Den danske e-handel presses og udfordres af mange internationale aktører. Det er butikker som Amazon, Zalando og Asos, som vi ofte hører omtalt i medierne. Men hvorfor “begrænse sig” til Danmark?
Hos MakesYouLocal har vi fokus på at hjælpe e-handlere til succes i udlandet.
Gennem de sidste 8 år har vi arbejdet med mere end 400 virksomheder som alle havde ønsket om at komme i gang i et nyt land. De virksomheder som er kommet godt i gang, følger en metode med fem faser. Denne “5 trins raket og best practice” vil jeg gerne dele med dig, der overvejer en lancering i udlandet.
1. Valg af marked
Sverige, Norge, Finland eller måske noget helt andet? Det er vigtigt at forstå dit nye marked, dine nye kunder og de konkurrenter du møder. Den første analyse du laver, skal give dig et svar på om markedet vil være profitabelt for dig. Er der forventninger fra markedet i forhold til logistik, prisniveau eller kundeservice, der gør du ikke er konkurrencedygtig?
En god analyse i den første fase sikrer, at du er velforberedt og får den bedst mulige start.
2. Gør din webshop lokal
For at dine nye kunder skal opfatte dig som en professionel og troværdig webshop, er det flere ting du skal overveje. Dine tekster, din markedsføring, dine fragtleverandører, din betalingsmetoder og din returproces skal være i overensstemmelse med det lokale. Alle disse er kritiske områder for dine nye kunder.
Har du en lokaliseret webshop, så øger du markant chancen for at kundens køb bliver gennemført. Hvornår handlede du sidst fra en dårlig oversat webshop, uden lokal adresse?
3. Optimering
Alt kan ikke være perfekt fra begyndelsen. Når du lancerer, vil din konvertering sikkert ikke være så god som på hjemmemarkedet, derfor skal du nu finjustere detaljerne og øge konverteringen, så du er klar til en profitabel vækstfase. De bedste webshops arbejder hele tiden med små tilpasninger. Feedback fra din kundeservice kan være en fantastisk kilde til hvad der skal gøres.
4. Vækstfasen
Når konverteringen er tilfredsstillende er det tid til at skrue op for markedsføringen. At skabe trafik til webshoppen er en en af de vigtigste opgaver som du skal prioritere.
Hvordan når du dine kunder mest effektivt i det nye land? Dyk ned i de tal som du kan måle på og vælg de kanaler som konverterer besøgende til betalende kunder.
5. Fremgang og nye mål
Webshoppen har nået dine første målsætninger og processerne omkring logistik og kundeservice fungerer. Nu er tiden inde til at overveje nye mål, og måske en lancering i endnu et land. Det første land er ofte det sværeste - men mange e-handlere har opdaget at når man har gjort det en gang, så er det meget nemmere med land nr. 2,3 og 4.
Held og lykke med din internationale e-handels-satsning.
Henrik Hansen er salgsdirektør på MakesYouLocal. Henrik har arbejdet med internationalt salg, forretningsudvikling og e-handel de sidste 15 år, og med egne erfaringer fra længere ophold i fem lande, har Henrik haft mulighed for at hjælpe mange firmaer i gang med internationalt salg.
Disse indlæg om Sælg til udlandet
Nets er en europæisk betalingsudbyder med hovedsæde i Danmark. Virksomheden går tilbage til 1968, men har været kendt som Nets siden 2010.
© 2019 Nets A/S, Alle rettigheder forbeholdes.
Kommentarer
Der er ingen kommentarer endnu
Vær den første til at kommentere indlægget.