Black Friday 2020 - følg udviklingen her

Black Friday er en af årets største handelsdage og her i Nets følger vi hvert år udviklingen på dagen og ser på, hvor meget danskerne shopper i forhold til sidste år.

I år har vi valgt at live-blogge, så vi i løbet af i dag kan give en status på, hvordan det står til med danskernes købelyst. Har du lyst til at følge med, skal du bare klikke ind på dette blogindlæg i løbet af dagen og trykke F5 for at få seneste status!

Få seneste Black Friday-status

Herunder deler vi dagens tal. 

Nets top 100 webshops i detailbranchen - hele Black Friday-ugen

Herunder sammenligner vi antal transaktioner i løbet af hele
Black Friday-ugen for vores top 100-webshops inden for detailbranchen
med deres transaktioner fra sidste års Black Friday-uge:

Dag: Antal transaktioner 2019 vs. 2020:
Mandag 61% arrow-green-up-small
Tirsdag 49% arrow-green-up-small
Onsdag 27% arrow-green-up-small
Torsdag 26% arrow-green-up-small
Fredag -14% arrow-red-down-small
Lørdag 67% arrow-green-up-small
Søndag 53% arrow-green-up-small
Cyber Monday 60% arrow-green-up-small

 

Nets top 100 webshops i detailbranchen - time for time på Black Friday

Nedenstående tabel viser udviklingen i transaktioner time for time hos Nets top 100 webshop-kunder
inden for detailbranchen i forhold til sidste år.
Top 100-webshops er målt på virksomhedernes årlige omsætning.

Vi starter med at måle fra torsdag aften kl. 22:00:

Time: Forandring fra 2019-2020:
22-23 33% arrow-green-up-small
23-24 -15% arrow-red-down-small
24-01 -46% arrow-red-down-small
01-02 -47% arrow-red-down-small
02-03 -42% arrow-red-down-small
03-04 -49% arrow-red-down-small
04-05 -43% arrow-red-down-small
05-06 -45% arrow-red-down-small
06-07 -43% arrow-red-down-small
07-08 -34% arrow-red-down-small
08-09 -25% arrow-red-down-small
09-10 -19% arrow-red-down-small
10-11 -1% arrow-red-down-small
11-12 -6% arrow-red-down-small
12-13 -2% arrow-red-down-small
13-14 -9% arrow-red-down-small
14-15 -14% arrow-red-down-small
15-16 -16% arrow-red-down-small
16-17 -12% arrow-red-down-small
17-18 -5% arrow-red-down-small
18-19 -8% arrow-red-down-small
19-20 -4% arrow-red-down-small
20-21 -3% arrow-red-down-small
21-22 -12% arrow-red-down-small
22-23 -11% arrow-red-down-small
23-24 -28% arrow-red-down-small

 

Opdatering tirsdag kl. 9:00 
Cyber Monday + udbetalt løn = stor online shoppedag
Nogle danskere har måske holdt lidt igen med at shoppe i Black Friday-ugen, da det var sidst på måneden. I går, mandag, fik mange udbetalt løn og det faldt sammen med, at mange webshops har kørt med Cyber Monday-tilbud. Når vi kigger på de 100 største webshops hos Nets, har de oplevet en stigning i antal køb på 60% i forhold til sidste års Cyber Monday. 

"Der ser ud til, at mange danskere har været glade for, at webshopsne kørte videre med de gode tilbud på Cyber Monday, hvor de fik udbetalt løn. Vi har ikke set så store stigninger på Cyber Monday før og det understreger igen, at vi går imod et nyt Black Friday-koncept, der varer i en hel uge eller længere," fortæller Natalia Laursen, Marketingchef i Nets.

Opdatering mandag kl. 8:30:
Ugen rundes af med en travl shoppe-weekend

Mange webshops har kørt videre med de sorte tilbud henover weekenden efter Black Friday og det har øget salget gevaldigt i forhold til sidste år. Lørdag og søndag er der blevet shoppet henholdsvis 67% og 53% mere end sidste år, i de største webshops vi har herhjemme.

"Når vi sammenligner hele Black Friday-ugen med sidste år, har de største webshops haft en samlet stigning i deres salg på 20%. Vi har simpelthen set stigninger hele ugen, pånær fredag, hvilket sætter barren højt for næste års Black Week. Det betyder dog ikke, at danskerne ikke shoppede om fredagen, for gjorde de i dén grad. Fredagen var den travleste dag med over 3 gange så mange online køb, end der var om mandagen.

Jeg er sikker på, at mange danskere fik købt deres julegaver henover weekenden, hvor de havde tid og ro til at klare det hjemme fra sofaen af," fortæller Natalia Laursen, Marketingchef i Nets.

BF uge 2019 vs 22

Opdatering lørdag kl. 10:30:
Black Friday blev overhalet af Black Week
Vi har fået tallene for hele Black Friday-døgnet og sammenligner vi med sidste års Black Friday, har salget hos de 100 største webshops ligget 14% lavere i år. Torsdag aften mellem kl. 22 og 23, var det eneste tidspunkt, at danskerne shoppede mere end sidste år.

