Den mobile e-handel nærmer sig 50%, og forbrugernes krav til webshops stiger kontinuerligt. Det er ikke længere kun de unge som benytter sig af mobilen når de handler, også de ældre segmenter er kommet på banen og i 2016 så vi den største stigning i mobil e-handel blandt de 55-65 årige – en stigning på ikke mindre end 10%.Det er dog stadig blandt de yngre segmenter at penetreringen er højest, mens det er de 25-54 årige som stiller de højeste krav til de webshops de handler i. Danskerne har for alvor vænnet sig til at handle fra deres mobiler, og hvis ikke webshops understøtter formatet, risikerer de at tabe omsætning. Hele 39% af de danske online- forbrugere har nemlig prøvet at afbryde et køb og 36% af har afbrudt fordi webshoppen ikke var mobiloptimeret. Forbrugerne er også begyndt at tage nye e-handelskanaler til sig, og flere er begyndt at se fordelene ved at handle gennem apps. Men den mobile e-handel sætter ikke kun krav til design og responsive webshops, hele oplevelsen skal tænkes igennem, og det gælder også det mobile check-out.
Forbrugernes præferencer for betalingsmetoder har i mange år været urokkelige og især Dankortet har haft en unik position. Kortbetaling er stadig dominerende i hele Norden, men nye betalingsmetoder er begyndt at vinde frem. Når det kommer til e-handel, er det særligt vigtigt for forbrugerne, at det skal være hurtigt og nemt. Derfor ser vi også at årsagen til at handle online, er gået fra at være et spørgsmål om at spare penge, til et ønske om at spare tid. Det er derfor vigtigere end nogensinde at sørge for, at dine kunder nemt kan finde dine produkter, og hurtigt kan komme igennem købet.
Mobile betalingssæt, som MobilePay, har de senere år udfordret den traditionelle måde at betale for varer og tjenester på, og nu ser det også ud til at forbrugerne for alvor fået øjnene op for værdien af disse. Dansk E-handel 2016 viser, at præferencen for mobile betalingssæt stiger på bekostning af de traditionelle kortbetalinger. Ser man på MobilePay isoleret, har 9 ud af 10 danskere med en smartphone downloadet appen, og 32% anvender appen, når de handler via mobil eller tablet. Den mobile e-handel kræver altså nye løsninger og nye måder at tænke på. Det skal gå stærkt og det skal være nemt, og derfor er flere betalingsudbydere også i færd med at udvikle nye løsninger, som kan gøre det nemmere for forbrugerne at gemme deres kortoplysninger og på sigt også deres leveringsoplysninger. Dansk E-handel 2016 viser nemlig også, at 21% af de danske forbrugere har afbrudt et køb, fordi registreringen var for omfattende, og 16% har afbrudt et køb, på grund af problemer med betalingsprocessen.
Det er alfa omega at webshops holder øje med udviklingen og sørge for at tilpasse sig efter forbrugernes præferencer. Procentdelen af forbrugere som har afbrudt et køb er stadig høj, og er et udtryk for, at dine kunder finder andre steder at handle, hvis ikke din webshop lever op til deres krav og forventninger.
Vil du vide mere om de danske online-forbrugeres adfærd på mobilen? I vores nye e-bog får du indsigt og statistikker, som gør dig klogere på mobil e-handel.
Maria Pedersen arbejdede med online marketing i Nets (tidligere DIBS Payment Services).
Disse indlæg om Webshop-optimering
Nets er en europæisk betalingsudbyder med hovedsæde i Danmark. Virksomheden går tilbage til 1968, men har været kendt som Nets siden 2010.
© 2019 Nets A/S, Alle rettigheder forbeholdes.
Kommentarer
Der er ingen kommentarer endnu
Vær den første til at kommentere indlægget.