Få mere ud af Google Ads med udvidet kolonner

Som webshopejer eller e-commerce manager arbejder du uden tvivl med, eller kender godt til, Google Ads som annonceplatform. Ligesom i Google Analytics er der mulighed for at få det store overblik over, hvilke kampagner der skaber omsætning og mulighed for at dykke helt ned i detaljen på effekten af ét enkelt søgeord.

Som standard har Google Ads rigtig mange gode data, som du kan gøre brug af, men jeg vil i dette indlæg dykke ned i de kolonner, som du selv skal krydse af for at få frem. Inden jeg gør dét, vil jeg kort sætte lidt ord på, hvorfor dette blogindlæg overhovedet er relevant for dig.

Google slukkede for metrikken Gennemsnitsposition

D. 1. September 2019 lukkede Google for metrikken Gennemsnitsposition. Det var en af de mest brugte funktioner i Google Ads, da denne metrik fortalte, hvilken position dine annoncer havde i søgeresultaterne.

Hvis dine annoncer havde en gennemsnitsposition fra 1-4 kunne du (umiddelbart) være sikker på, at dine annoncer bliver vist på side 1. Det anfægtede Google dog (matematikken og argumentet bag vil jeg ikke komme nærmere ind på i dette indlæg), og introducerede to nye metrikker Eksponering (Øverst) i % og Eksponering (Allerøverst) i %.

Om de nye metrikker er bedre eller dårligere for slutbrugeren er nok en smagssag, men jeg er som udgangspunkt enig med Google i, at de to nye metrikker kommer tættere på sandheden.

Hvis du arbejder med et specialiseret Google Ads Bureau, kan de også hjælpe dig med finjustere dine kolonner.

Sådan finder du nye kolonner i Google Ads

Google Ads standardkolonner kan for de fleste sagtens bruges for at få det indledende overblik, men muligheden for at tilvælge flere kolonner gør, at du selv kan bestemme hvilke metrikker og statistikker du vil se på din konto. Mulighederne varierer alt efter, hvilke tabeller du kigger i; altså om du kigger i kampagner, annoncegrupper eller søgeord. Udover at tilføje og fjerne kolonner, kan du selvfølgelig arrangere dem, så du får de vigtigste informationer først.

For at tilføje eller fjerne kolonner, skal du under hver tabel klikke på ‘Kolonner’ og derefter ‘Rediger kolonner’. Se også billedet herunder.

redigerkolonner

Herfra kommer du ind på et betjeningspanel, hvor du kan tilføje og fjerne de kolonner, du har brug for. Det er også her, at du kan arrangere dine kolonner efter dine præferencer.

redigerkolonner2

Her vil du hurtigt se, at der er mange forskellige metrikker at vælge imellem. Herunder er der 3 metrikker, som jeg mener er nødvendige, og som jeg altid aktiverer for mine egne kunder, når jeg opsætter eller gennemgår en Google Ads-konto. De tre er: Kvalitetsresultat for søgeord, Eksponering (øverst) i % og estimeret bud for øverst på siden.

Som en sidebemærkning; hvis du vil tilføje en kolonne permanent, skal du trække den fra dens position nederst i kolonnesættet til en position over skillelinjen.

Kvalitetsresultat for søgeord

Kvalitetsresultat - også kendt som Quality Score - er en brugbar og konkret skala, der bedømmer kvaliteten af dine annoncer fra 1-10, hvor 1 er dårligst og 10 er bedst. Kvalitetsresultatet er en samlet bedømmelse af om dine annoncer har en ‘høj kvalitet’.

For at kunne bedømme dette kigger Google på, hvor godt dit søgeord matcher din annoncer, hvor godt skrevet din annonce er (klikker brugeren på den) og til sidst kvaliteten af din landingsside (bliver brugeren på din hjemmeside efter at have klikket på annoncen).

Denne metrik er brugbar for dig, fordi den giver dig nogle konkrete indikationer af, hvor godt Google rangerer dit arbejde. Hvis du har en høj kvalitetsscore kan dette føre til lavere klikpriser og bedre annonceposition. Du får altså mere for mindre, med et godt stykke arbejde. Du tilføjer denne kolonne under dine søgeord.

Eksponering (Øverst) i %

Hvis vi går videre fra en metrik under søgeord til en metrik, du kan finde under annoncegrupper og kampagner, vil jeg anbefale at kigge nærmere på Eksponering (øverst) i %. Denne metrik er et regnestykke, der fortæller dig, hvor stor en procentdel af eksponeringer, du har fået i forhold til det samlede antal eksponeringer du var kvalificeret til at modtage. Med andre ord, denne metrik fortæller dig, hvor ofte dine annoncer bliver vist der, hvor du gerne vil vise dem - øverst i søgeresultaterne.

Eksponering (øverst) i % er også én af de metrikker, Google selv anbefaler, at du bruger i stedet for den udfaset Gennemsnitlig Position.

Estimeret bud for øverst på siden

Hvis du arbejder med faste budgetter til Google Ads, og har nogle bestemte søgeord du gerne vil findes på, men ikke ved præcist, hvor meget et klik koster, kan dette være en god indikator for dig. Denne metrik fortæller dig nemlig, hvor meget du skal betale for et klik for at nå en position øverst i søgeresultaterne på et eksakt match af dit søgeord.

Hvis du ikke får eksponeringer på dine søgeord, kan det måske betyde, at du ikke har budgetteret med nok til at få eksponeringer af dine annoncer - og så skal du måske overveje nogle andre søgeord.

Konklusion

Google Ads er en ekstremt værdifuld annonceplatform for næsten alle virksomheder, der arbejder med online markedsføring. Som standard har Google Ads mange brugbare metriks, men hvis du dykker ned i annonceplatformen, vil du opdage at du kan få meget mere brugbart data ud af dine annoncer.

Jeg håber, at du med dette indlæg har fået lyst til at kigge nærmere på kolonnerne i Google Ads.

Gæsteblogger: Kasper Gregersen

Gæsteblogger: Kasper Gregersen

Kasper Gregersen har arbejdet med online markedsføring siden 2012 og arbejder hver dag for at skabe profitable markedsføringskampagner og positive resultater online. Kasper er specialist i Google Ads, Analytics og Tag Manager samt Facebook- og LinkedIn-annoncering.

Følg Gæsteblogger: Kasper Gregersen på

Kommentarer

Der er ingen kommentarer endnu

Vær den første til at kommentere indlægget.