Webshopejer? Kom svindlerne i forkøbet til Black Friday

Der er ikke noget nyt i, at Black Friday er en af de allerstørste handelsdage herhjemme. I 2021 var forbruget hele 29 % højere i Black Friday-ugen sammenlignet med samme uge i 2020 og mon ikke i år også bliver travl?

Så travl en dag, hvor der måske ikke er samme tid til grundighed som normalt, er desværre også fristende for IT-kriminelle. Derfor vil det være godt, hvis du inden Black Friday har gjort dig overvejelser omkring hvilke tegn på misbrug, du vil holde øje med i din webshop.

Vi har herunder nogle eksempler på, hvad der kan være tegn på misbrug i webshops. Brug den som tjekliste, så du er klar, hvis du er én af dem, som udsættes for forsøg på svindel.

Sådan spotter du svindlere på din webshop

Der kan være flere tegn, som kan afsløre en mistænkelig ordre. Herunder finder du eksempler på ting, der kan afsløre en svindler:

Bestilling af mange ordrer til samme kunde/samme kort/samme telefonnummer/samme IP-adresse/samme mail osv.

  • Flere ordrer til f.eks. samme telefonnummer, men forskelligt navn eller tilsvarende
  • Leveringsadressen og IP-adressen er i forskellige lande
  • Hvis varen er bestilt fra udlandet: Ville man kunne købe varen billigere dér?
  • Skal varen sendes til et andet land end der, hvor betalingskortet er udstedt?
  • Er der bestilt varer, som let kan omsættes til kontanter?
  • Er der anvendt anonyme ikke-sporbare kundeoplysninger som taletidskort, gratis/anonyme mailkonti eller andet
  • Forud for ordren har der været forudgående afviste transaktionsforsøg
  • Kundeoplysningerne er adskiller sig fra normen (f.eks. med specialtegn i stedet for æ,ø,å)?

Mange betalingsmoduler til webshops giver dig i øvrigt mulighed for at se afviste transaktioner, og det kan også være et godt pejlemærke for svindel. En ordre, der først er blevet afvist på andre kort, og så går igennem er meget risikabel, da de færreste har en stak betalingskort at tage af, på den måde.

Hvad kan du gøre med en mistænkelig ordre?

Hvis en ordre vækker din mistanke ud fra ovenstående tjekliste, bør du lægge den til side til nærmere kontrol. Her kan du f.eks. kontrollere:

  • Er det ikke muligt at finde kundens telefonnummer ved opslag på nettet? (Det kan være tegn på brug af taletidskort). Slå evt. telefonnummeret op på MobilePay eller lignende services.
  • Er telefonnummeret relateret til kunden/adressen? Kontroller det oplyste nummer via 118.dk/Krak/De gule Sider eller lignende sider.
  • Er kunden registreret på den oplyste adresse? Kontroller begge adresser, hvis der er forskel på faktura- og forsendelsesadressen.
  • Ring til det telefonnummer, der er registreret på adressen (hvis der er tale om misbrug, og du bare ringer til det oplyste nummer, får du netop fat i svindleren, og han vil selvfølgelig sige, at alt er OK).
  • Sammenlign navn, telefonnummer, adresse, e-mail, IP-adresse mm.


Hav en fast kontrolprocedure ved mistænkelige bestillinger. Ud fra ovenstående kan du lave en tjekliste, så du ved, hvad du skal se efter.

Husk det er din forretning, og du bestemmer selv, om du vælger at annullere salget. Du kan også altid bede om yderligere dokumentation for, at kunden er den, vedkommende giver sig ud for.
Ved at følge ovenstående anbefalinger kan du forhåbentligt nå at opfange eventuelle svindelforsøg, før du har sendt bestillinger afsted, som du risikerer aldrig at få betaling for.

Vi håber, du får en god og travl Black Friday.

Læs evt. mere og få flere gode råd


New call-to-action
Louise Fibiger Ravnkilde

Louise Fibiger Ravnkilde

Louise er Content & Communications Manager i Nets og producerer indhold omkring betalinger til Nets’ digitale platforme.

Følg Louise Fibiger Ravnkilde på

Kommentarer

Der er ingen kommentarer endnu

Vær den første til at kommentere indlægget.