Julen er en hektisk tid, og ofte ser webshops at ordrerne styrter ind, men er du klar til din bedste december nogensinde? Der er mange webshops som kæmper for forbrugernes penge, og det gælder derfor om at ruste sig mod konkurrencen – men hvordan skiller man sig ud fra mængden, og sørge for at kunderne vælger at shoppe i netop din webshop? Her kommer fem tips til, at optimere julesalget i din webshop hurtigt.
1. Vær tydelig med leveringsmuligheder og tidsfrister
En god logistikløsning er vigtig for alle, som sælger fysiske varer på nettet. Det er vigtigt at tilbyde forbrugerne flere forskellige leveringsmuligheder, så kunden kan vælge det som passer til lige præcis ham/hende. Husk at være tydelig med navngivningen af de forskellige muligheder, som f.eks. ”levering til adresse”, ”afhentning på udleveringssted” osv. Gør kunden opmærksom på postens tidsfrister for julelevering, så de kan være sikre på at få deres julegaver i god tid.
2. Tilbyd længere returneringsfrister og gode byttemuligheder
Længere returneringsfrister og gode muligheder for at bytte julegaverne er særligt vigtigt i julen. Dansk E-handel 2016 viser, at 31% af de danske online forbrugere har afbrudt et køb grundet utydelig vilkår. Et godt tip er, at vedlægge et returseddel og et returlabel i pakken, og sørge for at forbrugerne kan bytte gaver helt ind i januar måned.
3. Personlig kontakt med kunden
Dine kunder har ofte travlt i december, og derfor er det vigtigt at du tilbyder god og hurtig kundeservice. Får du ofte de samme spørgsmål igen og igen? – så kan det være en god idé at lave en Q&A med ofte stillede spørgsmål og svar hertil. Udnyt også de automatiserede e-mails til at skabe en relation og et godt indtryk, så kunderne kommer igen. Skriv positivt og personligt, og giv kunden en god oplevelse i en travl tid. Har du testet en chatfunktion? Hvis ikke, kan det være en god idé, da mange køber julegaver, som de ikke ved særlig meget om.
4. Tydelig information om produkterne
Sørg for at du har gode produktbeskrivelser i din webshop, og forsøg at beskrive dine produkter så nøjagtigt som muligt. Vis billeder af produkterne og vær tydelig med farvealternativer, størrelser, mål og lagerstatus. Tag det ikke for givet at dine kunder ved alt om dine produkter, men vær kreativ og detaljeret. Dansk E-handel 2016 viser at 23% af de danske online forbrugere har afbrudt et køb på grund af utilstrækkelig information.
5. Planlæg tiden mellem jul og nytår
Mellem jul og nytår har mange god tid, julen er overstået for denne gang og de efterfølgende dage skal ofte bruges på hygge. Mange bruger denne tid til at surfe på nettet og en del er ude efter tilbehør til deres julegaver. Det kan derfor være en god idé, at bruge tiden mellem jul og nytår på en sidste slutspurt for årets kampagner.
Maria Pedersen arbejdede med online marketing i Nets (tidligere DIBS Payment Services).
Disse indlæg om Webshop-optimering
Nets er en europæisk betalingsudbyder med hovedsæde i Danmark. Virksomheden går tilbage til 1968, men har været kendt som Nets siden 2010.
© 2019 Nets A/S, Alle rettigheder forbeholdes.
Kommentarer
Der er ingen kommentarer endnu
Vær den første til at kommentere indlægget.