Traditionen med Black Friday bliver stadigt større og mere omfattende i Danmark og i år falder datoen d. 23. november. Danskerne elsker at jage de gode tilbud på nettet og det er derfor en god mulighed for at få masser af kunder i din webshop.
I Nets følger vi hvert år udviklingen på denne dag (så husk at følge med her på bloggen!) og vi ser altid betydelige stigninger i antallet af online transaktioner – og vi ved fra vores rapport Dansk e-handel 2018, at danskernes onlineforbrug i år når helt op på 133,5 milliarder kroner. Vi forventer med andre ord, at se noget af en online-købsfest på denne dag!
...er der mange ting, der skal planlægges og være styr på. Vi har her lavet en webshop-checkliste, der kan hjælpe dig til en succesfuld Black Friday:
Først og fremmest skal du tage beslutningen fuldt ud om at deltage i Black Friday, med alt hvad det indebærer (læs de nedenstående punkter). Deltager du ikke i Black Friday, vil potentielle kunder helt sikkert søge hen til dine konkurrenter.
Det er selvfølgelig vigtigt, at rabatterne ikke giver røde tal på bundlinjen. Det kan være en god idé at sælge nogle varer med et tab, hvis du ved, at du kan opnå mersalg på andre varer. Forbrugerne forventer en betydelig rabat, så sørg for at du kan give det. Regn ud, hvad der kan svare sig for din webshop – hvor meget ekstra skal du fx sælge, hvis du giver 40% rabat på nogle varer?
Sørg for at få alle med på Black Friday-vognen og at alle ved, hvordan de bidrager til dagen. Fx kan Marketing udsende nyhedsbreve om tilbud, lave online annoncer etc., Kundeservice og Salg skal være klar på telefonerne – og måske skal telefonernes åbningstid udvides på denne dag, mens tilbuddene stadig kører. Har du et lager-team klar, der kan plukke varer og få dem pakket? Kunderne forventer at få deres købte varer i en fart.
Skulle Black Friday blive en succes, kan du opleve at få meget trafik på din webshop, så vær sikker på, at driften spiller 100% og hav en tekniker klar, hvis der opstår problemer.
Tænk over, hvad der ellers skal ske på din webshop på Black Friday – skal der fx være særlige rabatikoner, tilbudssider, farver, gratis fragt, nedtælling på tilbud, chat på alle sider af webshoppen osv.
Vær ekstra opmærksom på at give dine kunder en god købsoplevelse hele vejen rundt, så kunden har lyst til at handle hos dig igen. Webshoppen skal være nem og lækker at navigere rundt på, tilbud og varer skal være til at forstå, det skal være Easy peasy at betale – fx med felter der husker tidligere kunder og så skal varerne sendes i en fart, så kunden hurtigt får sine nyindkøbte varer.
Du kan også gøre ekstra ud af købsoplevelsen med gratis fragt, rabatkoder til fremtidige køb og ekstra gratis gaver ved køb over et bestemt beløb.
Der er med andre ord masser af gå i gang med og der er også meget ’learning by doing’, så gør dig nogle erfaringer i år og vær endnu bedre klædt på til næste år.
Black Friday falder altid på dagen efter den amerikanske Thanksgiving, der altid lægger den fjerde torsdag i November. Det vil sige:
Black Friday 2018: D. 23. november
Black Friday 2019: D. 29. november
Black Friday 2020: D. 27. november
Er du klar til Black Friday? Vi ønsker dig i hvert fald held og lykke med salget i din webshop!
I Nets har vi udvidet vores telefontider på Black Friday og Cyber Monday, så du kan ringe til os mellem kl. 07.00 - 22.00 begge dage.
Tanja er Marketing Manager i Nets og blogger om tips og nye tendenser inden for online betaling og e-handel.
Disse indlæg om Webshop-optimering
Nets er en europæisk betalingsudbyder med hovedsæde i Danmark. Virksomheden går tilbage til 1968, men har været kendt som Nets siden 2010.
© 2019 Nets A/S, Alle rettigheder forbeholdes.
Kommentarer
Der er ingen kommentarer endnu
Vær den første til at kommentere indlægget.