Nordic Payment Report: Sådan brugte vi vores penge i 2020

Nets har gennem en årrække udgivet en årlig rapport omkring udviklingen i online handel, og i år supplerer vi med Nordic Payment Report, som kigger nærmere på udviklingen i forbruget og betalingsformer i fysisk handel på tværs af landene i Norden. Vi har netop lanceret 2020 udgaven og coronapandemien har naturligvis haft betydning for, hvordan vi har brugt vores penge, og hvilke betalingsformer vi har foretrukket.

I rapporten Nordic Payment Report har vi undersøgt forbruget indenfor en række områder, bl.a.:

  • Fysiske butikker generelt
  • Dagligvarebutikker
  • Restauranter & caféer
  • E-handel (information fra Nets’ E-handels rapport)
  • Betalingsbrands
  • Digitale kvitteringer
  • Loyalitetsløsninger

Her får du et sneak peek i rapporten, men du er selvfølgelig velkommen til at downloade rapporten – som naturligvis er helt gratis. God læselyst.


Corona påvirkede vores forbrug

Måden vi har brugt vores penge på i 2020 afspejler det faktum, at vi har været mere hjemme pga. Covid-19. Det har givet anledning til at opgradere hjemmet og de ting, vi har brugt flest penge på, er byggematerialer, planter og boligindretning.

At vi har været meget hjemme, har gjort ondt på transportsektoren. Antallet af rejsende både lokalt, nationalt og internationalt var det laveste vi har set i mange år. Forbruget inden for transportkategorien faldt med 11,6 % i Danmark sidste år. Vi formoder dog, at vi igen vil se et opsving i antallet af rejsende, når vi er på den anden side af coronapandemien. At vi har rejst markant mindre ses også tydeligt på vores online forbrug, som faldt med svimlende 159,8 milliarder kroner fra 2019 til 2020, fordi den største kategori indenfor online-shopping, rejser, var næsten ikke eksisterende sidste år.

En anden branche, der har kunnet mærke, at vi var mere hjemme i 2020, end vi plejer, er restaurationsbranchen, hvor omsætningen faldt med 25,3 %. Også her tror vi på, at vi kommer til at se en stigning i takt med genåbningen.

Til gengæld har de danske dagligvarebutikker oplevet et opsving på 7,2 %, som et resultat af, at vi gik mindre ud at spise sidste år, og at mange har spist frokost hjemme fremfor i kantinen eller en take-away-sandwich.


Nye betalingsvaner

Selvom betalingskort fortsat er det foretrukne betalingsmiddel i fysiske butikker hos op mod 90 % af de nordiske forbrugere, har coronapandemien alligevel påvirket vores betalingsvaner.

Håndtering af kontanter er dyre for forretningerne, og flere forretninger bliver derfor kontantløse. Brugen af kontanter er desuden faldet som et resultat af frygten for smittespredning og af samme årsag ser vi en stigning i kontaktløse kortbetalinger, som vi i Danmark er verdensmestre i.

Vi ser til gengæld en opadgående trend indenfor mobilbetalinger, som dog går langsomt, og som vi derfor ikke forventer bliver en reel trussel mod betalingskortets popularitet lige med det samme.

Få endnu flere facts om danskernes forbrugsvaner og se alle de uddybende tal ved at downloade den fulde rapport Nordic Payments Report 2020 her

New call-to-action
Louise Fibiger Ravnkilde

Louise Fibiger Ravnkilde

Louise er Content & Communications Manager i Nets og producerer indhold omkring betalinger til Nets’ digitale platforme.

Følg Louise Fibiger Ravnkilde på

Kommentarer

Der er ingen kommentarer endnu

Vær den første til at kommentere indlægget.