Mange af os har fået nye vaner og rutiner under nedlukninger, corona-restriktioner og hjemmearbejde - og vaner har det som bekendt med at hænge ved. E-handel er blevet en naturlig del af vores hverdag og vi handler både oftere og bruger flere penge på nettet end før corona-pandemien.
Kilde: Dansk e-handel 2020
Hvad betyder det for din forretning?
Hvis du har en webshop er det jo som udgangspunkt godt nyt. Der ligger potentielt en succes rundt om hjørnet, hvis du kan hamle op med dine konkurrenter. Og vi ved godt, at det er svært – konkurrencen blandt webshops er hård og alle er hele tiden på udkig efter den næste trend, der kan booste deres onlinesalg.
Men det er her, at vi kan hjælpe dig:
Med udgangspunkt i vores årlige e-handelsrapport, der er baseret på interviews af 1400 danskere i alderen 18-79 år, har vi fundet de 3 vigtigste trends indenfor e-handel som er kommet i kølvandet på corona-pandemien og som kan hjælpe dig på forkant med dine konkurrenter.
I denne blog gennemgår jeg de 3 trends samt tips til, hvordan du kan bruge dem i din webshop.
Hvorfor handler vi egentlig på nettet frem for at gå i de fysiske forretninger?
Vores lyst til at handle online plejede at hænge sammen med, at vi gerne ville gøre en god handel og spare penge. Varer som elektronik og tøj har altid været populære varer at købe på nettet, for der kan man nemt se, hvor man sparer penge. Men pga. pandemien er online shopping nu blevet den naturlige måde at shoppe på for mange af os.
I 2019 var udsigten til at spare penge den vigtigste årsag til at shoppe online for 39% af danskerne. I dag gør det sig kun gældende for 22%.
I dag er det nogle andre årsager, der motiverer os til at handle online – årsager der kan samles under det, vi kalder ’bekvemmelighed’. Nu handler danskerne online fordi det er nemt (29%), fordi det sparer tid (10%) og fordi e-handel ikke afhænger af åbningstider (8%).
Danskernes vigtigste årsager til at shoppe online:
Med andre ord handler næsten halvdelen af danskerne (47%) på nettet fordi det er bekvemmeligt. Det er en stigning på mere end 25% fra forrige år.
Pris er ikke længere den vigtigste parameter, når du skal konkurrere med andre webshops. Er det ikke meget rart at vide? Du kan faktisk sælge en masse i din webshop, hvis du gør det nemt og bekvemt for dine kunder.
#støtlokalt
Trenden har været undervejs de seneste par år, hvor vores lyst til at handle i udenlandske webshops har været på tilbagegang. Vi vil hellere handle hos de danske forretninger, støtte lokalt og være sikre på, at varerne kommer hurtigt og sikkert frem.
Det blev en gang for alle slået fast, da corona-pandemien kom. I 2019 købte næsten halvdelen af os (46%) noget fra en udenlandsk webshop, men i 2020 var det kun 27% af os, der handlede uden for landets grænser.
Når danskerne fravælger udenlandske webshops gælder det for 29% af dem, at de hellere vil støtte lokale forretninger.
Nu tænker du måske ”Yay, så behøver jeg faktisk ikke at gøre noget her for at tiltrække de danske forbrugere”, men så nemt er det altså ikke. Beklager.
For der er selvfølgelig en række grunde til, at vi fravælger de udenlandske webshops og vælger de danske til. Og det er disse grunde, du skal huske, når du sælger til danskerne. (Og er du rigtig snu, så gør du det samme i de andre lande, når du vil sælge til svenskerne, tyskerne osv.)
Har din webshop en grøn profil? Kan man handle hos dig med god samvittighed?
I en analyse af konsulentfirmaet Accenture fremgår det, at forbrugerne har gennemgået en enorm udvikling under corona-pandemien og at 60% af forbrugerne nu foretager flere miljøbevidste valg, når de handler end før pandemien.
Faktisk fremgår det af PWC’s globale forbrugerundersøgelse at over halvdelen af forbrugerne bevidst går efter produkter med klimavenlig emballage og de er villige til at betale ekstra for miljøvenlige produkter.
Klimaet er altså vigtigt for forbrugerne, men alligevel er det ganske få webshops, der har fået øjnene op for denne trend. I hvert fald er det kun to ud af ti danskere, der angiver, at de har fået tilbudt at klimakompensere deres køb i en webshop.
Faktisk er sandsynligheden for, at du er blevet tilbudt en form for klimakompensation i en webshop, mindre, jo ældre du er. 31% af de 18-29 årige danskere har fået tilbudt at tilkøbe en form for klimakompensation i en webshop, mens det kun gør sig gældende for 23% af de 30-49 årige - og andelen bliver endnu mindre, jo ældre forbrugerne er.
I Nets’ e-handelsrapport 2020 fremgår det, at 22% af danskerne siger ja til at klimakompensere, når webshoppen tilbyder det ved checkout.
Forbrugerne vil handle klimavenligt og der er mange måder, du kan gøre din webshop mere klimavenlig.
Er du allerede godt med på den grønne bølge, kan næste skridt være at blive klimacertificeret. Der findes mange muligheder for certificeringer af webshops, hvor du får et bevis for, at din virksomhed arbejder aktivt for at skabe et bedre klima.
Her er et lille udvalg, du kan overveje:
Sådan. Du har nu fået læst dig igennem de 3 nye forbrugertrends inden for e-handel:
Bekvemmelighed. Lokal e-handel. Klimahensyn.
Er du klar til at rykke på det og tage din webshop til næste niveau? I Nets står vi klar til at hjælpe dig med at gøre din webshop både bekvemmelig og lokal – på tværs af markeder. Du er altid velkommen til at kontakte os på ecommerce-salg-dk@nets.eu.
Eller kigge nærmere på vores e-handelsløsning Easy.
Tanja er Marketing Manager i Nets og blogger om tips og nye tendenser inden for online betaling og e-handel.
Disse indlæg om E-commerce trends
Nets er en europæisk betalingsudbyder med hovedsæde i Danmark. Virksomheden går tilbage til 1968, men har været kendt som Nets siden 2010.
© 2019 Nets A/S, Alle rettigheder forbeholdes.
Kommentarer
Der er ingen kommentarer endnu
Vær den første til at kommentere indlægget.