Kunderejsen for begyndere

Har du hørt ordet ’kunderejse’ en million gange, og er du stadig lidt forvirret omkring hvad det betyder, og hvorfor det er vigtigt for dig? Her er en forklaring på hvad en kunderejse er, hvad man får ud af at arbejde med kunderejsen, og hvad det kræver af ressourcer.

Hvad er en kunderejse?

En kunderejse er kort sagt de steps og touchpoints som dine kunder går igennem før, under og efter de bliver kunde i din virksomhed. En kunderejse kortlægger alle dine kunders oplevelser og følelser fra start til slut. 

Hvad kan du bruge kunderejsen til?

Kunderejsen bruges til at forstå dine kunders adfærd bedre, og med de indsigter i hånden, optimere din forretning efter deres behov. Ved at kortlægge dine kunders rejse skaber du således overblik over de problemstillinger som dine kunder møder på vejen til købet i din webshop.

Denne indsigt hjælper dig til at kunne fokusere på, hvad du kan gøre for at forbedre kundernes oplevelser og på den måde generere mere salg. Det handler altså om at skabe en god købsoplevelse som kunderne husker, og som gør, at de kommer tilbage.

Igennem kunderejsen kan du altså identificere, hvor dine kunder oplever problemer, og dermed sørge for at have fokus på kundens behov, når du vælger dine indsatsområder.

Hvad kræver det at udarbejde en kunderejsen?

For at få succes med din forretning, har du brug for viden om dine kunder, for at kunne give dem en relevant kundeoplevelse på tværs af kanaler. Dette kræver et samlet overblik over dine kunders adfærd og de handlinger, der fører til, at de bliver tilfredse og loyale kunder.

At arbejde med at kortlægge dine kunders rejse er et omfattende arbejde, som kræver en del ressourcer. At arbejde med kunderejser er dog en process som aldrig slutter, og som kræver at man arbejder og optimerer kontinuerligt, for at få mest muligt ud af det.

Værktøjer som du kan bruge for at kortlægge sine kunders rejse:

  • Interview med eksisterende kunder
  • Analyse af data om besøgsadfærd i din webshop
Hent den nye e-handelsrapport 2020
Maria Pedersen

Maria Pedersen

Maria Pedersen arbejdede med online marketing i Nets (tidligere DIBS Payment Services).

Følg Maria Pedersen på

Kommentarer

Der er ingen kommentarer endnu

Vær den første til at kommentere indlægget.