Julehandlen på nettet 2020 - følg status her

Fra slutningen af november og frem til jul, er det historisk set den travleste periode for webshops, især inden for detailbranchen. Danskerne køber i højere grad deres julegaver på nettet og startskuddet til julehandlen begynder allerede med Black Weeks i november.

I år følger vi onlinehandlen i december og sammenligner med sidste års salg hos vores 100 største webshops i detailbranchen. Vi er spændte på at se udviklingen, når faktorer som corona-lockdown og udbetalte feriepenge spiller ind i årets online julehandel.

Desuden er de nye SCA-krav til onlinebetalinger trådt i kraft flere steder, så de danske forbrugere skal hurtigt lære, at de skal lave 2-faktor verifikation, når de skal betale på nettet. Det kan forvirre forbrugerne og det er vigtigt, at e-handelsbranchen generelt har fokus på det og hjælper kunderne igennem købsprocessen.

Status på december-salget hos Nets' 100 største webshops indenfor detailbranchen:

Dato: Transaktioner 2019 vs. 2020: Dato: Transaktioner 2019 vs. 2020:
1/12 -20% arrow-red-down-small 13/12 93% arrow-green-up-small
2/12 -2% arrow-red-down-small  14/12 88% arrow-green-up-small
3/12 86% arrow-green-up-small 15/12 31% arrow-green-up-small
4/12 38% arrow-green-up-small 16/12 72% arrow-green-up-small
5/12 9% arrow-green-up-small 17/12 323% arrow-green-up-small
6/12 93% arrow-green-up-small 18/12 65% arrow-green-up-small
7/12 117% arrow-green-up-small 19/12 83% arrow-green-up-small
8/12 23% arrow-green-up-small 20/12 115% arrow-green-up-small
9/12 114% arrow-green-up-small 21/12 122% arrow-green-up-small
10/12 110% arrow-green-up-small 22/12 93% arrow-green-up-small
11/12 -10% arrow-red-down-small 23/12 326% arrow-green-up-small
12/12 13% arrow-green-up-small 24/12 111% arrow-green-up-small

 

Opdatering d. 28. december:
Kæmpe stigning i onlinesalg på lillejuleaften
Lige som man troede, at online slutspurten toppede mandag d. 21. december med 122% flere onlinekøb i forhold til sidste år, kommer der en endnu større slutspurt d. 23. december.

"Når vi kigger på vores 100 største webshops i Nets, kan vi se, at der var over tre gange så mange køb, der gik igennem på lillejuleaften i forhold til sidste år. Det tyder på, at rigtig mange danskere manglede de sidste gaver og flæskesteg og formentlig har betalt online, for så enten at få varerne leveret på samme dag eller hente det selv i butikkerne. Det samlede onlinesalg i i december hos vores 100 største webshops ligger 87% over sidste år.

Mange forretninger har været pressede i forbindelse med coronarestriktioner, men vi ser også rigtig mange finde på nye måder at få gang i salget på, fx ved at sælge mere online, tilbyde flere leveringsmuligheder, click-and-collect og generelt være kreative og fleksible, for at gøre det så nemt for kunderne som muligt - og det virker," fortæller Tanja Oda Sørensen, Marketing Manager i Nets.

Opdatering d. 22. december:
Online slutspurt før jul giver en stigning på 74% i december
Nu er det for alvor ved at være sidste chance for danskerne at få købt de sidste julegaver - især hvis de skal nå frem med pakkeposten. Mange har brugt den sidste weekend inden jul til at handle de sidste ting på huskelisten.

"Vi plejer altid at se en stigning i onlinehandlen i dagene op til jul, så når vi her i december har registreret 74% flere onlinekøb hos vores 100 største webshops, så er vi ikke i tvivl om, at mange forretninger og fragtfirmaer, er kommet på overarbejde i år.
Den største stigning så vi d. 17. december, hvor storcentrene blev lukket ned, hvor der pludselig var 323% flere onlinekøb end forrige år - det er uden tvivl den største stigning vi har målt i en december måned. Men også i de sidste tre dage, fra  lørdag til mandag, har vi set mellem 83-122% flere onlinekøb end sidste år, hvilket vidner om, at mange lige skulle have de sidste julegaver bestilt hjem og selvfølgelig en masse julemad- og godter.

I uge 50 lå onlinekøb hos supermarkederne hele 82,4% højere end normalt, så mange har fulgt anbefalingerne om at handle ind til julen hjemmefra," fortæller Tanja Oda Sørensen, Marketing Manager i Nets.

Opdatering d. 18. december:
Danskerne følger regeringens anbefalinger og giver kæmpe boost til onlinesalg
Onsdag eftermiddag meddelte statsministeren, at storcentre skulle holde lukket fra d. 17. december og året ud. I stedet opfordres danskerne til at ordne deres julehandel online og tallene viser, at de følger regeringens råd.

"Allerede onsdag så vi en stigning i onlinebetalinger hos vores 100 største webshops på 72%, selvom mange danskere også valgte at tage ud i de fysiske storcentre, mens der stadig var mulighed for det. Men d. 17. december slog onlinesalget alle julerekorder med en stigning på hele 323% hos vores største webshop-kunder, hvilket hiver hele decembers onlinesalg op, så vi ligger 69% over sidste år. Det bliver spændende at se, hvordan de næste dage forløber og om danskerne kan nå at bestille de sidste julegaver hjem i tide," fortæller Tanja Oda Sørensen, Marketing Manager i Nets.

Opdatering d. 14. december:
Onlinesalget fortsætter med at ligge 51% over sidste år
Der er stadig meget run på i de største detailwebshops. De første 14 dage af december viser en overordnet stigning på 51% i onlinesalg hos de 100 største webshops hos Nets. Coronarestriktionerne og den delvise lockdown har i den grad fået folk til at klare langt flere af deres indkøb på nettet frem for i de fysiske butikker. 

Opdatering d. 10. december: 
Store stigninger på onlinehandlen - 51% over sidste års salg
De to første dage i december, var der færre onlinekøb i de store webshops, hvilket hænger sammen med, at sidste års Black Friday-weekend ramte ind i december og Cyber Monday lå den 2. december. Men fra d. 3. december og frem har der været stigninger i onlinehandlen sammenlignet med sidste år. Hvis vi kigger på hele december samlet set frem til d. 9. december, har forbrugerne handlet 51% mere på nettet end sidste år.

De nye corona-restriktioner med delvis lockdown vil formentlig rykke endnu mere at det fysiske salg over på nettet. 

 

New call-to-action
Tanja Oda Sørensen

Tanja Oda Sørensen

Tanja er Marketing Manager i Nets og blogger om tips og nye tendenser inden for online betaling og e-handel.

Følg Tanja Oda Sørensen på

Kommentarer

Der er ingen kommentarer endnu

Vær den første til at kommentere indlægget.