Skip to main content
Support
Partnere

Betalingstrends

Fremtidige betalingstrends du bør kende

Future payment trends you should know of
Publiceret: 25.04.2022
N/A min. læsetid

Er du nysgerrig på, hvordan betalinger vil se ud i fremtiden? Så er du kommet til det helt rigtige sted. Det her blogindlæg handler Nets’ seneste Payments Outlook rapport, som kan give dig indsigt i betalingsverdenen, og hvad fremtiden byder på for både forretningsdrivende og forbrugere.

Så hvilke temaer inden for betalinger er de vigtigste for fremtiden?

I Nets Payment Outlook rapport for 2022 har vi fundet frem til følgende fem temaer:

  1. Jeg, forbrugeren

  2. Betaling på mine præmisser

  3. Ud over salgsstedet

  4. Data som katalysator

  5. Platforme til succes

Temaerne er afhængige af hinanden, da de handler både om kunde- og forretningssiden og viser, hvordan virksomheder reagerer på en ændret kundeadfærd og et øget datafokus. Lad os se nærmere på de fem temaer og hvordan, de påvirker dig som forretningsdrivende.

1.  Jeg, forbrugeren: De mere selvstændige og bevidste forbrugere

Nutidens forbrugere stiller højere krav til de forretninger, de handler hos. Forbrugerne forventer, at virksomhederne altid imødekommer den enkelte kundes specifikke behov og præferencer. Kunderne har også større forventninger, når det kommer til bæredygtighed og til at virksomheder skal opføre sig ansvarligt og være gennemsigtige. Forbrugerne sætter fortsat pris på, at virksomhederne gør en indsats for klimaet og cirkulær økonomi, hvilket gør, at virksomhederne skal huske at kommunikere omkring cirkularitet og forbedre muligheden for genanvendelighed af deres produkter.

Stigningen i brugen af sociale medier har gjort det muligt for forbrugerne at italesætte, når de mener, at virksomheder fremstår som moralsk ukorrekte og træffer forkerte beslutninger.

En anden tendens vi ser er, at forbrugerne bliver mere og mere bevidste om deres behov og om at have det godt. De søger derfor i højere at få deres behov opfyldt, imens de navigerer i en verden, hvor tingene går hurtigere og hurtigere. Forbrugerne bruger en kombination af  sociale medier og den virkelige verden til at få opfyldt deres behov for gode oplevelser.

Selv efter pandemien forventes folk at bruge mere tid hjemme, især de der har fået smag for hjemmearbejdet. Det giver mulighed for at nytænke måden, hvorpå produkter leveres til forbrugerne. Denne tendens forudsætter, at vi bevæger os mod en virkelighed, hvor alt kan blive bragt ud, hvilket lægger pres på de forretningsdrivende, efterhånden som forbrugerne i stigende grad forventer at kunne få skræddersyede produkter og hurtige leveringer. Derudover er fysiske behandlere, såsom frisører og massører, også begyndt at tilbyde hjemmebehandlinger.

Hvordan kan du som forretningsdrivende udnytte tendenserne i ” Jeg, forbrugeren”:

  • ‘Walk the talk!” Vær gennemsigtig og ærlig omkring din indsats for bæredygtighed.

  • Imødekom forbrugernes behov for gode oplevelser gennem positive budskaber, der lader dem have det sjovt og får dem til at have det godt.

  • Overvej muligheden for at nytænke designet af dine produkter, så de kan leveres og bruges derhjemme for at skabe kundeoplevelser, der skiller sig ud.

2. Betaling på mine præmisser: forbrugerens krav om nemme betalinger

Forbrugerne ser betalinger som en selvfølgelighed – og de forventer, at det virker. Derfor vil en betalingsløsning være mere attraktiv for forbrugerne, jo nemmere den er. Derfor er det vigtigste, at betalingerne går nemt igennem.

De seneste år er der dukket nye måder op, hvorpå vi kan overføre penge, og virksomheder åbner løbende op for muligheden for at tilbyde loyalitetsprogrammer, der kan bruges som en alternativ betalingsform. Oven i hatten så introducerer flere forretninger rundt omkring i i Europa nu apps med integrerede betalingsløsninger, som giver dem værdifuld indsigt i deres kunders adfærd og behov, samtidig med at de kan give kunderne personlige tilbud og en mere strømlinet shoppingoplevelse.

