alle medarbejdere i din virksomhed kender til det nye betalingsflow med Strong Customer Authentication og de to måder at godkende kortbetalinger på, så de bedre kan hjælpe jeres kunder. Det er vigtigt, at medarbejderne selv har set, hvordan det ser ud, når man skal betale med kort i jeres webshop.

Læs mere om Strong Customer Authentication

I vores blog om Strong Customer Authentication kan du og dine kolleger blive klogere på de nye regler:
SCA - sådan fungerer de nye krav til onlinebetalinger

Du kan også besøge vores FAQ/Supportside om SCA her.

New call-to-action
Tanja Oda Sørensen

Tanja Oda Sørensen

Tanja er Marketing Manager i Nets og blogger om tips og nye tendenser inden for online betaling og e-handel.

Følg Tanja Oda Sørensen på

Kommentarer

Der er ingen kommentarer endnu

Vær den første til at kommentere indlægget.