Payments Outlook: Forbrugerne stiller krav til bæredygtighed

I Nets har vi iført os fremtidsbriller og kigget på, hvordan vi forventer, at måden vi betaler på udvikler sig de kommende år. Det er der kommet en rapport ud af, vi kalder ”Payments Outlook 2021”, hvor vi fokuserer på otte emner inden for betalinger.

Et af de otte emner er ”Responsible Consumerism” (Ansvarligt forbrug). Det emne kigger vi ind i herunder.

Responsible Consumerism

Klimaforandringer er på alles læber og bæredygtighed er efterhånden ikke til at komme udenom. Forbrugerne stiller højere og højere grad krav til virksomhederne og forventer, at de tager del i klimakampen. Virksomhederne skal derfor overveje, hvordan de kan tilbyde bæredygtige produkter, der er fremstillet under ordentlige forhold.

Forbrugerne, og især de yngre forbrugere, er villige til at betale en højere pris for produkter og serviceydelser, hvis de er fremstillet under større hensynstagen af miljøet, for så til gengæld at skære andet, unødigt forbrug væk. Faktisk har mere end ¾ af alle europæere sagt, at de bestræber sig på at beskytte miljøet.

Forbrugerne viser dermed med deres forbrugsvaner, at bæredygtige produkter er fremtiden.

Selvom det som virksomhed kan være fristende at vælge den lette løsning, for at leve op til forbrugernes stigende krav, skal de holde sig fra at pynte på sandheden, når det kommer til et produkts klimaaftryk. Flere virksomheder er endda blevet afsløret i at bruge ”grønvaskning” (greenwashing), hvor et produkt er blevet markedsført som værende mere bæredygtigt, end det i virkeligheden var.

Da Corona-krisen ramte, tog den al taletiden og fokus skiftede væk fra klimakrisen for en stund. Til gengæld blev det vigtigere end nogensinde at virksomhederne agerer ansvarligt og f.eks. gør det trygt for både medarbejdere og kunder at komme i en forretning.

Derudover så vi under første lockdown i foråret 2020, hvor hurtigt der kan ske betydelige forbedringer for miljøet. I nogle kinesiske storbyer kunne de se himlen for første gang i årevis, fordi den smog, der plejer at hænge over byen, var væk, som et resultat af at alt var lukket ned.

Så selvom at fokus har skiftet for en stund, skal vi forvente, at forbrugernes krav til at virksomhederne tager ansvar er kommet for at blive.

Download hele ”Payments Outlook 2021” rapporten

Hent den nye e-handelsrapport 2020
Louise Fibiger Ravnkilde

Louise Fibiger Ravnkilde

Louise er Content & Communications Manager i Nets og producerer indhold omkring betalinger til Nets’ digitale platforme.

Følg Louise Fibiger Ravnkilde på

Kommentarer

Der er ingen kommentarer endnu

Vær den første til at kommentere indlægget.