Sådan udnytter du potentialet på din kvitteringsside

Over 38% af alle online shoppere har ifølge rapporten Dansk E-handel 2017 prøvet at tilføje en vare til sin kurv, men ikke gennemført købet. Så det er altså ganske normalt at dine besøgende lægger noget i kurven, men ikke kommer videre. Men husker du af udnytte potentialet hos de brugere, som rent faktisk kommer i mål og gennemfører et køb?

Det er de færreste webshops, som udnytter værdien af deres “kvitteringsside”, men i dette blogindlæg vil jeg komme ind på 3 punkter, som forhåbentligt kan inspirere dig, så du kan få en værdifuld kvitteringsside.

1) Få feedback efter endt købt

Når en kunde har foretaget et købt, så ender de som regel på en “kvitteringsside”. Her har du rig mulighed for at få nyttig feedback fra dine kunder, så du på baggrund af den indsamlede feedback kan optimere din webshop. Husk, at undersøgelsen skal først vises, når kunden har fuldført et køb, og ikke i selve købsprocessen. 

Få dine kunder til at anmelde deres besøg (f.eks. fra 1 - 5 stjerner) og giv dem muligheden for at skrive en kommentar ift. hvad du kan gøre bedre. Det er en undersøgelse, som du skal bruge til at forbedre brugeroplevelsen - og altså ikke en offentlig anmeldelse.

Eksempler på spørgsmål:

- Hvad fik dig til at købe vores produkt?

- Hvad kan vi gøre for at forbedre checkout-processen og gøre det nemmere for dig at handle hos os i fremtiden?


De fleste kunder vil have en form for feedback at give, fordi de netop lige har foretaget et køb. Det kan være, at der er nogle små ting, som har irriteret dem og som du ligeså godt kan optimere.

Når din indsamlede data er repræsentativ, så bør du reinvestere nogle penge i at få optimeret din webshop, så du netop får skabt nogle små detaljer, som er med til at skille dig ud fra mængden. Er der flere kunder, som nævner én bestemt ting, som forvirrede dem, så bør du tage hånd om det. Et hyppigt eksempel er, at du som webshopejer kender alt det tekniske om dit produkt og måske skriver det i et “branche-sprog”, fremfor et menneskeligt sprog, som dine kunder forstår.

Ps. Du kan give 10% rabat på deres næste køb, hvis de besvarer dit spørgeskema. Så giver du også lidt værdi igen også har de (endnu) en god grund til at komme tilbage.

2) Skab en mikrokonvertering

I og med dine kunder har foretaget et køb på din webshop, så må du have et eller andet, som interesserer dem. Derfor er muligheden for at skabe en mikrokonvertering større, end hvis de besøgte din forside for første gang. Her kan du opsætte en “Facebook like box” på kvitteringssiden, hvor de kan klikke “Synes godt om” for din Facebookside. 

For at øge chancen for at få et “like”, så gør denne side personlig. Du kan eventuelt vise en video af dig, eller en medarbejder, og sig noget i retning af: “Tusind tak for dit køb” og med noget tilhørende info om hvem der står bag virksomheden og hvor meget webshoppen og de enkelte ordrer betyder for dig. Afslutningsvis bør du komme ind på, hvilken værdi kunden vil få igen, hvis vedkommende giver et “like” i din retning.

3) Brug et referral program

Du kan også overveje at opsætte et referral program, som en del af din markedsføring. Dropbox er et glimrende eksempel, hvor du f.eks. kan optjene 5GB gratis, hvis du får 5 personer til at tilmelde sig. Det et en fantastisk måde at gro sin kundedatabase på, hvilket specielt er set hos SaaS-virksomheder.

Det kan også lade sig gøre for traditionelle webshops. Hver kunde kan få tildelt en unik rabatkode, som de så kan give videre. Når X personer har brugt koden, kan den primære kunde så optjene et gratis produkt eller x-rabat på sin næste bestilling. 

Teknisk kan det godt lyde svært at sætte op, men hvis du har en webshop lavet i Shopify, så findes der et par gode apps, herunder “Rewards and refarrals by Swell”. Driver du derimod en webshop i WooCommerce, kan du kigge nærmere på dette plugin.

Bonus tip

 Som en afrunding på indlægget, vil jeg gerne understrege, at du skal holde dig til én ting og ikke bruge din kvitteringside til alle 3 områder. Det vil skabe forvirring og være alt for overvældende, hvis der er for mange muligheder på din side. Derimod kan du splitteste de 3 områder og senere finde ud af, hvad der giver dig mest værdi. 

Husk også, at det er på kvitteringssiden, du har mulighed for at blive husket. Vær unik, skil dig ud og gør noget kreativt - selvom det godt kan virke svært.

Det er altid en fordel at kende sine kunder. Vil du vide mere om de danske forbrugere online? 

Så hent Dansk E-handel 2017 for 0kr. i dag

Hent den nye e-handelsrapport 2020
Gæsteblogger: Erik Holflod Jeppesen

Gæsteblogger: Erik Holflod Jeppesen

Erik Holflod Jeppesen er tidligere webshopejer og i dag partner i Grafikr ApS - et datadrevet webbureau i Randers, som bl.a. er certificerede Shopify eksperter. Erik og resten af webbureauet har stor erfaring med design, e-commerce løsninger og konverteringsoptimering.

Følg Gæsteblogger: Erik Holflod Jeppesen på

Kommentarer

Der er ingen kommentarer endnu

Vær den første til at kommentere indlægget.