5 konkrete content marketing-tips til webshopsejere

Som webshopejer skal du altid være klar på aftrækkeren, og du skal helst trække din seksløber hurtigere end Lucky Lukes skygge, hvis du hele tiden vil være foran konkurrenterne. Du kan ikke hvile på laurbærrene, og med det mener jeg, at din markedsføring altid skal være up to date. Alle tal viser, at vi danskere handler på nettet som aldrig før, og vi køber alt fra rejser og elektronik til dagligvarer og forsikringer. Så tag en dyb indånding, og dyk ned i disse fem konkrete content marketing-tips, som du kan implementere på din webshop – allerede fra dag 1.

Få styr på din søgeordsanalyse

Ved overfladen støder vi på søgeordsanalysen, og det er ikke uden grund, at vi rammer den som det første. Den skal danne fundament for hele opbygningen af din webshop, hvis du vil til tops på Google. Du kan have det bedste produkt i hele verden, men hvis du ikke får guidet nogle kunder ind i din butik, så kommer du til at dreje nøglen om, før du når at blinke.

Dine søgeord er en vigtig del af både din onsite og offsite SEO. Du skal altså have dem integreret i alle dine tekster på hjemmesiden, som vi kommer ind på senere i artiklen, hvor vi også kommer nærmere ind på søgeordstætheden. Dine søgeord skal også helst bruges i ankertekster til din offsite SEO, men det er en helt anden historie. Det vigtigste er uden tvivl søgeordsanalysen.

Med søgeordsanalysen kan du hurtigt kortlægge volumen, konkurrence og hensigten med de enkelte søgeord. Derefter vil det hurtigt være tydeligt, hvad du skal holde fokus på. Det er disse søgeord, der skal lokke besøgende ind på din side og dermed generere den omsætning, din virksomhed har brug for. I søgeordsanalysen er det oplagt, at du bruger Keywords Planner og Google Analytics, der begge er gratis. Derudover er Ahrefs samt AccuRanker to betalte muligheder, som åbner op for ekstra features, der er nødvendige, hvis du vil helt ned i materien og slå dine konkurrenter.

Skab troværdighed og salg med tekstforfatning

Næste punkt er tekstforfatningsdelen. Den betyder mere end nogensinde, og det er under ingen omstændigheder noget, som du må nedprioritere. For det første skal du tilpasse dine tekster til søgeordsanalysen. Den skal indarbejdes i teksterne. Du skal selvfølgelig ikke ødelægge teksten med et hav af søgeord, men de skal udgøre ca. 1,5 % af teksten. Der er faktisk påvist en direkte korrelation mellem brugen af søgeord og rangeringen i søgemaskinerne. Det skal altså tænkes med ind, når du arbejder, men husk, at du aldrig må gå på kompromis med indholdet – det skal stadig lyde godt. Faktisk er de danske forbrugere nogle værre grammatiknørder, hvorfor undersøgelser har vist, at de springer fra, hvis de finder for mange fejl på din side. Det bliver betragtet som utroværdigt, og det er noget, der miskrediterer dit brand. Omvendt kan de gode tekster have en særdeles positiv effekt på dit brand, hvis dit content er af høj kvalitet.


Kilde: Lyfemarketing

Ovenfor kan du se en illustration, som tydeligt viser, hvor vigtigt dit content er, og du skal derfor sørge for, at det sidder lige i skabet. Vi skal derfor nu snakke lidt om, hvordan du kan give din læsere værdi, så de bliver på din side og samtidig konverterer eller bliver dine potentielle kunder.

Skab værdi med kategoriteksten – vær specifik i produktteksterne

Først er fremmest skal det atter understreges, at du skal have din søgeordsanalyse ved siden af dig, når teksterne skal skrives. Derefter dykker vi ned i kategoriteksterne, da det er her, du skal give kunderne det, de kommer efter. Det er typisk her, at de vil lande efter deres søgning på Google, men du figurerer som sagt kun i søgemaskinerne, hvis du har søgeord integreret, men også kun, hvis du har lange og informative tekster. Det sætter Google pris på, og den vil meget gerne give sine besøgende det bedste af det bedste. Det er som regel de sider, hvor de besøgende bliver hængende, og det hjælper lange og informative tekster på, men også video – det kommer vi ind på senere.