Forbrugerne forventer fleksible betalingsløsninger og viser en stigende interesse for "Køb nu betal senere"-løsninger, der giver dem mulighed for at se og føle på de produkter, de køber, uden at skulle lægge ud for varer, de returnerer.

Hvad ellers?

Mobilbetalinger tager, sammen med brugen af biometriske betalinger, mere og mere over på betalingsmarkedet, fordi det er to løsninger, der giver kunderne en lettere betalingsoplevelse. Til betalinger i fysiske butikker bliver multifunktionelle betalingsløsninger mere populære, fordi de samler alt i én og gør det lettere for både forretningen og kunderne. De nye, mobile betalingsløsninger gør det også muligt at placere terminalen hvor som helst i butikken, hvilket fjerner køen ved kassen.

Hvordan kan du som forretningsdrivende udnytte tendenserne i “ Betaling på mine præmisser”:

  • I takt med at udvalget af betalingsmuligheder udvides, bør du imødekomme dine kunder i deres ønsker til måden, de kan betale på hos dig.

  • Det er vigtigt, at du lærer dine kunder at kende for at kunne tilbyde dem at betale med deres foretrukne betalingsløsning.

  • Brug appen MyPayments til at blive klogere på dine kunder og din forretning for på den måde at kunne optimere kunderejsen og gøre den mere personlig.

3. Ud over salgsstedet: detailhandlens fremtidige digitale kerne

Relationen mellem den forretningsdrivende og forbrugeren er blevet mere dynamisk og personlig, og grænsen mellem de forskellige interaktionskanaler bliver mere og mere flydende. Forbrugerne forventer, at de forretningsdrivende leverer en nem og sammenhængende oplevelse på tværs af alle kanaler. Den forventning lægger et pres på oplevelsen i de fysiske butikker, for at den skal leve op til fordelene ved digitale kanaler, derfor kan det være en løsning at indføre digitale områder i de fysiske butikker.

Den bedste del?

75 % af den samlede europæiske befolkning er allerede på de sociale medier, og de sociale medier forventes kun at få endnu større betydning i fremtiden. De sociale medier giver nemlig de forretningsdrivende mulighed for at nå ud til og interagere med kunder, og mulighed for at vise og sælge produkter direkte på mediet (som f.eks. Instagram), hvilket giver kunderne en endnu mere gennemført shoppingoplevelse. Ved at integrere din webshop med din Instagram-profil giver du dine kunder mulighed for at købe med blot et enkelt klik, hvilket mindsker risikoen for at dine kunder forlader købsflowet uden at færdiggøre købet.

Der er ingen tvivl om, at fremtidens detailoplevelse vil kredse om en digital kerne, hvilket betyder, at fysiske butikker skal udvikle sig til at være mere end blot en salgskanal. Fokus bør være på at skabe en ekstraordinær kundeoplevelse, som er designet til at imødekomme hver enkelt kundes behov. Faktisk siger 80 % af forbrugerne, at indkøbsoplevelsen er lige så vigtig som produktet. Ved at tilbyde en unik oplevelse er det muligt for de forretningsdrivende at skabe en stærkere relation til deres kunder.

Hvordan kan du som forretningsdrivende udnytte tendenserne i “Ud over salgsstedet”:

  • Hav fokus på at give en nem og sammenhængende oplevelse på tværs af alle kanaler.

  • Tilbyd personlige shoppingoplevelser ved at integrere online kanaler, have direkte interaktion med kunderne og fremvise produkter i fysiske butikker.

  • Find ud af hvordan du kan bruge de sociale medier til at opbygge en tættere relation til dine kunder. 

4. Data som katalysator

Det er afgørende for alle typer af  virksomheder i dag at kunne bruge data, fordi data er en døråbner for at arbejde digitalt. Data er nødvendigt, hvis du vil være i stand til at tilbyde de personlige og nemme shoppingoplevelser, vi har anbefalet i de foregående temaer. Mange virksomheder er også afhængige af kundedata for at udvikle deres forretning, nye tilbud, forbedre kundeoplevelsen og for at kunne optimere deres interne processer.

