Når vi ser på online-forbrugerne anno 2018, er nøgleordet helt sikkert bekvemmelighed. Danskerne er særligt motiveret af at spare tid og penge og derfor elsker de at shoppe på nettet i overskuelige webshops, hvor de hurtigt kan sammenligne priser.
I vores rapport Dansk e-handel 2018 har vi undersøgt, hvordan mænd og kvinder handler på nettet, for selvom de mandlige og kvindelige forbrugere på mange punkter er ens, har de stadig hver deres præferencer.
Det er helt sikkert, at det kun går én vej med dansk e-handel og det er OP. I 2018 bruger danskerne 133,5 milliarder kroner på nettet, hvilket er en stigning på 23% siden 2017. Det afspejler sig også i mændenes og kvindernes månedlige onlineforbrug, der begge er steget – især mændenes.
Kvinderne bruger i gennemsnit 2.386 kr./md. på nettet, hvilket er en stigning på 72 kr. siden sidste år.
Mændene bruger i gennemsnit 2.816 kr./md. på nettet hvilket er en stigning på hele 271 kr. siden 2017.
Selvom de danske mænd bruger langt flere penge på nettet, er det også vigtigt for dem at spare penge. 25% af mændene svarer, at de handler i webshops for at spare penge og hvis de ikke kan finde det i danske webshops, køber de det i udenlandske webshops.
Over halvdelen af mændene – hele 55% - handler fra udenlandske webshops og ofte for at spare penge.
Kvinderne vil også gerne spare penge, men de går mere op i, at det skal være nemt at handle og at de kan spare tid. Hele 56% af kvinderne bruger mobilen, når de skal købe noget på nettet – og også gerne gennem apps. De danske forbrugere har virkelig taget mobil-shopping til sig, da det er bekvemmeligt, når de altid har mobilen ved hånden.
Samtidig foretrækker kvinder oftere end mænd, at de kan returnere deres varer som de har købt på nettet i fysiske forretninger. Det kan hænge sammen med, at kvinderne oftere køber tøj og sko som de måske skal prøve i en anden størrelse, farve eller model.
Du kan læse mere om de danske forbrugere og deres købsvaner i rapporten Dansk e-handel 2018 og få inspiration til, hvordan du kan tilpasse din webshop til mænd, kvinder, unge, familier - og alle andre, der shopper på nettet - hvilket i 2018 er 90% af danskerne.
Tanja er Marketing Manager i Nets og blogger om tips og nye tendenser inden for online betaling og e-handel.
Disse indlæg om Forbrugerindsigt
Nets er en europæisk betalingsudbyder med hovedsæde i Danmark. Virksomheden går tilbage til 1968, men har været kendt som Nets siden 2010.
© 2019 Nets A/S, Alle rettigheder forbeholdes.
Kommentarer
Der er ingen kommentarer endnu
Vær den første til at kommentere indlægget.