I forbindelse med din kategoritekst skal du være opmærksom på, at de specifikke informationer skal pakkes væk. Der er med garanti udskiftning i dit sortiment – både i forhold til brands og produkter – og derfor må du ikke være for specifik, hvis dit content skal sidde i skabet. Du må gerne nævne, hvad kategorien har at byde på, og det skal du gøre på en måde, som skaber værdi. Du skal ikke nævne produkter, men du skal forklare, hvorfor produkterne kan løse kundens ”problem”. Skal vi tage nogle eksempler, så kan det være proteinpulver, måltidskasser eller en boremaskine. Her skal du ikke sælge produktet, men muligheden for at opbygge muskelmasse, få mere fritid til familien eller vennerne samt muligheden for at indrette hjemmet til UG. Det er længslen, du skal vække hos kunderne, og så er det produktteksterne, som lukker handlen.

Produkttekster skal nemlig være specifikke. Her skal alt information være overskueligt opsat, så kunden nemt kan navigere rundt og få svar på alle sine HV-spørgsmål. Er den besøgende først landet på en produktside, er det et brandvarmt lead, som er solidt plantet nederst i salgstragten. Fortæl om produktets funktion, angiv specifikationer, suppler med billeder og alt anden viden, som kunden skal bruge. De må ikke stå tilbage med en masse spørgsmål. Alt skal besvares, ellers hopper de fra.

Del ud af dine guldkorn, og bliv trusted advisor

Der er en grund til, at rigtig mange webbureauer og større virksomheder har en blog, hvor de deler ud af viden. Med en stærk blog kan du nemlig tiltrække meget trafik – og ja, det kan godt være, at kunderne ikke er købsparate her og nu, og måske leder de blot efter tips og tricks. Men når det er sagt, så bliver du top of mind. Fx viser ovenstående kilde (lyfemarketing), at 61 % af forbrugerne køber produkter, der er blevet anbefalet på en blog. Det er måske ikke lige med det samme, men det er helt sikkert, at de vender tilbage til dig, hvis du har givet dem de nødvendige guldkorn. Du bliver top of mind, og får de nogensinde brug for det produkt, du har omtalt på bloggen, vil du som regel være den første, de går til. Kort sagt skal du ikke være bange for at dele ud af din viden. Måske er der nogle få, som aldrig kommer igen, men der skal nok være en del forbrugere, som indser, at de har brug for din hjælp.

Gated content – få fat i de vigtige e-mails

Du tror måske ikke, at gated content er noget, du er stødt på endnu, men du tager fejl. Du ser det hver dag, og det er noget, du selv skal udnytte som webshopejer.

Gated content er indhold, du kun giver til VIP’er, og det kræver altså, at dine kunder eller besøgende foretager en aktiv handling, hvis de vil være en del af den eksklusive gruppe, der får dit indhold. Når det så er sagt, så skal der ikke tilkaldes en låsesmed for at dirke låsen op – nej, vi har alle nøglen til den, men det kræver, at der handles aktivt. Den besøgende skal nemlig oplyse sin e-mail for at få adgang til dit indhold, og det kræver heldigvis ikke den store indsats. Som webshopejer er det alfa og omega, at du får adgang til nogle e-mails, da det er varme leads, som har vist en direkte interesse i det produkt eller den viden, du tilbyder. Og vælger en besøgende at efterlade sin e-mail, har du pludselig data, du kan bruge i nyhedsbreve, annoncer og meget mere.

Gated content er dog ikke kun til din fordel – nej, du hjælper også den besøgende med noget ekstraordinært content, som de ikke vil være foruden. Man kan sige, at der er tale om stordriftsfordele (i mindre skala), hvor begge maksimerer deres udbytte.

Gated content har mange former, og her kigger vi lidt nærmere på et par eksempler.

Kilde: https://texta.dk/

Første eksempel er vores eget. Amazon er ved at gøre sit indtog, og det skal webshopejere naturligvis være forberedte på. Man skal ikke frygte mastodonten, men man skal lære at udnytte mulighederne, og det hjælper vi folk med her. Vi har lavet et white paper på 43 sider, som alle kan få adgang til, men det kræver en e-mail. Begge får altså noget ud af denne byttehandel.

Kilde: Zalando

Det er ikke kun white papers eller e-bøger, gated content dækker over, men det er også rabatordninger og tilbud. Zalando giver dig adgang til unikke rabatter, inspiration og meget mere, men det kræver altså en tilmelding.

Kort sagt er det vigtigt, at du laver en eller anden form for gated content, så du kan få nogle e-mails ud af de varme leads. På den måde kan du altid holde dine kunder opdateret med nyhedsbreve, så du bliver ved med at være top og mind, hvis de en dag står og mangler dit produkt.