På den anden side efterspørger forbrugerne i stigende grad at få noget igen, når de deler deres data med virksomheder. Derfor er det vigtigt, at virksomhederne giver kunderne klare fordele og får opbygget kundernes tillid via gennemsigtighed og tryghed, så de er villige til at dele deres data. Desuden forventes det, at forbrugerne i stigende grad vil kræve, at virksomheder investerer i at have en høj grad af cybersikkerhed og at de har risikostyringssystemer for at imødekomme forbrugernes bekymringer omkring datasikkerhed.

Hvordan kan du som forretningsdrivende udnytte tendenserne i ‘Data som katalysator’?

  • Du kan opnå stor værdi ved at bruge data til at personalisere tilbud, til at forbedre din service og dermed optimere hele kundeoplevelsen.

  • Sørg for gennemsigtighed ved klart at fortælle, hvorfor du beder om specifikke persondata.

  • Hav fokus på datasikkerhed: beskyt de data, du har indsamlet

5. Platforme til succes

Der ingen tvivl om, at konkurrencesituationen vil ændre sig i fremtiden, fordi mange brancher oplever ændringer i måden de skal køre deres forretning på. For at få fodfæste i det mere konkurrenceprægede landskab, bør virksomhederne anlægge sig en kunden-først-tankegang. Kundeloyalitet i dag er tæt forbundet med evnen til at levere nemme og personlige shoppingoplevelser. Derudover kan man som virksomhed skille sig ud sig ved at vælge en anderledes forretningsmodel. I de senere år er der sket en stigning i virksomheder med abonnementsbaserede tilbud, og denne udvikling forventes at fortsætte.

En måde at imødekomme forbrugernes stigende forventninger på er ved at arbejde sammen med andre virksomheder for på den måde i samarbejde at forbedre jeres services og produkter og potentielt få dem hurtigere på markedet.

Det er ikke alt…

Platformøkonomien vinder stadig mere frem med virksomheder, der udbyder platforme,  og forsøger at blive de foretrukne udbydere til opfylde så mange behov som muligt. Åbne platforme kan i mange brancher skabe grobund for innovation og værdiskabelse, da det muliggør forbedringer i samarbejde på tværs. Alle kan drage fordel af trenden - især forbrugerne, der vil drage fordel af mere avancerede løsninger til konkurrencedygtige priser.

Hvordan kan du som forretningsdrivende udnytte tendenserne i “Platforme til succes”:

  • Implementer en kunde-først tankegang allerede i starten af processen, når nye produkter skal udvikles.

  • Brug åbne platforme til samarbejde for at øge innovationen og kundeværdien.

  • Grib muligheden for at udvide din forretning gennem strategiske partnerskaber med andre virksomheder.

Opsummering af Payments Outlook 2022

For at samle op så fremhæver Nets Payments Outlook 2022 rapporten, hvordan forbrugerne bliver mere og mere bevidste om den magt, de har, og at de forventer at kunne vælge deres foretrukne betalingsløsning, når de skal betale. For de forretningsdrivende er det derfor essentielt at tage imod betaling med alle betalingsformer, der er relevante for at give kunderne en god shoppingoplevelse.

Desuden vil hele kunderejsen bevæge sig ud over salgsstedet og blive ’noget ekstra’, fordi forbrugerne ønsker at opleve fordelene ved at handle online i den fysiske butik. Denne ændring er styret af data. At acceptere, at data er en nødvendighed kræver, at virksomheder investerer i de rette systemer for at kunne indsamle og bruge det korrekt. Endelig viser forbrugerne i højere grad interesse for platforme, der bekvemt samler flere tjenester, og strategien med brug af platforme giver derfor virksomheder mulighed for at samarbejde med andre virksomheder for at forbedre udviklingen af nye produkter og tjenester. Download hele rapporten her (på engelsk)!

Louise Fibiger Ravnkilde
Louise Fibiger Ravnkilde
Senior Digital Content & Communications Manager, Nets A/S