Sådan omdanner du anmeldelser til profit

Anmeldelser af din forretning er ikke længere bare nice-to-have. I dag kan anmeldelser, gode som dårlige, have en direkte indflydelse på din forretnings omsætning.
 
Man kan faktisk næsten ikke tillægge anmeldelser for meget værdi, da potentielle nye kunder tit stoler lige så meget på online anmeldelser, som de stoler deres familie og venners meninger. Undersøgelser har vist, at hvad enten anmeldelserne er gode eller dårlige, kan dét blot at have kundeanmeldelser øge din forretnings omsætning. 
Derfor kommer her fem tips til, hvordan du kan forbedre din forretnings online omdømme. 
 
Det her blogindlæg er lavet i samarbejde med Discover® Global Network.
 

1. Spørg efter anmeldelser

Din forretning virker mere attraktiv, hvis den har mange anmeldelser. Faktisk har en undersøgelse vist, at 92 % af forbrugerne er tilbageholdende med at købe noget hos en virksomhed, hvis ikke den har nogen anmeldelser. Men det er ikke nok at håbe på, at dine kunder vil anmelde din forretning, du er nødt til selv at spørge.

Uanset hvordan du vælger at spørge dine kunder om en anmeldelse, er det vigtigt, at du spørger.  Blandt adspurgte i en undersøgelse svarer 2/3 nemlig, at de er blevet bedt om at give en anmeldelse, og af dem er det 76 %, der rent faktisk er endt med at give en anmeldelse.
 

2. Lær af anmeldelserne

Det kan være hårdt at skulle læse dårlige anmeldelser. Men hvis du sætter dig i kundens sted, prøver at forstå kundens udgangspunkt for at give anmeldelsen og anerkender vigtigheden af anmeldelserne, kan der også komme noget godt ud af en mindre god anmeldelse.
 
Læs anmeldelser grundigt, og læs dem ikke som ros eller kritik, men for at forstå hvad din forretning gør godt og, ikke mindst, hvad den kan gøre bedre. Ikke overraskende er folk er mere tilbøjelige til at give en anmeldelse efter en dårlig oplevelse end efter en god. De negative anmeldelser gør til gengæld, at dine positive anmeldelser står stærkere og så kan de give dig vigtig viden om din forretning. 
 
Du skal især være opmærksom på klager der går igen, og sørge for at komme dem i forkøbet. For eksempel kan kunder blive utilfredse, hvis ikke en forretning tager imod betalinger med kundens foretrukne betalingsform. Hele 54 % af Discover®-kortindehavere, der rejser internationalt, har givet butiksindehaveren skylden, når deres kort blev afvist. 
 

3. Svar på alle anmeldelser

Uanset om en anmeldelse er positiv eller negativ, så skal du tage dig tid til at svare på den og give kunden et ordentligt og grundigt svar. 

Efter at have gennemgået titusindvis af anmeldelser og svar på TripAdvisor viste en nylig undersøgelse, at blot det at en virksomhed reagerede på anmeldelser, havde en positiv på virksomhedens rating. 
 

4. Forfalsk aldrig anmeldelser

Forbrugere bliver skeptiske, hvis anmeldelser er alt for rosende og hele 68 % sætter spørgsmålstegn ved, om alt for positive anmeldelser rent faktisk er ægte. Og de har desværre grund til at tvivle, da undersøgelser skønner, at antallet af falske anmeldelser på f.eks. Amazon er hele 30 %.

Det at lave falske anmeldelser for dit eget produkt kan i sidste ende give bagslag. Mange sider forbyder nemlig anonyme anmeldelser og derudover har de intelligente algoritmer til at gennemskue falske anmeldelser.

Og husk, dine kunder finder anmeldelser mere troværdige, hvis der også er kritiske anmeldelser imellem. En undersøgelse konkluderede, at sandsynligheden for køb er størst, når en forretnings vurdering ligger i området 4,0 - 4,7, hvorefter den vil falde igen, når anmeldelser nærmer sig 5,0.
 

5. Reager på anmeldelser

Anmeldelser viser ikke kun andre om kvaliteten af dit produkt, de fortæller også noget om dig og din virksomhed.
Læs derfor anmeldelser grundigt, og anse dem som gratis, brugbar feedback. Brug dem til at opbygge kunderelationer og til at generere nye ideer, du så selv kan bygge videre på.

Når du har takket dine kunder for deres input, så sørg for at lade dem se, at du lægger handling bag dine ord. Hvis du har ændret noget til det bedre, takket være en kundes forslag, så sørg for at gøre kunden opmærksom på det.
Hent den nye e-handelsrapport 2020
Louise Fibiger Ravnkilde

Louise Fibiger Ravnkilde

Louise er Content & Communications Manager i Nets og producerer indhold omkring betalinger til Nets’ digitale platforme.

Kommentarer

Der er ingen kommentarer endnu

Vær den første til at kommentere indlægget.