Regnskab og bogføring er nok det sidste du som nyudsprunget webshopejer vil bruge tid på. Men hvis du sætter nogle gode standarder fra starten af, kan du spare mange timers kedeligt arbejde, når årsregnskabet skal afleveres.
Derfor får du her 5 konkrete tips til ting, som du skal have styr på fra starten. Desuden får du også en nem løsning til, hvordan du gør din hverdag lettere.
Lad os hoppe ud i det.
Når du har betalingsløsninger, kan der forekomme gebyrer for brug af deres tjeneste, hvilket du skal være opmærksom på, når du skal bogføre dit salg.
Det skal der være styr på, og jo før du har styr på, hvordan du håndterer gebyrer, desto lettere bliver det for dig selv i den anden ende.
Her kan det være en fordel at have en betalingsløsning og indløsningsaftale samlet i én løsning, så du har det hele samlet i samme administrationssystem. Bruger du fx Easy, kan du i nemt se i administrationen, hvilke gebyrer der har været til Nets i forbindelse med betalinger. Når du har styr på bogføringen af gebyrerne, så er du kommet godt fra start.
Som det næste skal du tage en beslutning:
Det er efterhånden blevet ret normalt, at man kan købe alt på afbetaling - selv pizza.
En fordel er selvfølgelig, at du tilbyder dine kunder en ekstra ydelse, som de kan have brug for, når de handler på nettet. Det kan sætte dig et skridt foran konkurrenterne, hvilket er vigtigt med den hårde konkurrence, som der er på nettet. Dog involverer afbetaling flere processer for dig, når du skal bogføre. Det tager derfor mere tid fra dig i den anden ende, og du kan ikke regne med, at fordi du sælger et produkt, så får du fortjenesten ind i samme måned.
Du skal derfor finde ud af, om muligheden for afbetaling er noget, der vil fremme din webshop, eller om det vil være mere besvær, end det er værd. En god ting at have styr på fra starten, er dine betalinger til SKAT.
Du skal have styr på momsafregningen. Du kan risikere at skulle efterbetale moms til skat- eller få moms tilbage. Det er derfor vigtigt, at du i din bogføring har styr på, om din moms er betalt og om det er sket til tiden.
Ved at få styr på det fra starten er du sikker på, at du har dit på det rene med SKAT.
Når der kommer gang i salget, kan det hurtigt blive svært at bevare overblikket. Der ligger fakturaer over det hele, hvornår er salget fra, du ved ikke om pengene er betalt - og har du nu husket momsen?
Undgå den situation fra starten, ved at have et godt system i dine ordrer og salg. På den måde sikrer du dig, at du ikke taber noget på gulvet, og at du har fået indtægten ind fra alle dine salg - og ikke mindst at momsen bliver betalt.
Hvis du har en betalingsløsning, der også indeholder en indløsningsaftale (fx Easy), har du balancen og bankkontoen samlet i samme system. Så får du bedre overblik over dit salg og slipper for at krydstjekke i et excel-ark, om der er balance i tingene.
Det giver dig den bedste start.
Men ved du, hvad der faktisk er en endnu nemmere løsning? Hvad der kan være løsningen på alle dine bogførings-udfordringer?
Med et regnskabsprogram behøver du ikke at have styr på så meget - det har programmet nemlig for dig. Du skal ikke gøre meget andet end at indtaste oplysninger, og med de rigtige integrationer, så kører det hele faktisk af sig selv. Det gælder lige fra salg, momsafregning, kundehåndtering og gebyrafregning.
Det lyder næsten for godt til at være sandt, men det er den skinbarlige sandhed. Et regnskabsprogram er løsningen på mange af dine (regnskabs)udfordringer.
Pernille Normann er marketingsassistent hos Billy Regnskabsprogram Hun skriver tekster om løst og fast hos Billy med fokus på regnskab. Billy er lavet til iværksættere, og de har derfor stor viden om, hvordan man som iværksætter kommer i gang med regnskabet.
Disse indlæg om Opstart af webshop
Nets er en europæisk betalingsudbyder med hovedsæde i Danmark. Virksomheden går tilbage til 1968, men har været kendt som Nets siden 2010.
© 2019 Nets A/S, Alle rettigheder forbeholdes.
Kommentarer
Kommentarer (1)