Undgå ubevidst at støtte økonomisk kriminalitet i din butik

Når en kunde ønsker at returnere en vare købt i din butik, er der nogle ting, du skal være opmærksom på, inden du udbetaler pengene til kunden. 

Først og fremmest er det vigtigt, at du tilbagebetaler pengene til det kort, varen blev betalt med, da den blev købt. Det er der to vigtige grunde til, som vi vil gøre dig klogere på herunder.

1: Undgå at blive svindlet

Hvis varen oprindeligt er købt med et stjålet kort og du returnerer pengene til et andet kort, har du hjulpet svindleren med at få pengene fra købet ind på hans eller hendes konto. Gør du det, støtter du ubevidst op omkring økonomisk kriminalitet.  

Sørg derfor altid at tjekke, at du overfører til samme kort, som der er betalt med. På kvitteringen for købet, bør du kunne se minimum de fire sidste cifre af kortnummeret på det kort, der er betalt med. De cifre kan du sammenholde med tallene på det kort, kunden ønsker tilbagebetalingen på, før du tilbagefører pengene.  

Har du både en webshop og en fysisk butik, og er en vare købt online og ønskes returneret i din butik, er det sikreste at tilbageføre pengene via webshoppens betalingsmodul.

2: Hjælp ikke med hvidvask af penge

Hvidvask sker f.eks., når en vare, der er købt med kontanter, efterfølgende bliver byttet og returpengene bliver sat ind på et kort. Kontanterne kan være sorte penge eller penge tjent på salg af ulovlige varer, og når de går fra at være kontanter til at blive digitale ved at blive sat ind på et kort, bliver de vasket hvide. Den slags vil du selvfølgelig helst ikke blandes ind i og det kan du undgå ved at holde på, at det ifølge reglerne for din indløsningsaftale igennem Nets, udelukkende er tilladt at returnere penge til et kort, hvor der har været et forudgående køb på mindst det samme beløb.

Spot en svindler – eller?

Det kan være fristende at tro, at man kan spotte en svindler med det blotte øje. Det er bare desværre ikke tilfældet. Som forretningsdrivende skal du derfor altid være forsigtig, når en kunde beder om at få et køb returneret, så du ikke risikerer, at du og din forretning bliver forbundet med kriminalitet.  

Vi håber, du kan bruge vores råd til at gøre livet surt for svindlerne så vi sammen kan gøre det mindre fristende at lave økonomisk kriminalitet. 

New call-to-action
Louise Fibiger Ravnkilde

Louise Fibiger Ravnkilde

Louise er Content & Communications Manager i Nets og producerer indhold omkring betalinger til Nets’ digitale platforme.

Følg Louise Fibiger Ravnkilde på

Kommentarer

Kommentarer (1)