Skip to main content
Support
Partnere

Tips & tricks

Tips til dig der skal åbne egen butik

6 tips if you want to open your own store
Publiceret: 21.03.2022
N/A min. læsetid

Hvis du går med drømmen om at åbne din egen butik, så har du sikkert også en uendelig lang tjekliste over ting, du liiiige skal have styr på, før du kan slå dørene op og byde dine kunder indenfor. Vi kan ikke komme med den udtømmende liste over ting, der skal klares, men vil her komme med en række tips, du kan bruge til at komme i gang.

Tryktest din idé

Det kan godt være fristende, bare at følge sit hjerte og springe ud i livet som selvstændig uden nødvendigvis at have lavet en plan først. Det er selvfølgelig en kæmpe fordel, at du brænder for det, du vil arbejde med, men det er nu engang godt lige at trykteste din idé, før du kommer alle æg i én iværksætterkurv.

Du behøver ikke ligefrem at skulle pitche din idé i Løvernes Hule, men vi vil anbefale dig at afprøve den på nogle i din omgangskreds for at høre, om andre også tror, at ideen kan bære og om din virksomhedsidé har potentiale.

Læg en plan

Når du har tryktestet din idé, bør du lave en forretningsplan. En forretningsplan er en oversigt over, hvordan du tænker, at du vil udvikle og drive din forretning – både på kort og på lang sigt. Planen kan hjælpe dig med at få struktur på dine ideer og gøre, at du får indsamlet den nødvendige viden om branchen, kundegrundlaget og dine konkurrenter. Kort sagt bør en forretningsplan være hele det fundament, du bygger din forretning op på.

Moshe Haliva fra Café Blå Time har følgende råd, når det kommer til at lægge en forretningsplan:

Fastlæg først din målgruppe og undersøg, hvordan du tiltrækker den. Definer derefter et mål for din forretning og sørg for at have et ugentligt check in, hvor du følger op på, hvad du har gjort den foregående uge for at nå dit mål. Virk.dk har lavet en skabelon til en forretningsplan, du eventuelt kan bruge som inspiration

Find det rigtige navn

Selvom forretningsplanen er vigtig, er det ikke uvæsentligt, at du vælger det rigtige navn til din butik. Navnet bør være både let at huske og at stave til og gerne relatere sig til den branche, du er i. Pas dog på med at gøre dit navn for snævert, da det kan blive en udfordring, hvis en dag du vil udvide din forretning.

Når du har fundet et godt navn, så prøv at google det for at se, hvad navnet evt. er i konkurrence med. Og tjek også om domænenavnet er ledigt og køb det, før nogle andre gør.

Du kan tjekke, om din idé til et virksomhedsnavn er ledigt på Virk.dk

Butikkens placering

Det er selvfølgelig ikke irrelevant, hvor du vælger at placere din butik. Hvad der er en god placering, afhænger af din butikstype, hvad du sælger og hvem din målgruppe er.

Henvender din butik sig til impulskøbere, så bør den ligge der, hvor de har deres færden. Sælger du eksklusive varer, kan placeringen være en vigtig del af din butiks image og det kan evt. være en fordel at ligge nær andre butikker med samme klientel. Vi ved godt, at en central beliggenhed kan være en stor udgift, men pengene til den rette beliggenhed er ofte penge givet godt ud.

Lyt til anbefalinger, men brug dem med omtanke

Som nyopstartet virksomhed, er der mange, der gerne vil have en bid af kagen. Nyd opmærksomheden og lyt til de erfarne konsulenter, men tag ingen forhastede beslutninger, er anbefalingerne fra to selvstændige forretningsdrivende.Mit absolut bedste råd er at lytte til de konsulenter, der kommer ud til din virksomhed. Du kan have nok så faste overbevisninger om, hvad og hvilket der er bedst, og hvilken retning du skal gå, men de erfarne konsulenter ved, hvad de taler om. De er ikke altid bare ude på at sælge for enhver pris, som regel vil de også dig det bedste, siger Michael Thomsen fra Kiosken i Ravnshøj.

Thomas Kjær fra Portmanden Aps er enig, men anbefaler også, at du er kritisk overfor gode idéer fra de mange potentielle samarbejdspartnere, som gerne vil sælge deres ydelser - og han anbefaler, at man ikke tager nogen forhastede beslutninger.

Slå koldt vand i blodet som ny butiksejer. Du vil blive kontaktet af rigtig mange firmaer, der tilbyder dig alverdens service. Det kan være alt fra forsikringer, mobilabonnementer, revisorhjælp, inkassofirmaer og meget andet.

Nyd opmærksomheden, svar dem allesammen pænt og du vil sikkert også finde nogle af tilbuddene relevante. Husk aldrig at indgå en aftale over telefonen. Bed dem i stedet om at sende tilbuddet på mail, så kan du nemlig i ro og mag se på det og evt. rådføre dig med andre i dit netværk, før du tager din beslutning.

Modtag kortbetalinger

Når alt ovenstående er på plads, er det ikke uvæsentligt, at du kan tage imod betalinger fra dine kunder. Da de færreste har kontanter i dag, skal du kunne tage imod betaling med de mest gængse betalingskort. For at kunne det, kræver det en terminal og en kortaftale (også kaldet en indløsningsaftale).

Der findes forskellige typer af terminaler og hvilken, du skal vælge, afhænger af din forretningstype. Ekspederer du altid dine kunder ved kassen, vil en stationær betalingsterminal være oplagt. Har du til gengæld brug for at tage terminalen med hen til dine kunder, så er det en fordel med en mobil betalingsterminal.

Du kan læse mere om de forskellige terminaler her

Udover terminalen skal du have en kortaftale for at kunne tage imod betalinger med kort. Det er din kortaftale, der afgør, hvilke kort dine kunder kan betale med hos dig. Du bør derfor overveje, som minimum at kunne tage imod de mest gængse kort så som Dankort, Visa og Mastercard, så du på den måde ikke risikerer at måtte sende dine kunder ud af din butik med uforrettet sag, fordi de ikke kan betale med deres foretrukne kort hos dig.

For at gøre det lettere for dig selv, kan du vælge at få en samlet pakke med terminal og indløsningsaftale. På den måde skal du også kun ringe ét sted hen, hvis du har spørgsmål eller brug for hjælp.

Læs mere om dine muligheder for at vælge en pakkeløsning her Vi ønsker dig al muligt held og lykke med dit forretningseventyr.

Louise Fibiger Ravnkilde
Louise Fibiger Ravnkilde
Senior Digital Content & Communications Manager, Nets A/S