SSL-certifikat - hvorfor skal min webshop have det?

SSL-certifikat - hvad er det?

En af webshoppens fornemmeste roller er, at kunderne skal føle sig trygge, når de foretager et køb og indtaster deres betalingsoplysninger. Dette kan let klares ved hjælp af et SSL-certifikat. SSL står for Secure Sockets Layer, men kaldes også TLS (Transport Layer Security) i dag, som er den nyeste version. SSL (eller TLS) er en teknologi, der krypterer de data, der sendes mellem server og klient, hvilket betyder, at den ikke kan overvåges eller manipuleres af en tredjepart.

Webshops håndterer mange følsomme data, og dine kunder forventer, at det er sikkert at indtaste deres personlige kontakt- og betalingsoplysninger i din webshop. Ifølge rapporten Dansk E-handel 2107 har 29% af danskerne afbrudt et køb online grundet usikkerhed omkring betingelser og 21% pga. manglende tillid til webshoppen. 

SSL-protokollen beskytter forbrugernes oplysninger igennem følgende handlinger i henhold til Google:

  • Kryptering:  Dataene er krypterede og kan ikke opfanges eller spores på nogen måde
  • Datasikkerhed: Data kan ikke ændres eller manipuleres uden at detekteres
  • Autentificering: Fortæller brugeren, at de er på det rigtige websted

Hvad er forskellen på HTTP og HTTPS?

HTTP er den traditionelle kommunikationsprotokol, der bruges til at sende og udveksle information online. HTTPS protokollen (Hypertext Transfer Protocol Secure) er i dag et mere almindeligt domæne, men mange bruger stadig ikke teknologien. HTTPS krypterer som tidligere nævnt ved hjælp af SSL / TLS-teknologi.

Et websted, der bruger en SSL-protokol, er kendetegnet ved at have et underdomæne, der starter med HTTPS, og markeres i Chrome som værende en sikker side - på billederne nedenfor kan du se forskellen. Bemærk, at en hjemmeside kan bruge HTTP, mens du browser rundt på siden, og hvis du klikker dig videre til fx en log-in side eller andet sted hvor personlige oplysninger skal indtastes, ændrer domænet sig til HTTPS. 

                                         En hjemmeside med HTTP                                                    En hjemmeside med HTTPS

    HTTP - Mediehuset Midtjyllands Avis                      HTTPS jyllands-posten.dk    

Forbedrer HTTPS min placering på Google?

Ja, Google prioriterer sikre hjemmesider. Google rangerer de websteder, der bruger HTTPS højere end dem, der ikke gør det. HTTPS vil sandsynligvis være et must for alle hjemmesider i den nærmeste fremtid - selv dem, der ikke håndterer personlige data. Alle sider, der stadig bruger kun HTTP, vil blive straffet i Chrome ved at blive mærket som "Ikke sikre" - hvilket helt sikkert kan resultere i, at de besøgende forlader hjemmesiden. Så hvis du tænker på at starte en webshop, er en TLS / SSL-forbindelse noget, der bør sættes højt på din prioriteringsliste. Og hvis du allerede har et webshop, der endnu ikke har flyttet domænet over til HTTPS, er det måske ved at være tid - uanset om du håndterer følsomme data eller ej.

Hvordan får du fat i et TLS/SSL-certifikat?

Når du flytter din webshop fra HTTP til et HTTPS-domæne, er det vigtigt at finde ud af, hvilket certifikat du skal have - for at få hjælp til dette kan du tale med en IT-ansvarlig eller det webhost, din hjemmesiden ligger på. Mange CMS-systemer som Wordpress for eksempel plugins, der hjælper dig med at installere protokollen. Når SSL-protokollen er installeret, skal du vælge hvilke sider der skal have SSL-forbindelse - i dag anbefales det, at alle sider er sikre.

Huske-tips:

  • Omdirigér dine links til det nye domæne
  • En migration til HTTPS vurderes af Google som en hjemmeside-flytning, og kan derfor påvirke din statistik for trafik. Det er dog kun en midlertidig udfordring og intet du skal bekymre dig om. Når du har en sikker hjemmeside, vil du øge din placering på Google, og du og dine besøgende kan være sikre på at deres oplysninger bliver håndteret sikkert i din webshop. 
  • Hold øje med, hvornår certifikatet udløber, så du ved, hvornår du skal forny. Hvis certifikatet udløber, risikerer du at dine besøgende bliver mødt af dette vindue (og det gør intet godt for din konvertering):
    Privacy error
Hent den nye e-handelsrapport 2020
Natalia Laursen

Natalia Laursen

Natalia er Head of Marketing i Nets' afdeling for online betalinger og blogger blandt andet om forbrugerdata og konverteringsoptimering.

Følg Natalia Laursen på

Kommentarer

Kommentarer (2)