Video er vejen til succes i content marketing-kampen

Alle de ovenstående råd er forholdsvis simple at føre ud i livet – selvfølgelig kræver det, at du kan formidle et budskab, men er det tilfældet, skal du bare i gang. Når det er sagt, så er næste råd måske endda mere håndgribeligt, og det er noget, du selv kan gå i gang med – allerede i dag. Ingen siger, at du skal opfinde den dybe tallerken, hvis du vil brande din virksomhed og have flere kunder.

Du skal på video – måske lyder det skræmmende – men du kan jo skyde et hav af klip, indtil den er i kassen. Du skal ikke lade din generthed være til hinder for din succes. Husk, at du er ekspert på dit område, og du skal bare huske at formidle i øjenhøjde samt vise dine produkter frem – og dermed gøre valget lidt lettere for dine kunder.

Så det, du gør nu, er, at du får anskaffet dig et kamera – eller hyrer nogle professionelle. Når det er gjort, sætter du håret, stryger din skjorte, øver din tale og smiler – og så kører du på. Ja, det er intimiderende, men hold op, hvor kan det styrke dit brand, din SEO og ikke mindst din bundlinje. Men hvordan kan det hjælpe dig i forhold til søgemaskinerne, og hvorfor skal du lytte til mine råd? Lad nedenstående grafik overbevise dig.

Kilde: http://affordablepublicity.com/why-use-video-marketing/

Google tilgodeser de hjemmesider, der formår at holde på deres besøgende, hvad enten det er lange tekster eller videoer. Dvæletiden fortæller nemlig søgemaskinen, om de besøgende interesserer sig for den side, de lander på, når de søger. Det er et faktum, at video i gennemsnit kan holde på folk to minutter mere. Det er altså ret meget, og du vil hurtigt få en bedre plads i søgeresultaterne. Når det sker, ruller snebolden, og der bliver mere eller mindre sat en multiplikatoreffekt i gang, da du nu også får mere trafik. De nye besøgende bliver også længere, og når Google ser den øgede trafik og længere dvæletid, stiger du nok et par grader igen.

Men, men, men… Det er ikke kun din ranking, der vil nyde godt af dette. Din sparegris bliver fyldt til bristepunktet. Som du kan se af ovenstående øges din konverteringsrate med 80 %, når du bruger video på dine landingssider. 80 % kan huske en video 30 dage efter, og 46 % handler på videoen. Fordelene er mange, og du skal da også have en bid af den enorme flødeskumskage. Derfor kan jeg kun opfordre dig til, at du stiller dig foran kameraet.

Lav en plan hurtigst muligt

Det sidste er et råd, men samtidig er det en løftet pegefinger, du skal være opmærksom på, hvis du vil have succes online. Det er vigtigt, at du ikke kun bruger din tid på dit content, hvis du pludselig har en dag uden planer. Du skal holde dig selv til ilden.

Sørg for, at der er plads i din kalender, og forbered dig på de dage, du skal skyde video, skrive nyhedsbreve, white paper eller noget helt andet. Det er vigtigt, at der kontinuerligt dukker noget op på din profil, da det er vejen frem, hvis du vil være top of mind hos kunderne. Når du planlægger, skal det hele gøres op ugentligt – gerne dagligt. Men det vigtigste er, at du sætter tid af, så du altid fodrer de besøgende med noget spændende.

Du skal blandt andet have styr på:

  • Nyhedsbrev – skal det ud hver uge eller hver anden?
  • Blogindlæg – forsøg på at være aktiv. Gerne en gang hver anden uge.
  • Sociale medier – minimum en gang om ugen.
  • Video – planlæg, hvornår du skal filme.
  • Gated content – det er typisk en længere opgave, hvis det er en e-bog eller lignende. Planlæg derfor allerede nu, hvornår opgaven skal være løst.
  • Tekst til din side – det skal prioriteres højt. Sæt en dato hurtigst muligt.

Lav en konkret strategi, som er realistisk, men den må gerne presse dig lidt, så du altid fodrer dine besøgende med prima content.

At drive en webshop giver sved på panden, og du skal hele tiden være vågen, hvis du ikke vil blive overhalet indenom af dine konkurrenter. Jeg håber, at du kan bruge mine råd. Det er nemlig vigtigere end nogensinde, at du har styr på din content marketing, hvis du vil have succes online.

Hent den nye e-handelsrapport 2020
Gæsteblogger: Tim Jensen

Gæsteblogger: Tim Jensen

Tim er Head of Content og Partner hos TEXTA ApS, der et content marketing-bureau fra Århus. Han varetager til dagligt indholdsproduktionen for store og små webshops, herunder koordering og strategi.

Følg Gæsteblogger: Tim Jensen på

Kommentarer

Der er ingen kommentarer endnu

Vær den første til at kommentere indlægget.