For et par uger siden havde vi det privilegium at få Mercedes Karacsony fra E37 på besøg på vores kontor i Stockholm. Mercedes og E37 har flere års erfaring med at hjælpe webshops med e-handel, design, strategiske spørgsmål og digital markedsføring.
Vi spurgte hende, om hun kunne give 5 tips til, hvordan man kommer til at sælge endnu mere online i 2017. Her er hendes bud:
Forestil dig, at du besøger din egen webshop for første gang, og se om du kan besvare følgende fire spørgsmål:
-1. Er jeg havnet det rigtige sted?
Hvis ikke forudsætningerne er på plads, bliver det vanskeligt at fastholde forbrugernes opmærksomhed og få dem til at blive i din webshop. Husk, at det bør være klart, hvor forbrugerne er endt, når de kommer ind på din hjemmeside. Vis dit logo tydeligt, gør opmærksom på at det er en webshop gennem en synlig "kassen" knap og sørg for, at det er klart hvilken type produkter, du sælger.
- 2. Kan jeg stole på denne webshop?
Medierne rapporter ofte om svindel online, så det er vigtigt at vise kunderne, at din webshop er sikker. Brug gerne de sikkerhedsmæssige markeringer som for eksempel e-handelsmærket
- 3. Hvordan finder jeg det jeg leder efter?
Gør det let for kunderne at få overblik over specifikke produkter og produktkategorier. At have både søgefelt og færdige kategoriseringer, giver et hurtigt overblik, så besøgende hurtigt kan finde det, de søger.
- 4. Er det det rigtige valg for mig?
Husk at fremhæve, hvad du gør godt, så det er tydeligt fra første sidevisning. Hvis du arbejder med prisgaranti, gratis forsendelse eller lange returtider, skal dine potentielle kunder kunne se det med det samme, så de forstår fordelene ved at handle i netop din webshop.
I en webshop laver kunden selv det meste af arbejdet ved at handle. Det er netop en af de største fordele i forhold til fysiske butikker. Men det betyder også, at du er nødt til at kompensere for, at der ikke er noget butikspersonale til at hjælpe kunderne med at finde den rigtige varer/tjeneste, eller svare på spørgsmål.
Brug filtreEfterlad ikke kunderne alene i deres søgen efter det perfekte produkt. Også her er søgningen nøglen og du kan hjælpe dine kunder ved at give dem muligheden for at filtrere deres søgning og dermed få flere relevante hits. En ekstra søgehjælp kan være "autofuldførelse", som tyder søgeordet baseret på de første bogstaver.
Chat hurtige svar (og få større chance for konvertering til køb)Rigtig mange forbrugere vælger at benytte en chatfunktion, hvis der er en tilgængelig. Det giver kunden mulighed for at få svar med det samme, og spare tid ved ikke at skulle lede efter det selv.
ProduktanbefalingerProduktanbefalinger er en rigtig god måde at få mersalg på. Mercedes har eksempler, hvor butikker har øget antallet af artikler pr. køb med 25% gennem automatiserede anbefalinger.
Mere end halvdelen, 51 procent, har nu handlet via mobiltelefonen, ifølge svensk e-handel i 2016 (45% i Danmark). Spørgsmålet er derfor: har råd til ikke at have en mobiloptimeret webshop? Når du tilpasser din webshop til mobilen, er der primært to varianter at vælge imellem; adaptivt og responsivt. Kort forklaret tilpasser et responsivt site sig til forskellige skærmstørrelser med præcis det samme indhold, mens et adaptivt site er specielt designet til fast skærmstørrelser, hvilket også betyder, at du kan vælge at vise forskelligt indhold afhængigt af, hvilken enhed kunden benytter. Hvilken løsning der er bedst, er en smagssag, men ét tip er at prøve at surfe rundt på andre webshops via mobilen, for at se hvad du mener, vil fungere bedst for dig og din webshop.
Lad dine kunder hjælpe med produktionen af indhold, ved at invitere dem til at tagge deres indkøb på sociale medier gennem # hashtags. #Bubbleroomstyle er et godt eksempel, hvor konverteringen er blevet betydeligt højere på kunde-genereret indhold sammenlignet med eget indhold. At lade kunderne give dine produkter anmeldelser, kan også være værd at tænke over, da forbrugere har tendens til at have tillid til hinandens oplevelser og meninger.
Lettere sagt end gjort - måske, men glem ikke at besvare dine kunders spørgsmål og forsøg at holde et højt niveau af kundeservice. Tilbagevendende kunder er værdifulde, så sørg for at belønne dem, der handler regelmæssigt. Sørg for at pleje forholdet til de kunder du har, ved at sende nyhedsbreve med relevant indhold, baseret på hvad de før har købt.
Tilbyd et check-out uden forstyrrelser, så dine kunder ikke genovervejer og måske ender med at afbryde købet. Det eneste ekstra, som skal vises ved kassen, er de styrker du har, som forstærker kunderne i deres valg og får dem til at føle sig trygge i alle trin. For eksempel: hurtig levering, gratis forsendelse eller afhentning i butik.
Dette var Mercedes' tips til at sælge mere i 2017. Har du endnu ikke en webshop, men drømmer du om at komme igang? Så giver Nets dig en guide til, hvordan du nemt kan komme i gang ved hjælp af 10 lette trin. Download e-bogen "10 lette trin til en god start på din nye webshop" nedenfor.
Maria Pedersen arbejdede med online marketing i Nets (tidligere DIBS Payment Services).
Disse indlæg om Webshop-optimering
Nets er en europæisk betalingsudbyder med hovedsæde i Danmark. Virksomheden går tilbage til 1968, men har været kendt som Nets siden 2010.
© 2019 Nets A/S, Alle rettigheder forbeholdes.
Kommentarer
Der er ingen kommentarer endnu
Vær den første til at kommentere indlægget.