Først og fremmest - sørg for at dit website fungerer! Det skal være klart for dine kunder, hvad du tilbyder og det skal være nemt at foretage et køb. Hvis dit website ikke er i orden, risikerer du at dine kunder forlader den igen med det samme. Trafik til dit website kan desværre ikke ses i din omsætning og derfor er det vigtigt, at dine besøgende i sidste ende konvertere og bliver til kunder.
Søgemaskineoptimering, også kaldet SEO, gør at dine kunder kan finde din webshop, når de søger på f.eks. google. Når du SEO optimere dit website, er det vigtigt at du optimere mod de rigtige ord. Undersøg hvad dine kunder søger efter, og forsøg at tilpas dine tekster herefter. Google vurderer også selv dine sider, så det er vigtigt, at siden er relevant for søgeordene og at dine tekster stadig giver mening. Udover at kigge på dine tekster, er det vigtigt at du har styr på den tekniske SEO og har udfyldt f.eks. ”Meta Tags” og ”Meta Desciptions”.
Sociale medier, som f.eks. Facebook, Instagram og Twitter, kan være guld værd, når dit marketingbudget ikke er det største. Her kan du nemlig dele opslag, og endnu vigtigere, få dine følgere til at dele dine opslag. Får du engageret dine følgere, kan du nemlig nå ud til rigtig mange mennesker i deres netværk. Tænk over hvilke sociale medier din målgruppe bruger, og fokuser på dem. Er du en B2B virksomhed, er det måske LinkedIn og Twitter som er de mest hensigtsmæssige, hvor Facebook og Instagram som udgangspunkt er mere B2C orienterede.
Content marketing er efterhånden blevet lidt af et Buzz Word. Det er dog ikke helt ude grund, da godt content kan betyde rigtig meget for din trafik og i sidste ende din omsætning. Content marketing går i alt sin enkelthed ud på, at skabe værdifuldt indhold til din målgruppe. Det er altså ikke reklame for dine produkter, men kan f.eks. være blogindlæg, videoer, e-bøger osv. som omhandler emner, der er relateret til netop dit marked. Har du en webshop som sælger modetøj, kunne det f.eks. være en blog som omhandler trends, farvekombinationer eller noget helt tredje som din målgruppe interessere sig for, og gerne vil vide mere om. Godt content kan også give dig ekstra point på SEO kontoen, og give dig en konkurrencemæssig fordel.
At få god omtale fra andre, er guld værd. Har du mange tilfredse kunder, som gerne vil dele deres oplevelse med deres netværk, er det noget af det stærkeste du kan opnå. Forbrugere har nemlig større tillid til anbefalinger fra bekendte, end til reklamer og andet markedsføring. Kan du få dine følgere til at dele dit indhold med deres netværk, kan du nå ud til rigtig mange nye mennesker, og dermed øge antallet af nye potentielle kunder.
Maria Pedersen arbejdede med online marketing i Nets (tidligere DIBS Payment Services).
Disse indlæg om Opstart af webshop
Nets er en europæisk betalingsudbyder med hovedsæde i Danmark. Virksomheden går tilbage til 1968, men har været kendt som Nets siden 2010.
© 2019 Nets A/S, Alle rettigheder forbeholdes.
Kommentarer
Der er ingen kommentarer endnu
Vær den første til at kommentere indlægget.