Skip to main content
Support
Partnere

Tips & tricks

5 tips til at få flere kunder tilbage i din butik

5 tips for retail recovery
Publiceret: 31.10.2022
N/A min. læsetid

Forretningsdrivende alle steder er ivrige efter, at kunderne vender tilbage til shopping i de fysiske butikker, efter mange er blevet – lidt for - glade for onlineshopping under corona-pandemien.

Det her blogindlæg er baseret på en artikel fra Discover® Global Network.

Den originale, engelske artikel fra 30. august 2022 kan læses her.

Spørgsmålet er, hvordan man får kunderne tilbage til de fysiske butikker? Corona-restriktionerne er endelig blevet ophævet, hvilket betyder, at folk er tilbage på arbejde og igen tager på shopping og ud at rejse. Målrettet markedsføring, accept af nye betalingsmuligheder og loyalitetsprogrammer er vigtige overvejelser for de forretningsdrivende, der håber på at få flere besøgende i deres butikker. Personlig service og kundeopmærksomhed kan skabe loyalitet og øge det beløb, der købes ind for.

Men hvad kan du som butiksejer gøre for, at forbrugerne vender tilbage til din butik?

Her er fem tips til, hvad du som forretningsdrivende bør overveje, for at få kunderne tilbage i din fysiske butik.

1. Markedsføring mod eksisterende kunder

Forbrugerne har deres yndlingsbutikker, og loyale kunder bør anerkendes, da de kan være ambassadører for et brand og anbefale det til venner og bekendte. Ud over at stole på anbefalinger fra venner og familie, tjekker mange forbrugere i dag online, inden de besøger et sted de ikke kender. Ifølge en nylig undersøgelse værdsætter og stoler 84 % af kunderne på onlineanmeldelser i lige så høj grad som mundtlige anbefalinger.

2. Opbyg loyalitet

Hvem elsker ikke et godt tilbud? Ved at tilbyde særlige rabatter eller loyalitetsprogrammer til kunderne i din butik og opfordre dine onlinekunder til at besøge din fysiske butik, får du mulighed for at sælge mere. Loyalitetsprogrammer belønner eller tiltrækker nye kunder ved at tilbyde rabatkuponer og gaver i butikken er et virkemiddel, der lover kunderne, at de kan spare penge, hvilket kan være et incitament for dem til at købe mere.

3. Gør betalingen nem og hurtig

Kunderne i dag har travlt og gider ikke stå længe i kø for at betale. Uanset om det er på årets travleste shoppingdag eller i de mere stille perioder uden for rush hour, kan du som forretningsdrivende gøre dine kunder mere tilfredse, ved at gøre betalingen i din butik nem og hurtig. At have dygtige medarbejdere og mulighed for at tage imod betalinger ude i butikken og ikke kun ved kassen, kan hjælpe med at minimere lange køer ved kassen og er en effektiv måde at få loyale kunder på.

4. Tilbyd “try before you buy”

Rabatter er fantastiske, men kunderne elsker også at smage på, dufte til og prøve produkter, før de køber. Med servicen “try before you buy”, hvor dine kunder kan prøve et produkt, inden de køber, giver du dine kunder en ekstra god service og skaber engagement omkring dit produkt. Det giver dem den særlige oplevelse af at være i en fysisk, folk har længes efter siden lockdown, og den bør du udnytte til at få flere tilfredse kunder.

5. Udvid butikkens åbningstider

Dine kunder har skiftende arbejdstider og en travl hverdag. Mens nogle kan lide at shoppe, når der er en summen af mennesker i butikkerne, så foretrækker andre at komme, når der er færre andre kunder i butikken. Ved at udvide dine åbningstider eller tilbyde særåbent, giver du kunderne mulighed for at vælge at handle i din butik, når det passer dem, hvilket er en effektiv måde at få flere besøgende på.

De udvidede åbningstider kan dog betyde, at nogle virksomheder kan være nødt til at ansætte mere personale eller hvis ikke det er en mulighed, så overveje at investere i selvbetjeningsløsninger.

Louise Fibiger Ravnkilde
Louise Fibiger Ravnkilde
Senior Digital Content & Communications Manager, Nets A/S