"Når vi kigger på selve Black Friday-døgnet hos de største webshops, kom vi aldrig op på sidste års niveau, men ser vi på hele ugen, har danskerne sat rekord i onlinehandel. Vi ligger samlet set 9% over sidste års Black Friday-uge, hvilket er virkelig imponerende. Mange webshops forlænger endda deres tilbud henover weekenden, så tallene for hele ugen kan nå at blive endnu højere," fortæller Natalia Laursen, Marketingchef i Nets.

Opdatering kl. 18:30 - aftenens sidste tal
Der er stadig godt gang i onlinehandlen her i aften og mange shopper efter fyraften, hvilket vi også traditionelt ser på Black Friday. Nivauet er dog stadig en smule lavere end sidste år og overordnet ligger denne Black Friday 15% lavere, når vi måler på onlinekøb på de 100 største webshops i Nets.

I morgen formiddag får vi de sidste tal fra resten af aftenen, så vi kan se hvordan hele Black Friday-døgnet har set ud sammenlignet med sidste år. 

Opdatering kl. 15:30:
Onlinehandlen ligger fortsat lidt lavere end sidste år - men kun når vi ser udelukkende på fredagen

Danskernes onlinehandel ser ikke ud til at nå sidste års niveau, når vi ser eftermiddagens tal og sammenligner med sidste års Black Friday. Samlet set ligger antal transaktioner på de 100 største webshops 17% lavere sammenlignet med sidste år her på Black Friday.

"Det er ikke overraskende, at onlinehandlen ligger en smule lavere her på selve Black Friday-dagen med 17% færre køb, når danskerne har været på tilbudsjagt hele ugen. Hvis vi ser på tallene samlet fra mandag og frem til kl. 15:00 i dag, fredag, så ligger onlinehandlen i de største webshops stadig 16% højere end sidste år.

Det er bl.a. situationen med corona, der har fået detailbranchen til at sprede tilbuddene ud over en længere periode, hvilket må siges at have været en succes for forretningerne. De har gjort Black Friday til Black Week," udtaler Natalia Laursen, Marketingchef i Nets.

Opdatering kl. 12:30:
Næsten på niveau med sidste års Black Friday

Vi kan se at onlinehandlen op ad formiddagen er ved at komme op på niveau med sidste år, når vi kigger på vores største webshops herhjemme.

"Danskerne har brugt formiddagen til at tjekke op på tilbuddene og vi kan se, at der nu går flere køb igennem, så vi næsten ligger på niveau med sidste års Black Friday. Det bliver spændende at følge udviklingen henover eftermiddagen, hvor danskerne historisk handler mest på Black Friday." - Natalia Laursen, Marketingchef i Nets

Opdatering kl. 07:45:
Travl start på Black Friday-ugen - men halvlunken Black Friday-nat

Vi kan se, at Black Friday allerede begyndte at tage fart fra i mandags. Når vi kigger på vores Top100 detail-webshopkunder, har de mandag haft svimlende 61% flere transaktioner igennem end om mandagen sidste år. 49% flere transaktioner tirsdag og 27% flere transaktioner onsdag. 

"Det er tydeligt at se, at danskerne har jagtet tilbud hele ugen samt i går aftes, men det er slut med at sidde oppe hele Black Friday-natten på nettet og shoppe løs." - Natalia Laursen, Marketingchef i Nets.

Opdatering kl. 06:00:
Hvor stort bliver Black Friday i år?

Det er svært at spå om og mange faktorer kan spille ind, fx at lønningsdagen for mange falder på mandag – altså efter Black Friday og corona-restriktioner kan få folk til at blive hjemme. Men ifølge vores undersøgelse har 52% af danskerne planer om at shoppe på dette års Black Friday – de fleste af dem på internettet. Blandt de unge mellem 18-29 år er det hele 72% der har svaret, at de skal jagte tilbud i dag.

Desuden har danskerne i år fået udbetalt feriepenge og det har sat forbruget i vejret – og det giver 18% af danskerne lyst til at shoppe mere end tidligere år. 25% af mændene svarer, at de regner med at shoppe mere i dag end sidste år pga. de udbetalte feriepenge.

Black Friday plejer også at kickstarte julesalget og vi ser også i år, at 64% af dem, der skal på tilbudsjagt i dag, har planer om at finde årets julegaver til en god pris.

Vi ser også en tendens med, at forretningerne ikke kun holder Black Friday, men også Black Week eller måske Black days/Black November. Det gør selvfølgelig at danskernes køb bliver spredt ud over flere dage og det er derfor ikke sikkert, at fredagen peaker så højt som sidste år og vi vil derfor også kigge på ugens samlede tal. Det bliver spændende at følge, så stay tuned!

bf2020-graf-dissevarerhitter

 

New call-to-action
Tanja Oda Sørensen

Tanja Oda Sørensen

Tanja er Marketing Manager i Nets og blogger om tips og nye tendenser inden for online betaling og e-handel.

Følg Tanja Oda Sørensen på

Kommentarer

Kommentarer (1)