Den danske e-handel når i 2017 nye højder med en omsætning på intet mindre end 83.8 milliarder kroner. Det er en stigning på 19% sammenlignet med 2016, og ser man 5 år tilbage er det en tilvækst på hele 78%. Tendensen er ikke til at tage fejl af, og ser man på de forskellige aldersgrupper er der heller ingen tvivl – de fleste danskere handler på nettet.
Men hvordan får man fat i forbrugerne og hvad kræver det at få en besøgende i sin webshop til at foretage et køb? Det kommer lidt an på din målgruppe. Her får du et overblik over de mandlige- vs. kvindelige forbrugere i Danmark.
Det gennemsnitlige forbrug på e-handel pr. måned sniger sig på 2.432 kr. Deler vi forbruget op på mænd vs. kvinder, er fordelingen 2.314 kr. for kvinder og 2.545 kr. for mænd. Det vil altså sige at mænd i gennemsnit bruger 231 kr. mere på e-handel om måneden. Det betyder derimod ikke at det er mænd der handler oftest, det er kun et udtryk for det samlede beløb. Læs mere om udviklingen i de forskellige underkategorier i Dansk E-handel 2017.
Den mobile e-handel er for første gang nogensinde kravlet over de magiske 50% af den danske befolkning. I 2017 siger 51% af danskerne, at de har foretaget et køb direkte fra mobilen. Ser man på fordelingen mellem mænd og kvinder, er det 53% af kvinderne der handler fra mobilen, og 48% af mændene som har gjort dette. Der er altså ikke den store forskel, så uanset om din målgruppe inkludere mænd, kvinder eller begge køn, så er mobiloptimering vigtigt. Begge køn stiller lige høje krav til webshops, og 38% af både mænd og kvinder siger, at de har afbrudt et køb. Læs mere om årsagerne til afbrydelse af køb i Dansk E-handel 2017.
Ser man på e-handel i udenlandske webshops, er kurven generelt nedadgående. Færre danskere handler i udenlandske webshops og udviklingen viser at tallet er 3 procentpoint lavere end sidste år. Men selvom 45% af danskerne stadig søger mod webshops uden for landets grænser, er der i denne kategori en markant forskel mellem mænd og kvinder. Det er nemlig hele 48% af de danske mænd som handler i udenlandske webshops, mens kun 41% af kvinderne gør det. Men selvom det primært er de danske mænd der går over grænsen, er de danske kvinder dem der handler mest i udlandet, sammenlignet med andre europæiske lande. Der er altså et stort potentiale hos mændene, men også gode muligheder blandt kvinderne. Læs mere om årsagerne til handel i udenlandske webshops i Dansk E-handel 2017.
Maria Pedersen arbejdede med online marketing i Nets (tidligere DIBS Payment Services).
Disse indlæg om Forbrugerindsigt
Nets er en europæisk betalingsudbyder med hovedsæde i Danmark. Virksomheden går tilbage til 1968, men har været kendt som Nets siden 2010.
© 2019 Nets A/S, Alle rettigheder forbeholdes.
Kommentarer
Der er ingen kommentarer endnu
Vær den første til at kommentere indlægget.