Få kunderne op af sofaen og ned i din butik

Forbrugerne er blevet – lidt for – vant til at shoppe online. Det kan derfor være svært at vide, hvor du skal starte, hvis du skal overbevise dine kunder om at vende tilbage til din fysiske butik, især fordi argumenterne skal vinde over komforten ved ligge på sofaen og shoppe, imens man ser Netflix.

Vi kan dog se i dette års Nordic Payment Report, at der stadigvæk er masser af gode grunde til at besøge de fysiske butikker. Mens forbrugerne under corona-pandemien blev glade for onlineshopping, har de ikke glemt de fysiske butikker og i nogle tilfælde foretrækker mange stadigvæk at handle i en fysisk butik fremfor på en webshop.
Herunder har vi samlet fem tips til, hvordan du kan ændre tendensen og få kunderne tilbage i din butik.

1. Giv særtilbud der kun gælder i din butik

For at få de dovne kunder op af sofaen (vi dømmer ikke, vi har alle sammen været der), skal du tilbyde dem noget, de ikke kan få ved at ligge derhjemme og scrolle igennem et utal af sider, imens de leder efter, hvad end det er, de ønsker at klikke hjem. Hvis du udover at have en fysisk butik også har en webshop, kan du på webshoppen reklamere for tilbud, der kun kan fås i din fysisk butik.

Hvis ikke du har en webshop, kan du bruge de sociale medier eller dit nyhedsbrev til at reklamere for de særtilbud der kun er at finde i din butik.

Specielle og særtilbud, som kun tilbydes til kunder der besøger din butik, kan få dine kunder op af sofaen og ned i din butik.

2. Invitér til et event

Vi elsker at blive inviteret til eksklusive events, da det får os til at føle os specielle. Vi har allesammen set de flotte arrangementer, som influencerne bliver inviteret til hele tiden og vi må indrømme, at de ser ret skægge og fancy ud. Samme følelse af at være særligt udvalgt kan du give dine kunder ved at invitere dem til events i din butik, som kan vække deres nysgerrighed omkring butikken.

Du behøver ikke bruge en mindre formue på at arrangere et event. Events med en afslappet atmosfære er ofte mindre angstprovokerende at komme til, især hvis de afholdes på en hverdag. Du kan f.eks. køre en konkurrence særligt for de der deltager eller slå dig sammen med dine nabobutikker for på den måde at komme ud til flere og være flere om at afholde eventet.

3. Giv en grund til at besøge din butik

I en verden hvor alle har travlt, har webshops den fordel, at man nemt og bekvemt kan få sine bestilte varer leveret hjem til en selv. De fysiske butikker har dog nogle fordele, som online webshops ikke kan konkurrere med.

Det er ikke altid, at man har tid til at vente på pakkeposten, hvis man står og mangler noget her og nu og ikke først om 1 – 5 hverdage, i de tilfælde har de fysiske butikker et forspring. I de fysiske butikker kan kunderne i øvrigt se og mærke og evt. prøve et produkt, før de køber det, hvilket ikke (endnu) er muligt online. De fordele bør du fremhæve, når du skal tiltrække flere kunder.

Du kan bruge de sociale medier til at vise stemingen i din butik og fremvise dine produkter. De sociale medier er også en oplagt kanal til dialog med dine kunder omkring dine varer, som de så efterfølgende kan komme ned i din butik og se i virkeligheden. Du kan også lave en unboxing, hvor du viser, de nye produkter der er tilgængelige i butikken – som er klar til at blive snuppet, før de overhovedet er nået at blive tilgængelige online.

Se hver hvordan du med fordel kan bruge Instagram til at promovere din butik

4. Lav en konkurrence

Hvem elsker ikke at vinde noget? Vi ser det hele tiden på de sociale medier, at konkurrencer vækker folks interesse, ikke mindst konkurrencer hos butikker, man i forvejen handler hos. Hvis du laver en konkurrence, der kræver at man dukker op personligt i din butik, vil det både skabe opmærksomhed og få flere til at lægge vejen forbi. Hvis det er nødvendigt at besøge butikken personligt for at kunne deltage i en konkurrence, giver det dig i øvrigt mulighed for at skabe en tættere relation til dine kunder, som forhåbentlig giver dem lyst til at anbefale din butik til andre.

5. Tilbyd dine kunder en særlig oplevelse

Når du indretter din butik, gør du det formegentlig med øje for at skabe en særlig stemning og fremvise dine produkter på bedst mulig måde. Flotte butiksvinduer og inspirerende udstillinger kan få folk til at tage billeder og tippe om din butik på de sociale medier – nutidens mund til mund-metode. Hvis du kan tilbyde noget unikt i din fysiske butik, som kunderne ikke bare kan klikke hjem online, får det dig til at skille dig ud fra dine konkurrenter og kan tiltrække kunder fra nær og fjern.

En anden måde at forbedre dine kunders oplevelse er at give dem noget ekstra, når de besøger din butik. Det kan være en kop kaffe eller te, et stykke chokolade eller måske give en lille gave med, når de køber noget.
Du kan også give ekstra værdi til dine kunder ved at have et højt serviceniveau. At betjene kunder online kan være praktisk for alle parter, men der er stor værdi både i personlig kontakt og personlig service, som gør underværker for relationen til dine kunder.

Det behøver ikke at være dyrt eller tage en masse tid at yde en høj service, med små detaljer som de ovennævnte kan du forbedre kundernes oplevelse, give dem et positivt syn på din forretning og give dem lyst til at komme tilbage.

Hvad synes du om vores tips? Er det noget helt sjette, der har virket for din butik? I så fald så del dem endelig herunder.

New call-to-action
Louise Fibiger Ravnkilde

Louise Fibiger Ravnkilde

Louise er Content & Communications Manager i Nets og producerer indhold omkring betalinger til Nets’ digitale platforme.

Følg Louise Fibiger Ravnkilde på

Kommentarer

Der er ingen kommentarer endnu

Vær den første til at kommentere indlægget.