Black Friday byder på slagtilbud trods corona-restriktioner

Black Friday-konceptet har gennem de sidste år vundet stort indpas hos danskerne, der elsker at jage de gode tilbud på elektronik, haveartikler, legetøj m.m. I år kunne man tro, at Black Friday ville blive aflyst pga. corona-situationen, men en rundspørge blandt vores kunder i Nets (både fysiske og online forretninger) i slutningen af oktober viser, at mange danske virksomheder er helt klar til den store tilbudsdag.

Her er nogle af de indsigter vi fik fra vores kunder, når vi spurgte ind til Black Friday:

En tredjedel af virksomhederne deltager i Black Friday – mange inden for detail

Når vi kigger på tværs af brancher, svarer cirka hver tredje virksomhed, at de har planer om at deltage aktivt i Black Friday i år. Traditionelt set er Black Friday især en god handelsdag for detailbranchen og hvis vi zoomer ind på dem, er det 43% af dem, der vil deltage i år – 7% ved endnu ikke om de deltager.

Detailhandlen forventer god omsætning på Black Friday

43% af detailvirksomhederne har planer om at deltage i Black Friday. 7% overvejer det stadig. Det er ikke mærkeligt, at dagen er så populær i detailbranchen, da 59% svarer, at de tidligere har deltaget med stor succes og derfor forventer god omsætning igen i år.

Større fokus på onlinesalg i år

De sidste år har vi set en tendens, hvor Black Friday er rykket mere online, så danskerne kan ’sidde i kø’ hjemme fra stuen af. I år vil mange fysiske forretninger sørge for at dele deres tilbud ud over flere dage, så de undgår store menneskemængder og samtidig vil der være stort fokus på at sælge online. 35,4% af de fysiske detailforretninger deltager i år på Black Friday, mens hele 53% af online detailforretninger deltager.

Forretninger håber på god handelsdag – især pga. corona

16% af detailvirksomhederne har svaret, at en af grundene til at de deltager i Black Friday i år, er pga. manglende omsætning i forbindelse med corona. Virksomhederne håber med andre ord, at danskerne bruger nogle af deres udbetalte feriepenge på Black Friday, så det kan hjælpe på omsætningen.

Det ser altså ud til, at Black Friday igen i år kan blive en af årets største handelsdage. Corona kommer til at påvirke dagen, men vores rundspørge tyder bestemt på, at forretningerne er klar til at håndtere det med fokus på håndsprit, fordeling af tilbud samt mere fokus på online salg.

Følg udviklingen på Black Friday her på bloggen

Vi kommer selvfølgelig til at følge dagen tæt i Nets og vil løbende lave opdateringer her på bloggen, hvor vi følger onlinesalget live og sammenligner med tidligere år. Så stay tuned!

Black Friday holdes den sidste fredag i november, det vil sige d. 27. november i år. 

New call-to-action
Tanja Oda Sørensen

Tanja Oda Sørensen

Tanja er Marketing Manager i Nets og blogger om tips og nye tendenser inden for online betaling og e-handel.

Følg Tanja Oda Sørensen på

Kommentarer

Der er ingen kommentarer endnu

Vær den første til at kommentere indlægget.